kromme woordcombinatie?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 41

kromme woordcombinatie?

Zou er iemand mij kunnen zeggen of dit een correcte woordencombinatie is: "waartoe de kans groot is" ?

Ik had er daarnet nog een discussie over en ikzelf vond het wel mooi klinken, maar als ik het op google intikte, dan kwam ik er maar 1 resultaat voor uit, dus moest het bestaan dan wordt het precies toch niet echt veel gebruikt?

Alvast bedankt!
Statistics are totally wrong fifty-six per cent of the time!

Re: kromme woordcombinatie?

"Waartoe de kans groot is" ?

waartoe =tot wat

Tot was is de kans groot? Dat klinkt als abacadabra.

Het moet zijn: Waarbij de kans groot is.

Berichten: 41

Re: kromme woordcombinatie?

:P Bedankt!

Toch maar goed dat ik het gevraagd heb dan, zodat ik mij er niet nog vaker belachelijk mee maak :wink:

M'n nederlands is allesbehalve goed ... en ik doe logopedische en audiologische wetenschappen ... klein probleem vrees ik :roll:
Statistics are totally wrong fifty-six per cent of the time!

Berichten: 866

Re: kromme woordcombinatie?

Ik vind dat beide uitdrukkingen, misschien wel in een andere context, goed kunnen zijn. Zo meen ik volgende zin te mogen schrijven :

Als je uit een ondoorzichtige zak met 99 zwarte bollen en één rode, bij de eerste poging reeds een zwarte haalt -waartoe de kans(uiteraard) groot is- krijg je honderd Euro.

Evenzeer mag ik zeggen:

Je mag uit die zak één bol halen,waarbij de kans (uiteraard) groot is dat het een zwarte is.

Eigenlijk bedoel ik dat de 5-woorden-versie die Karolien opgeeft wel of niet goed kan zijn, evenzeer als PeterPan's versie.

Hangt dat niet af van de totale zin waarin die versies gebruikt worden?

Als ik fout ben hoor ik dat graag hoor

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: kromme woordcombinatie?

In het huidige Nederlands heeft waartoe een betekenis die volgens mij niet gebruikt kan worden in combinatie met kans.

Van Dale: tot wat, om welke reden, tot welk nut.

eigen voorbeelden:

tot wat leidt dagelijkse dronkenschap?

om welke reden doen we dat?

tot welk nut gaan wij aan het werk?

wij willen x en y bereiken, waartoe wij de volgende middelen gaan gebruiken

ik zie geen van die gebruikelijke betekenissen achter het woord kans geplakt te kunnen worden. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: kromme woordcombinatie?

JvdV : Zoals je het uitlegt kan ik niet anders zeggen dan dat ik verkeerd zit.

Kan je met de volgende versie akkoord gaan ? Of is dat ook verkeerd?

Als je uit een ondoorzichtige zak met 99 zwarte bollen en één rode, bij de eerste poging reeds een zwarte haalt - de kans daartoe is groot - krijg je honderd Euro.

Als die zin korrekt is heb ik de volgende stap naar -waartoe de kans groot is- al te overmoedig gemaakt :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: kromme woordcombinatie?

de kans daartoe
Volgens mij is daartoe eigenlijk het antwoord op "waartoe" en dus in de huidige betekenis volgens Van Dale net zo fout.

"daartoe neme men de volgende ingrediënten", met dat doel neme men ....

"daartoe heb ik geen moed", daarvoor heb ik geen moed.

ik kies toch voor: daarop heb ik geen kans. Maar wie ben ik ? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: kromme woordcombinatie?

Ik tracht zo goed mogelijk algemeen Nederlands te leren praten en schrijven. Daartoe heb ik op deze site een beetje aarzelend een mogelijk correct gebruik van de eventueel kromme woordencombinatie van *Karolien* voorgesteld en heb ik jullie mening daarover gevraagd. Ik weet dat ik daarop steeds kan rekenen. Waartoe dient deze site anders? Ondertussen zal ik toch maar weer iets bijgeleerd hebben-daarop is de kans groot !

Na al jullie uitleg, gestaafd door referenties naar de alwetende Mr van Dale, heb ik nu hopelijk geen verdere fouten geschreven-daarop zou weinig kans mogen zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: kromme woordcombinatie?

:roll: :roll: :D :) :D

blei dat ik zelv nooit vauten maakt of onduiduluk bent of krome zinen sgreift
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 41

Re: kromme woordcombinatie?

Pfftt nederlands... waarom hebben wij toch zo'n moeilijke taal?

Seg maar bedankt voor de informatie hier! Ik heb er een heleboel uit bijgeleerd! :P

Voor de veiligheid gebruik ik in het vervolg toch maar deze combinatie: "wat vrij waarschijnlijk is". Dat lijkt mij zeker juist!

(Stel dat dat nu niet zo is ... :roll: )
Statistics are totally wrong fifty-six per cent of the time!

Reageer