De theorie over de mythe van ouranos en gaia

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

De theorie over de mythe van ouranos en gaia

Hallo,

Ik ben op zoek naar de theory over de mythe van ouranos en gaia.

Het verhaal ken ik ... en weet dat ouranos voor de hemel staat en gaia voor de aarde.. maar ik wil de hele uitleg...

Op welke gebeurtenissen kan deze mythe gebaseerd zijn?

Iemand een idee waar ik dat kan vinden?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: De theorie over de mythe van ouranos en gaia

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: De theorie over de mythe van ouranos en gaia

Verplaatst naar het geschiedkundeforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: De theorie over de mythe van ouranos en gaia

droeppiejjj schreef:Het verhaal ken ik ... en weet dat ouranos voor de hemel staat en gaia voor de aarde.. maar ik wil de hele uitleg...

Op welke gebeurtenissen kan deze mythe gebaseerd zijn?
Dit is een start? http://en.wikipedia.org/wiki/Uranus_%28mythology%29

Ik vraag me af wat je precies bedoelt. Over welke gebeurtenis heb je het? Ik ken geen enkele mythe die gebaseerd is op een gebeurtenis. Meestal dienen ze gewoon om gebeurtenissen te verklaren...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: De theorie over de mythe van ouranos en gaia

Je wilt een theorie over 'het ontstaan'. Kun je iets duidelijker overkomen? Wat zijn precies jouw doeleinden? Dat het gebaseerd is op iets?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: De theorie over de mythe van ouranos en gaia

Over het algemeen is een mythe niet gebaseerd op ware gebeurtenissen, maar een verhaal om zaken te kunnen verklaren die met de wetenschap van een bepaalde tijd onverklaarbaar zijn.

Het hele verhaal van Gaia en Ouranos maakt deel uit van de scheppingsmythe van de Grieken. Eerst was er alleen Chaos, een grote leegte, waaruit de Nacht en de Duisternis zijn geboren. Uit deze twee kwamen de Dag en de Damp voort, die weer de ouders waren van Gaia, de Aarde. Gaia was alleen en verlaten en schiep daarom Ouranos, de nachtelijke, met sterren bezaaide Hemel, om zichzelf toe te dekken. Gaia en Ouranos kregen veel kinderen waarvan vooral de Titanen (6 zonen: Cronus, Oceanus, Hyperion, Japetus, Coeus en Crius en zes dochters: Tethys, Phoebe, Rhea, Themis, Mnemosyne, en Theia) bekend waren. De Titanen waren geen Olympische goden (zoals de planeten, behalve Cronus), maar aardegoden.

Een van de verhalen is dat Ouranos zijn kinderen lelijk vond, zoals hij alles wat Gaia voortbracht lelijk vond. Daarom duwde hij ze terug onder grond (in het lichaam van de Aarde) waar hij ze gevangen hield. De 12 Titanen kwamen in opstand, maar konden niets tegen hun vader beginnen, totdat de jongste, Cronus, samen met zijn moeder een list verzon. Gaia schiep het metaal diep in haar binnenste en daar smeedde Cronus een sikkel van. Hij wachtte in de buik van zijn moeder totdat zijn vader weer gemeenschap had met zijn moeder en sneed toen met de sikkel zijn geslachtsdeel af. Ouranos was woedend, maar machteloos en de twaalf Titanen konden nu eindelijk echt geboren worden en hun vrijheid vinden. In zijn woede sprak hij een vloek over Cronus uit, namelijk dat hem hetzelfde lot beschoren zou zijn.

Een ander verhaal is dat de Titanen door hun vader Ouranos in de afgrond Tartaros gesmeten werden toen hij zich door hen bedreigd begon te voelen. Later werden de Titanen die aan Zeus' kant stonden in de strijd om de hemelheerschappij, door de laatste bevrijd.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 320

Re: De theorie over de mythe van ouranos en gaia

Rhiannon schreef: ma 06 mei 2013, 09:24
Over het algemeen is een mythe niet gebaseerd op ware gebeurtenissen, maar een verhaal om zaken te kunnen verklaren die met de wetenschap van een bepaalde tijd onverklaarbaar zijn.
Het idee dat mythen (vooral) bedoeld zijn als pre-wetenschappelijke verklaringen voor natuurlijke verschijnselen is aanvechtbaar en vandaag de dag niet de meest gebruikt manier onder mensen die zich in de wetenschap met mythen en mythologie bezighouden.

Een leuk boekje om met theorievorming over mythen te beginnen is Myth, A Very Short Introduction van Robert A. Segal. Segal bespreekt daarin een heel scala aan benaderingen (bijv. psychologische of structuralistische) en past ze vervolging toe op de mythe van Adonis. Daaraan kun je zien dat er niet één betekenis is van een mythe, maar dat de betekenis ook afhankelijk is van de manier waarop je een mythe benadert.

Reageer