[Linguïstiek] Fiets & auto.

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 338

[Lingu

Waarom is het ik fiets, jij fietst en niet ik auto, jij autoot?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [Lingu

Is weer het verschil tussen passief en actief. Op de fiets ben je actief aan het voortbewegen in een auto net als in een trein of boot ben je passief aan het voortbewegen. Daarom skeeler je maar trein je niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: [Lingu

Je treint dan wel niet, maar je kan wel "sporen". Er is geen regel die over dit soort dingen. In het Frans kan je bijvoorbeeld niet fietsen, alleen maar met de fiets rijden. Trouwens een fiets is ook een rijwiel. Maar toch rijwielen we niet in het Nederlands. Maar in het Duits kan je wel rijwielen.

De simpele reden hiervoor is dat een taal niet ontworpen is maar groeit en woorden bestaan alleen als ze door mensen gebruikt worden. autoën als werkwoord is nooit door veel mensen gebruikt dus is het geen woord geworden.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 338

Re: [Lingu

Is weer het verschil tussen passief en actief. Op de fiets ben je actief aan het voortbewegen in een auto net als in een trein of boot ben je passief aan het voortbewegen. Daarom skeeler je maar trein je niet.


En 'n snorfiets? :wink:

Berichten: 142

Re: [Lingu

En 'n snorfiets?  :wink:
duhh: ik snorfiets, jij snorfietst, wij snorfietsen, wij hebben gesnorfietst :shock:

ontopic:

kan het niet iets zijn wat langzaam als uitspraak geaccepteerd is geworden? bijv. Ik trein naar amsterdam --> klinkt voor geen meter maar als iedereen het gaat gebruiken... ;)

Berichten: 338

Re: [Lingu

BakkerBart schreef:
Mafkees schreef:
En 'n snorfiets?  :wink:
duhh: ik snorfiets, jij snorfietst, wij snorfietsen, wij hebben gesnorfietst :shock:

ontopic:

kan het niet iets zijn wat langzaam als uitspraak geaccepteerd is geworden? bijv. Ik trein naar amsterdam --> klinkt voor geen meter maar als iedereen het gaat gebruiken... ;)
Ik doelde op het verschil tussen passief en actief, fietsen is actief en snorfietsen niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: [Lingu

Ik doelde op het verschil tussen passief en actief, fietsen is actief en snorfietsen niet.


Dat zou je een bewijs kunnen noemen, dat het gewoon komt door hoe mensen het lekker vinden klinken.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Berichten: 159

Re: [Lingu

Ja maar, als je de SNORfiets ook als SNORfiets gebruikt, trap je niet en beweeg je je dus weer passief voort, dus dan is het 'ik rijd op een snorfiets'. Op het moment dat het motortje kapot is en je gaat zelf trappen, zeg je weer sneller 'ik fiets op een snorfiets'. Toch? :shock:

Overigens, wat je verder zegt is ook waar; als iets maar vaak genoeg gezegd wordt door zoveel mogelijk mensen, dan wordt het ook ingevoerd. Denk aan Johan Cruijffs' gevleugelde uitspraak 'Elk nadeel hep se voordeel'. Hoeveel mensen dat al niet uitroepen...

Berichten: 338

Re: [Lingu

Overigens, wat je verder zegt is ook waar; als iets maar vaak genoeg gezegd wordt door zoveel mogelijk mensen, dan wordt het ook ingevoerd. Denk aan Johan Cruijffs' gevleugelde uitspraak 'Elk nadeel hep se voordeel'. Hoeveel mensen dat al niet uitroepen...


Ik weet niet of die uitspraak verklaart waarom hij genomineerd is voor de grootste Nederlander aller tijden. :shock: ;) ;) :?:

Reageer