Oergeluiden

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.286

Oergeluiden

Is het mogelijk, dat gespreken (taal) tussen mensen soms oergeluiden te horen zijn? Het viel mij op tijdens het kijken naar een Engelse film dat mensen sommige kreten laten horen om een zekere aandacht te krijgen, als voorbeeld geeft ik het "ooi", wat je vaak hoort in bepaalde gedeeltes in Engeland. Maar zijn sommige oergeluiden in het Nederlands terug te vinden?

Oergeluiden zijn geluiden en/of klanken die onze verre voorouders gebruikten om een zekere aandacht op zich te vestigen voor bijvoorbeeld aankomend gevaar of een zekere macht op bepaalde posities of personen te verkrijgen. Wie ooh wie kan hier meer uitsluitsel op geven?

Berichten: 1.286

Re: Oergeluiden

Zo is in het Duits het woord Eu in het Nederlands He. Ik denk dat ze met het Engelse ooi aanverwant zijn. Waarom? Omdat de oorsprong van de Engelsen en Nederlanders een Germaanse achtergrond hebben. Wie kan mij verder helpen over oergeluiden?

Gebruikersavatar
Berichten: 121

Re: Oergeluiden

Misschien het wordt mama? Dit woord wordt in heel erg veel verschillende talen gebruikt (ongeveer het zelfde). In het nederlands, duits, engels, frans, zweeds, pools, portugees weet ik zeker en er zullen er vast nog wel meer talen zijn, die er het zelfde woord voor gebruiken.
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Berichten: 10

Re: Oergeluiden

Ook vrij universeel: 'hm', dit heeft verschillende functies (instemming, twijfel, nadenkend, in twijfel trekkend etc.)

Re: Oergeluiden

Misschien het wordt mama? Dit woord wordt in heel erg veel verschillende talen gebruikt (ongeveer het zelfde). In het nederlands, duits, engels, frans, zweeds, pools, portugees weet ik zeker en er zullen er vast nog wel meer talen zijn, die er het zelfde woord voor gebruiken.


de slavische talen kennen mama/papa ook

Re: Oergeluiden

Lachen en huilen zijn geluiden die stammen uit de echte oertijd waar jij het over hebt. De woorden mama en papa zijn pas veel later gekomen. Na de ontwikkeling van een gemeenschappelijke taal, zoals Germaans, die later per gebied is veranderd. Eigenlijk zijn oergeluiden die geluiden die meteen in reactie op een bepaalde emotie komen. Zo zou je au een oergeluid kunnen noemen. Ik weet dat hier uitgebreid onderzoek naar is gedaan. Kan het alleen zo snel niet vinden. Als je wilt ga ik voor je op zoek.

Berichten: 664

Re: Oergeluiden

Ja, ik denk wel dat er oergeluiden zijn.

Er zijn zelfs nog meer interessante dingen in de taal volgens mij.

Sommige woorden imiteren de klanken van wat ze voorstellen, is mij opgevallen.

Zo heb je bv. stok, deze doet 'tok tok'.

en stangggggg , het geluid van een ijzeren stang, als je er mee slaat.

klotsen, rrrrrrillen, trrrrillen.

(dood, lood, rood.

kracht, macht, maar dan toch zacht?)

Hebben bepaalde lettergrepen, klanken betekenis op zich?

Iemand ?, gaat dit nog verder? :

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Oergeluiden

Elke taal is gebasseeerd op oergeluiden en de gezichtsuitdrukkingen die hiermee gepaard zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1.286

Re: Oergeluiden

Elke taal is gebasseeerd op oergeluiden en de gezichtsuitdrukkingen die hiermee gepaard zijn.
Dat klopt, maar de taal-evolutie heeft naar mijn inziens de echte oergeluiden naar de achtergrond geduwd, naarmate spreektalen duidelijker in gebruik raakten. Daar spelen ook geografische gebieden ook een rol, de zogenaamde dialecten die daar nog worden gesproken, zoals het Fries, Vlaamings, Brabants.

Ter aanvulling: spraak werd mogelijk omdat het tongbeen in vorm veranderde, in combinatie met de groei van onze hersenen, die momenteel 1450 CC als inhoud heeft. Onze voorouders uit het Stenen-tijdperk was deze inhoud een stuk minder, sommige soort genoten hadden een inhoud van 600-700 CC.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Oergeluiden

Bastiaan schreef:Misschien het wordt mama? Dit woord wordt in heel erg veel verschillende talen gebruikt (ongeveer het zelfde). In het nederlands, duits, engels, frans, zweeds, pools, portugees weet ik zeker en er zullen er vast nog wel meer talen zijn, die er het zelfde woord voor gebruiken.


de slavische talen kennen mama/papa ook


Over de gehele wereld. Ook in bv Chinees.

Re: Oergeluiden

mama schijnt ontstaan te zijn uit het geluid dat kinderen maken wanneer ze drinken aan de borst (het smakkend geluid klinkt wel als mama). en zou papa dan in analogie gevormd zijn?

Reageer