Platte aarde geloof

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12.262

Re: Platte aarde geloof

Haha, daar heb je inderdaad wel een stelletje gekkies bij elkaar natuurlijk, al neem ik aan dat dit een montage is van de meest vreemde figuren en niet noodzakelijk een algemeen beeld geeft van de nederlandse platte-aarde-gelover. 
 
Anderzijds heb je ook aanzienlijk betere 'geloven', bijvoorbeeld het concept dat we in een simulatie leven. Dat is fundamenteel niet te ontkrachten, al is het in dat geval (een perfecte simulatie) ook compleet irrelevant :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Platte aarde geloof

En die video laat dus precies zien waar ik hier al eerder voor waarschuwde. De verschillende complottheorieën en pseudowetenschappelijke fantasieën worden in elkaar geschoven waardoor een veel grotere sociale beweging ontstaat, en die zal op zeker moment - goedschiks of kwaadschiks - ook inspraak gaan eisen in het onderwijs, de wetenschap, de media, de politiek en de economie.

Berichten: 12.262

Re: Platte aarde geloof

Ik heb geen idee hoe groot de aanhang eigenlijk is, maar als het een fors percentage van de bevolking wordt is het inderdaad wel een risicio - met name in het onderwijs zou het een slechte zaak zijn als zulke theorien gepresenteerd worden als plausibele verklaringen. Dat geldt overigens even goed voor klassiek religie, waarbij dingen als 'intelligent design' kunnen worden geopperd als alternatief voor evolutie en dergelijke. Wat dat betreft vraag ik me wel eens af of hier voldoende toezicht op is, zeker in het basisonderwijs. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Platte aarde geloof

Benm schreef: Dat geldt overigens even goed voor klassiek religie, waarbij dingen als 'intelligent design' kunnen worden geopperd als alternatief voor evolutie en dergelijke. 
Ik dacht dat we het op dit forum niet meer over religie mochten hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 93

Re: Platte aarde geloof

Haha, daar heb je inderdaad wel een stelletje gekkies bij elkaar natuurlijk, al neem ik aan dat dit een montage is van de meest vreemde figuren en niet noodzakelijk een algemeen beeld geeft van de nederlandse platte-aarde-gelover. 

 

Anderzijds heb je ook aanzienlijk betere 'geloven', bijvoorbeeld het concept dat we in een simulatie leven. Dat is fundamenteel niet te ontkrachten, al is het in dat geval (een perfecte simulatie) ook compleet irrelevant :)
Dat concept over dat we in een simulatie leven, kan jij dat uitleggen of heb je daar informatie over? Websites? Wat bedoel je daar precies mee?

Ik vraag me ook oprecht af wat voor soort Nederlander/Belg er in de platte aarde gelooft. Waar komen deze mensen vandaan? Is dat een bepaald dorpje ergens in een uithoek? Is dit een underground sekte in Amsterdam? Hebben ze wel een opleiding genoten? Aardrijkskunde / natuurkunde vakken gehad?

Ik ben er nog nooit een in real life tegengekomen. Mocht ik er een tegenkomen ga ik er graag mee in debat.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Platte aarde geloof

klazon schreef:Ik dacht dat we het op dit forum niet meer over religie mochten hebben.
 

Dat wordt dan wel een probleem wanneer religie (of in hun sektarisme vergelijkbare vormen van complotdenken en pseudowetenschap) zich wel met de wetenschap gaan bemoeien. :?

 

Dit topic heet inmiddels "Platte aarde geloof", en heeft het dus al van een gekte tot een geloof geschopt. De vergelijking met religie is zo gek nog niet. Ik heb al video's gezien waarin de "elite die ons wijs probeert te maken dat de aarde bolvormig is" als satanisch werd gekarakteriseerd.

Berichten: 12.262

Re: Platte aarde geloof

William92 schreef: Dat concept over dat we in een simulatie leven, kan jij dat uitleggen of heb je daar informatie over? Websites? Wat bedoel je daar precies mee?
 
Websites zijn er genoeg te vinden, maar het is vooral een theoretisch concept:
 
Als je in een perfecte simulatie zit, kun je per definitie  het tegendeel niet bewijzen: Het enige bewijs zou een imperfectie kunnen zijn. Zolang het perfect is is het echter ook niet relevant, het biedt geen extra mogelijkheden, geen voor- of nadelen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Platte aarde geloof

klazon schreef:Ik dacht dat we het op dit forum niet meer over religie mochten hebben.

Opmerking moderator

Inderdaad. Gaarne alleen nog nieuwe wetenschappelijk verantwoorde inzichten plaatsen, anders gaat het topic vanwege voldoende uitgekauwd blijvend op slot
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Platte aarde geloof

Mooi dat dit topic weer open is, maar de voorwaarde die aan nieuwe berichten gesteld wordt is mij niet helemaal duidelijk:
 
- Zijn berichten over nieuwe ontwikkelingen binnen de plataardersgemeenschap (zoals aantallen aanhangers, representatie binnen de media, etc.) nog toegestaan?
 
- Zijn berichten over nieuwe experimenten en theoretische vondsten van de plataarders nog toegestaan?
 
- Is het nog toegestaan om te discussiëren over de theorie van een platte aarde en de consequenties die daaruit al dan niet volgen alsmede de hulphypothesen die nodig zijn om zo'n theorie met bekende feiten te verzoenen?

Berichten: 12.262

Re: Platte aarde geloof

William92 schreef: Ik ben er nog nooit een in real life tegengekomen. Mocht ik er een tegenkomen ga ik er graag mee in debat.
 
Hoe weet je dat eigenlijk? Het lijken me niet heel direct herkenbare mensen, ze dragen geen symbool of iets dergelijks. En in de dagelijkse omgang zal het ook niet zo snel ter sprake komen lijkt me, ik geloof niet dat ik ooit iemand heb proberen uit te leggen dan de aarde bolvormig is zonder dat daar een directe aanleiding voor was.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Platte aarde geloof

maar de voorwaarde die aan nieuwe berichten gesteld wordt is mij niet helemaal duidelijk
 

Opmerking moderator

Dit topic gaat niet over de plataarders gemeenschap, en zulke berichten hebben hier dan ook geen plaats. Zoals verwoord in bericht #203: enkel nieuwe, wetenschappelijk verantwoorde inzichten over de platte aarde theorie zullen nog een bijdrage kunnen leveren aan dit topic waarin verder alles al benoemd is.

Berichten: 30

Re: Platte aarde geloof

Een discussie met onnozelaars is moeilijk maar deze man is slim en werkt voor de overheid. En hij heeft een behoorlijke studie gemaakt van dit fenomeen. Deze schrijver beschrijft met onbekende overheidsdocumenten op zijn website die zeggen dat de aarde plat is, stilstaand en met een koepel. Als je deze informatie in de media gaat zetten in de westerse wereld, hoe snel zou het platte aarde gelovers aantal dan omhoog gaan ? En als degene in discussie wil gaan met een platte aarde gelover, doe het dan met deze man en laat ons weten hoe die discussie verloopt. Als je tenminste doet wat je hier gezegd hebt.
 
www.flatearthdoctrine.com/gov-admits-flat-earth/

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Platte aarde geloof

Eduard2 schreef:Een discussie met onnozelaars is moeilijk maar deze man is slim en werkt voor de overheid. En hij heeft een behoorlijke studie gemaakt van dit fenomeen. Deze schrijver beschrijft met onbekende overheidsdocumenten op zijn website die zeggen dat de aarde plat is, stilstaand en met een koepel. Als je deze informatie in de media gaat zetten in de westerse wereld, hoe snel zou het platte aarde gelovers aantal dan omhoog gaan ? En als degene in discussie wil gaan met een platte aarde gelover, doe het dan met deze man en laat ons weten hoe die discussie verloopt. Als je tenminste doet wat je hier gezegd hebt.

 

www.flatearthdoctrine.com/gov-admits-flat-earth/
 
Professor Puntje schreef:De bolvormigheid van de aarde zou door critici wel te controleren moeten zijn, als ze daar tijd, energie en geld in zouden willen steken. Maar ik heb de indruk dat veel platte-aarde-mensen er geen zin in hebben hun geloof op een dergelijk empirisch manier op de proef te stellen. Het is veel gemakkelijker alles wat tegen het eigen geloof pleit af te doen als bedrog door de NASA, de vrijmetselaars, het grootkapitaal, de onderwijsinstellingen, etc.
 

Kortom: ook hier wordt de theorie van de platte aarde onaantastbaar gemaakt door veronderstelde complotten te hulp te roepen om onwelgevallige feiten weg te verklaren.

Berichten: 12.262

Re: Platte aarde geloof

In die zin zitten er talloze interessante aspecten aan deze theorie en diens aanhangers. 
 
Een fenomeen als 'filter bubble' zal ook meespelen: media als facebook en youtube leveren je suggesties voor nieuwe content op basis van content die je eerder bekeken hebt. Naarmate je meer platte-aarde-informatie bekijkt krijg je het via die media ook vaker voorgeschoteld. De verklaring daarvoor kan vrij onschuldig zijn, 'blijkbaar is dit waar je graag naar kijkt dus hier hebben we nog meer van hetzelfde voor je'. Nadeel is dat mensen gevangen raken in zo'n bubble en geen kritische of tegengestelde berichten meer zien. 
 
Uiteraard is het ook wel opvallend dat niemand geld wil besteden aan het bewijzen van de stelling: iedereen die gelooft dat de aarde bolvormig is vindt dat wel voldoende bewezen en gaat niet nogmaals onderzoeken of dat zo is. Of misschien wel door even op een app als GPS status te kijken of die satellieten echt rondjes om de aarde draaien, maar daar hoor je verder weinig over. 
 
De platte aarde aanhang wil verder geen onderzoek gezien ze al zien aankomen dat het resultaat hen onwelgevallig zal zijn - een vliegtuig charteren om over de zuidpool te vliegen is niet idioot duur (in ieder geval niet vergeleken met het lanceren van een satelliet), maar ze weten prima wat het resultaat van die vlucht gaat zijn. 
Victory through technology

Reageer