aanhef elektronisch bericht

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Louter "Beste, " of "Geachte, " als aanhef boven een e-mail vind ik

prima !!
2
18%
acceptabel
1
9%
af te keuren
8
73%
 
Totaal aantal stemmen: 11

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

aanhef elektronisch bericht

U ontvangt een e-mail of ander elektronisch bericht als volgt:
Beste,

Tijdens de bijeenkomst gisteren ..//..(verdere berichtinhoud)..//..

Met vriendelijke groet,
(afzender)
De afzender kent u, of minstens uw naam, of misschien ook niet. Gebruikt in de aanhef hoe dan ook louter "Beste, " of "Geachte, ".

Wat vindt u hiervan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: aanhef elektronisch bericht

Ik vind het zeer storend en eigenlijk onbeschoft, je laat alle kerken in het midden en vindt het eigenlijk niet belangrijk hoe iemand heet of aangesproken wil worden, dus is het een teken van ongeïnteresseerdheid in de aangesprokene.

Zou het met genderneutraliteit te maken hebben?

Je kunt als alternatief bijvoorbeeld bij iemand die je met de voornaam aanspreekt die voornaam gebruiken: 'Beste Kees' of zo, maar bij 'Geachte' hoort toch echt heer en/of mevrouw, of dames en/of heren bij het meervoud. Maar 'dames en heren' mag toch niet meer, net zo min als 'jongens en meisjes' of een klas aanspreken als 'jongens' als er ook meisjes in de klas zitten. Toch is 'beste' eigenlijk wel heel erg competitief, dus laten we dat ook maar weglaten. En 'geachte' wijst op standsverschil, dus dat is ook een nono.

Wat moeten we dan zeggen? "Klas' of 'leerlingen'? Zusje Halsema spreekt de bevolking aan met 'Geachte Amsterdammers' of 'beste lezers', de NS zegt 'beste reizigers', ik hoor of lees ook vaak 'beste mensen'.

Maar waarom wordt altijd de mannelijke vorm gebruik? Ik voel mij bij het woord 'reizigers' vergeten? Ik ben een 'reizigster', een 'lezeres', een 'chauffeuse', maar dat mag dus niet meer. Maar 'vrouw' of 'man mag ook niet meer, dat zijn tegenwoordig 'mensen die menstrueren' of 'penisdragende mensen', maar mensen is natuurlijk ook verkeerd. Wie weet voelt iemand zich geen mens, maar een elf of een vampier.

Dan heb je mannelijke dieren (o nee, mannelijke dieren mag ook niet meer natuurlijk). Mannelijk is uit den boze, dus 'dieren met penissen'. En dieren zal ook wel weer een belediging zijn, want ook zij hebben hersens en gevoelens, dus gaan we het maar hebben over 'wezens'?

Dat is genderneutraal, niet mannelijk of vrouwelijk, er bestaan geen wezeninnen of zo; niet specifiek gericht op een soort, geslacht, of gevoel.

Dus de aanhef wordt simpelweg "Wezens". Laten we alle kerken in het midden. (Stom, stom, stom, 'kerken' mag ook niet meer, want dan worden de moskee-, tempel- of synagogegangers uitgesloten).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: aanhef elektronisch bericht

het in vergetelheid geraakte L.S. ofwel Lectori Salutem lijkt mij een redelijke optie. Daarbij schrijf je dus vrij vertaald Geachte lezer of meer letterlijk "Lezer wees gegroet"

Het is Gender/geloof/levensovertuiging/etc etc etc neutraal dus lijkt mij wel toepasbaar als aanhef

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: aanhef elektronisch bericht

L.S. gebruik ik eigenlijk nog redelijk vaak, als ik geen idee heb wie er aan de andere kant van de lijn zit. Zodra ik dat wel weet groet ik diegene bij diens naam.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: aanhef elektronisch bericht

Dus de aanhef wordt simpelweg "Wezens".
Erg grappige tekst :lol:

Ik ga voor: "Hee jij daar!"
Gender- ras- religie- en inkomensneutraal, en lekker agressief-direct. Helemaal van deze tijd.

Járen geleden heb ik echt heel veel moeite gedaan om de Belastingdienst te contacten. Ik ergerde mij helemaal groen en geel aan hun bijkans onbeschoft hautaine benadering van degenen die hun inkomen ophoesten. Geen aanhef, een zin die begint met "U moet binnen 6 weken ..." geen hoogachtend, of met vriendelijke groet. Leuker kunnen ze het best wel maken, maar ze vertikken het gewoon.

Maar contact via e-mail is niet mogelijk met die dienst. Na lang zoeken vond ik een e-mail adres van de webmaster, en heb hem met een even onbeschoft bericht zonder aanhef "Uw moet binnen 6 weken zorgen dat u de mensen fatsoenlijk adresseert, het zijn uw hondjes niet." waarna ik in een vriendelijke uitleg hem vroeg hoe hij zich voelde als ik hem zo aansprak. Ik verzocht hem als hij ook vond dat de overheid zich in woord beschaafd op dient te stellen en deze kille stijl hem ook irriteerde mijn mail door te sturen naar iemand die er over ging. Met mijn hartelijke dank en een fatsoenlijk onderschrift.

Twee jaar later (dat is inmiddels ook al weer een jaar of 5 terug denk ik) werd ik zowaar gebeld door een hoge belastingmeneer. Mijn e-mail was bij hem terecht gekomen, en hij vond dat ik helemaal gelijk had. Maar zei hij, de molens draaien hier erg langzaam, en het zal best nog een tijd duren voor zoiets is ingedaald. Inmiddels zie ik vaker een normale aanhef en hoogachtend in belastingcorrespondentie. Ik weet niet of het door mij komt, maar ik koester de gedachte.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: aanhef elektronisch bericht

Beste wie? Er hoort naar mijn mening wel verteld te worden wie wordt aangesproken. Hoe weet ik anders of het wel voor mij bedoeld is, of verkeerd verzonden is?

De mate van correctheid en formaliteit vind ik persoonlijk minder belangrijk. "Aloha vakantiegangers", "Sexy collega's", "Hallo leden team 2". Vind ik allemaal best. Dat zullen velen niet met mij eens zijn. De basisregel is: ken je publiek, en hanteer anders de regel om bij twijfel aan de formele kant te zitten.


Naast een aanhef gaat het ook op voor dingen als:
"Sorry."
"Gefeliciteerd."

Ja, met wat!?

Reageer