Het verschil tussen punt komma en dubbele punt.

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 113

Het verschil tussen punt komma en dubbele punt.

; of :
 
Mijn gevoel zegt dat als ik iets met heel veel kracht wil benadrukken dat ik ; wil gaan gebruiken. Het gevoel dat ik een hoofdletter wil gebruiken en een nieuwe zin, een moment van ademhaling of rust moment waarbij ik expliciet iets wil benadrukken. 
 
Mijn gevoel zegt dat ik adem, en dan met kracht iets wil beklemtonen. Het gevoel dat slechts een opsomming niet genoeg is! Alsof ik wil zeggen dat je moet luisteren. 
 
Klopt het dat ik met een ; een zwaar gewicht inzet! 
 
 
[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Het verschil tussen punt komma en dubbele punt.

Puntkomma en de dubbele punt zijn verschillende leestekens.
 
Puntkomma: verbinding van twee zinnen die direct verband hebben, maar die minder van elkaar gescheiden zijn dan via een punt.

(1) Jullie hebben een mooie dochter; dat jurkje stond haar prachtig.

(2) Ik kan niet op tijd aanwezig zijn; ik moet dit stukje eerst afmaken.
 
Lees verder hier.
 
Dubbele punt: wordt gebruikt bij de aankondiging van een opsomming, verklaring, toelichting of omschrijving of om een citaat in te leiden. In het eerste deel van de zin zou je "de/het volgende" of "als volgt" kunnen toevoegen, of in het tweede deel namelijk, immers of want.
 
Dus om antwoord te geven op je vraag: nee, je zet geen zwaar gewicht in (in deze zin een dubbele punt omdat je hier in het tweede deel voor het woord "je" "want" zou kunnen plaatsen). Beklemtonen doe je door aan het eind van een zin een uitroepteken te gebruiken. Vooral in het Spaans zie je dat goed omdat men daar de beklemtoonde zin al begint met een omgekeerd uitroepteken: ¡Hola!

 
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 52

Re: Het verschil tussen punt komma en dubbele punt.

Klopt het dat ik met een ; een zwaar gewicht inzet!
 
 
Wel enig gewicht ja. Een puntkomma laat mij als lezer opletten: er komt nog meer. Of de crux komt nog. 
 
Bij een dubbele punt verwacht ik een verklaring. Na een dubbele punt volgt een uitwerking of een voorbeeld.
 
Een dubbele punt voelt een beetje defensief aan : een behoefte om iets wat ervoor staat uit te leggen.
 
Puntkomma vind ik soms opdringering : de schrijver stapelt dingen, om de aandacht van de lezer vast te houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Het verschil tussen punt komma en dubbele punt.

Genootschap Onze Taal heeft er ook al eens over gepubliceerd: https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/puntkomma

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Het verschil tussen punt komma en dubbele punt.

Dat is dezelfde link als in mijn post (nr. 2).
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Het verschil tussen punt komma en dubbele punt.

Het verbaasd mij dat sommige dingen tot lastiger zijn dan ik denk. 
Maar bedankt voor de link Rhiannon, er staan wel meer handige tips. 
 
Lx, het kan idd wel wat opdringerig overkomen.
[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]
 

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Het verschil tussen punt komma en dubbele punt.

Gebruik ik nu de ; goed in deze zin? 
 
Nu snap ik de formule ook omdat ik toevallig naar wiskunde boeken aan het zoeken was en prof.puntje de hint gaf om in te kijken bij bol.com ; daar las ik dus ook dat het maal teken weggelaten mag worden. 
[font=Roboto][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent][background=transparent]Dead March from 'Saul' - Stokowski orchestration[/background][/background][/background][/background][/background][/font]
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Het verschil tussen punt komma en dubbele punt.

Ja, in bovenstaande zin is de puntkomma goed gebruikt.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer