[Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Waar ik me het meest aan stoor zijn de berichten zonder leestekens ik bedoel dat er geen punten komma's etc worden gebruikt ff ipv even kan ik nog wel velen net als 'm ipv hem en een zpelvoudje lees ik ook nog wel overheen maar een stuk tekst zonder duidelijke opbouw vind ik gewoon erg irritant dan haak ik al snel af 8)
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 80

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Ik daarentegen kan helemaal wild

worden van verkeerde opdeling in

alinea's zoals

hier het geval is.

En dan gooien we er nog een keer een lange zin doorheen, want zonder variatie is het leven ook maar saai.

Er horen helemaal geen enters in zinnen,

die breken vanzelf af aan het eind van de

regel :shock:

Berichten: 48

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

mensen die spreken van 'tijdrijzen' bijv vind ik helemaal iets anders dan wanneer het expres is (zoals SMS), ik ben niet zo'n saaie gast die muggezift op een beetje jongerentaal (anders wordt je snel oud) maar de basisfouten die je soms tegenkomt getuigen idd van het niveau van de auteur, en dat is jammer

hetgeen me het meeste frustreerd, zijn mensen die de vorige post volledig quoten, en dat zie je vaker dan je denkt
There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

"frustreert" met een t dus!

(tgmpfff! :shock: )

Berichten: 683

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Hetgeen me het meeste frustreerd, zijn mensen die de vorige post volledig quoten.
Dit is ook nutteloos...

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=6867

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Trouwens, de spelling check van Microsoft Word scheelt wel iets, maar zal lang niet alle fouten eruit halen, simpelweg omdat Word niet altijd weet wat je bedoelt. Als bioloog gebruik ik natuurlijk ook nogal eens vaktermen en die kent 'ie ook niet en zal ik toch echt zelf goed moeten typen.

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Ik ben me ervan bewust dat ik zelf ook vaak genoeg typfouten maak. Maar dit komt meestal omdat ik (zeker op forums enzo) snel typ. Vandaar ook soms onmogelijk lange zinnen. Waar ik veel mensen tegenwoordig fouten in zie maken is de vergrotende en de overtreffende trap (als mij, dan ik), verder dingen als (enigste/enige) en vaak ook overnieuw (opnieuw of over).

zelf doe ik deze dingen ook fout maar ik weet wel hoe het moet. En dat is denk ik meer wat we hieruit op kunnen maken. We hebben geen taalachterstand. We zijn gewoon lui en niet nauwkeurig geoeg.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Berichten: 11

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Voorbeeldje van een mail die ik van mijn nichtje kreeg:

'Eejz meissieJ..!!

awls b0ng met jo3w??? met miej wel hurz.. gheghe :shock:

hoeew waz ju vkansieJ??? moetuh sjnellieJ weer fV afspreekuh hea..??

Quz Li3s..!!'

Ik heb nooit gesnapt waarom mensen notabene EXPRES hun schrijftaal zo ontzettend verloederen met onnodige hoofdletters op willekeurige plekken, cijfers ipv letters en overbodige punctuatie.

De spreektaal van mensen die op deze manier schrijven (of eigenlijk alleen maar typen) is vaak ook ontzettend incorrect. 'Slang', daar erger ik me al helemaal aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

@ Moos:

met jou kan ik praten. 'Breazah' taal is het meest afgrijselijke taaltje ooit uitgevonden. Het is niet zozeer de uitspraak, maar meer de manier waarop alles wordt geschreven.

Nu zeg ik niet dat ik alles goed schrijf, echter er is toch duidelijk een verschil tussen af en toe een spelfoutje en bewust een hele taal verneuken.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Kijk, ik kan het dus allebei. Ik pas me aan, aan de omgeving. Als ik op msn ben dan gebruik ik msn taal. Als ik hier ben gebruik ik gewoon nederlands.

Bean :shock:

Kijk, k kan dus allebei. K pasmaan, an domgeving. Alsk op msn ben dan gbruik k msn taal. Alsk ier ben gbruik k gewoon nl.

Bean ;)
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 266

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

ik zou gewoon moe worden van mezelf. Ik kan dat echt niet.
Vanaf hier is alles wat het lijkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

nee ik begrijp het wel ik praat ook anders tegen mn vrienden dan tegen mn ouders
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

nee ik begrijp het wel ik praat ook anders tegen mn vrienden dan tegen mn ouders


mijn ouders zouden mij niet eens begrijpen.

daarnaast betrap ik mezelf ook vaak op het gebruik van afkortingen en MSN/sms taal maar ik probeer toch zoveel mogelijk de Nederlandse taal in ere te houden.

Ik stoor me er mateloos aan dat er jongeren zijn die denken dat het ook normaal is om "officiele" emailtjes in MSN taal te schrijven. Ik wil wel eens zien wat voor sollicitatiebrief te kunnen schrijven :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

Eigenlijk snap ik niet waarom er op MSN zo word getypt.

Want je doet er toch niks anders dan typen!!!

Dus waarom doe je dat dan niet normaal?

De "MSN"-taal is eigenlijk meer game-taal.

Want in computer spelletjes over het internet is

het wel "belangrijk" dat je kort kan typen, omdat je

anders "dood" gaat.

Bean ;)

Ps. Ik denk(hoop) dat het nog niet zo erg is met de Nederlandse jeugd, dan weet je echter wel meteen of je zo'n persoon in dienst wil hebben :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Taal] verminderende kennis der Nederlandse taal??

De echte nerd schrijft 1337
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer