Profiel van de wsf-lezers

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Profiel van de wsf-lezers

Welke genres liggen jou het meest?
Geen idee, ik lees volgens mij vrijwel van alles. Ik lees voornamelijk in Engelstalig.

Ik denk dat SciFi/Fantasy mijn het beste ligt: De meest aangename fictie die ik de afgelopen jaren heb gelezen is waarschijnlijk
Heb je een favoriet boek of een favoriete schrijver (of meerdere)?
Nee.
Wat ligt er zoals op je nachtkastje?
Vandaag:
Puilt je boekenkast uit of heb je een bescheiden boekenplankje?
Overal liggen boeken, 3 veel te zwaar beladen boeken kasten, plus een aantal dozen op zolder.... :D
Waar en wanneer lees je?
Regelmatig voor het slapen gaan op bed. Maar als ik een goed boek, en de tijd, heb dan lees ik zo maar een hele dag.

Wat ik ook leuk vind zijn audio boeken terwijl ik aan het werk ben.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 1.425

Re: Profiel van de wsf-lezers

van W Somerset Maugham (óók humor, maar dan meer van de glimlachsoort)
Some people read for instruction, which is praisworthy, and some for pleasure, which is innocent, but not a few read from habit, and I suppose that this is neither innocent nor praiseworthy. Of that lamentable company am I. (-) then I fly to my book like an opium-smoker to his pipe
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Profiel van de wsf-lezers

Some people read for instruction, which is praiseworthy, and some for pleasure, which is innocent, but not a few read from habit, and I suppose that this is neither innocent nor praiseworthy. Of that lamentable company am I. (-) then I fly to my book like an opium-smoker to his pipe
En in een van zijn reisverhalen schrijft hij hoe hij, van zijn boekenkist gescheiden, van pure ellende prijslijsten of zoiets ging zitten lezen.

Tja, ook lezen kan een verslaving zijn..... :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.425

Re: Profiel van de wsf-lezers

Ja, wel een verslaving die een verrijking van je leven kan zijn. Dat is niet van andere verslavingen te zeggen
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Profiel van de wsf-lezers

And besides, my son, be warned by them: of making many books there is no end, and much study is a weariness of the flesh. (Prediker 12:12)
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 1.425

Re: Profiel van de wsf-lezers

De woorden van Prediker zijn serieus te nemen en misschien heb ik dat onbewust ook wel gedaan. Tussen m’n 15 de en m’n 25 ste las ik veel maar in de daaropvolgende 10 jaar bijzonder weinig. Sindsdien weer langzaam maar zeker steeds meer. (midlife crisis? signe de fatigue?)

Het citaat van Maugham is het begin van “The Book-bag”.

Ik herinner me nu een ander verhaal van hem waarin het belang van geletterdheid wordt gerelativeerd.

Een koster krijgt zijn ontslag nadat de nieuwe pastoor verneemt dat hij niet kan lezen en schrijven. Ondanks dat de koster zijn werk goed doet kan dat natuurlijk niet in de moderne tijd- begin 20ste eeuw- in deze parochie, een analfabeet als koster.

Hij loopt piekerend door de stad en krijgt behoefte te roken maar moet wel een half uur zoeken voordat hij een tabakswinkel vindt. Dat brengt hem op een idee en hij start in die buurt een tabakszaak. De zaken gaan voorspoedig en enkele jaren later heeft hij nog een paar tabakswinkels op geschikte locaties geopend. Nu wil hij het grootschaliger gaan aanpakken en heeft daarvoor een lening nodig van de bank. Daar is men wel overtuigd van zijn zakelijke capaciteiten en plannen en is men bereid een grote lening voor landelijke uitbreidingsplannen te verstrekken. Als hij bij het tekenen van de papieren iemand meebrengt om eea te lezen komt men erachter dat de man niet kan lezen en schrijven. Dit vormt geen probleem want de bankdirecteur heeft nu nog meer bewondering voor de man en slaakt: “wat zou er wel niet van u geworden zijn als u wel had leren lezen en schrijven?” “Oh dat kan ik u wel vertellen, dan was ik koster geweest”
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Profiel van de wsf-lezers

:D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Profiel van de wsf-lezers

Goh, ik dacht dat ik de enige nog levende lezer van W Somerset Maugham was....

Misschien moeten Adpruys en ik maar een fanclubje oprichten. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.425

Re: Profiel van de wsf-lezers

Dat zal wel meevallen. Nog niet zo lang geleden is Up at the Villa nog verfilmd met Sean Penn. Deze heb ik nog niet gezien. Wel The Razor's Edge met Bill Murray in de hoofdrol en ook zo'n 10-15 jaar geleden een TV serie naar de Ashenden verhalen. Die zijn wellicht de moeite waard voor filmliefhebbers als Phys.

Ik kijk net op de wikiquote pagina over Maugham waarvan met name de citaten uit Of Human Bondage me nog altijd aanspreken. Ik las dat boek voor het eerst op 16 jarige leeftijd en moet bekennen dat het tapijt tot dusver minder mooi is geworden dan ik toen voorzag, ondanks de afwezigheid van een horrelvoet of een spraakgebrek.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Profiel van de wsf-lezers

Welke genres liggen jou het meest?

Voornamelijk Fantasy, maar ook wel thrillers, horror, misdaad en boeken met psychologische diepgang..

Heb je een favoriete boek of schrijver? (of meerdere)

Te veel om op te noemen. Ik hou van alle boeken van Robert Jordan (R.I.P.), Robin Hobb, Midori Snyder, Juliet Marillier, Elizabeth George, Tess Gerritsen, Tolkien, Anne Rice..

En nog wat andere

Wat ligt er op je nachtkastje?

Sadars Vesting - Midori Snyder

Onder Mannen - Norah Vincent

Mijn Vrijheid - Ayaan Hirsi Ali

Puilt je boekenkast uit of heb je een bescheiden boekenplankje?

Tja, mijn eigen boekenkast staat in mijn kamer en die is bomvol mijn mijn lievelingsboeken.

Beneden staat ook nog een boekenkast (daar heeft mijn pa voornamelijk zijn boeken) en daar staan er een paar bij van mij

Waar en wanneer lees je?

Ik lees heel veel 's avonds. de enige onderbreking is dan wanneer ik naar bed ga, en dan lees ik nog verder. Soms neem ik mijn boek mee naar school en lees wat tijdens tussenuren of als ik klaar ben met mijn taken (of als ik er geen zin in heb.. :D ) Tijdens Nederlands mag je altijd lezen.

Voor de rest heel veel als ik ziek ben, en in de winter lees ik nog meer ( met warme chocolademelk, open haard aan en een deken om :D .. geweldig..)

Top 20?

Daar begin ik niet aan..
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"

"I just can’t sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."

"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

Gebruikersavatar
Berichten: 46

Re: Profiel van de wsf-lezers

Welke genres liggen jou het meest?

Ofschoon ik slechts een beperkt aantal boeken gelezen heb(ik ben nog jong), vermoed ik dat de psychologische roman mijn favoriete genre is. Verder vermaak ik me ook met boeken als die van Dan Brown of met de Harry Potter-reeks.

Heb je een favoriet boek of een favoriete schrijver (of meerdere)?

Een favoriete schrijver kan ik niet noemen, wijl ik gewoonweg veel te weinig (gedeelten van) oeuvres gelezen heb om dat te kunnen bepalen. Mijn favoriete boek is tegenwoordig De Ontdekking van de Hemel van Harry Mulisch.

Wat ligt er zoals op je nachtkastje?

Het augustusnummer van Wetenschap in Beeld, waar ik te weinig tijd voor heb om het te lezen. Om een indicatie te geven van wat ik zoal lees, een lijstje met de tien laatste boeken die ik gelezen heb en de beoordeling van ieder boek:

Macbeth - William Shakespeare (3.5/5)

Elementaire Deeltjes - Michel Houellebecq (4/5)

De Geschiedenis van de Liefde - Nicole Krauss (4/5)

Oblomov - Ivan Gontsjarov (4/5)

Het Proces - Franz Kafka (4/5)

Jurassic Park - Michael Crichton (4/5)

De Wereld van Sofie - Jostein Gaarder (2.5/5)

Ik Omhels Je met Duizend Armen - Ronald Giphart (3/5)

Enkel Macbeth heb ik in de originele taal gelezen; de rest in het Nederlands.

Puilt je boekenkast uit of heb je een bescheiden boekenplankje?

In mijn boekenkast staat niets dan schoolboeken, naslagwerken en dvd's. Alles wat ik lees, is afkomstig van de bieb. De jeugdboeken die ik las, staan op de kast van mijn broertjes.

Waar en wanneer lees je?

Vooral tijdens de vakantie; zowel thuis als op vakantie. De rest van het jaar lees ik nog een aantal(variërend, maar doorgaans 5 à 10) boeken voor school. Ik ben evenwel een literatuurliefhebber, dus ik maak vanzelfsprekend gebruik van de gelegenheid om mooie boeken te lezen. pi.gif
"Why are you wearing that stupid man suit?"

Gebruikersavatar
Berichten: 46

Re: Profiel van de wsf-lezers

Ik kan mijn bericht helaas niet meer wijzigen, maar ik heb maar acht boeken genoemd. De overige twee zijn Ik Ben Charlotte Simmons van Tom Wolfe(4/5) en De Verborgen Geschiedenis van Donna Tartt(4/5).
"Why are you wearing that stupid man suit?"

Gebruikersavatar
Berichten: 187

Re: Profiel van de wsf-lezers

Welke genres liggen jou het meest?

Fantasy, detective, avontuur, wetenschap. Vooral boeken van Stephen King. Verder aardig wat tijdschriften.

Heb je een favoriet boek of een favoriete schrijver (of meerdere)?

The Dark Tower van Stephen King, de Narnia-serie, What Does a Martian Look Like van Cohen en Steward.

Wat ligt er zoals op je nachtkastje?

Dankzij school momenteel een grote stapel ongelezen tijdschriften en strips.

Puilt je boekenkast uit of heb je een bescheiden boekenplankje?

Een hele wand vol boeken. Stephen King heeft onderhand anderhalve plank nodig, en wetenschappelijke werken ook. Verder een hele plank strips. (Urbanus, Asteriks, Donald Duck en meer)

Waar en wanneer lees je?

Bij voorkeur in bed, maar daar heb ik geen tijd meer voor. Vorig jaar nog in de trein, maar de reis is nu veel te kort daarvoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Profiel van de wsf-lezers

Welke genres liggen jou het meest?

Genres, nee, geen voorkeur. Wel voor schrijvers. Zoals Stephen King (in "On Writing") en Renate Dorrestein (in "het geheim van de schrijver") zo treffend weten te verwoorden: het verhaal ligt er al, het IS, het moet alleen nog opgeschreven worden. Voor deze twee heb ik grote bewondering, mijn iconen zeg maar. Ze schrijven niet om te schrijven maar raken gepassioneerd door een idee, een aanknopingspunt van een verhaal dat opgeschreven moet worden. Ze weten een verhaal zodanig te vertellen dat ik op geen enkel moment, als lezer, uit het verhaal gerukt wordt. Ze weten te voorkomen dat ik als lezer afgeleid wordt door zaken als schrijfstijl, bewoordingen, ongeloofwaardigheid. Ze schrijven perfect, althans zo ervaar ik het.

Een grappige constatering na het lezen van genoemde boeken vind ik dat deze twee schrijvers, uit verschillende culturen en zonder elkaar te kennen, zoveel gemeenschappelijk kunnen hebben in hun visie op het schrijven zelf. Een aspect dat ik zeer waardeer (naast vele andere aspecten in hun schrijven) is het feit dat zij de lezer niet overladen met overbodige woorden, respect hebben voor het begripsvermogen van de lezer.

Stephen King verwoordt dat mooi op pag. 110 in "On Writing"
Adverbs, you will remember from your own version of Business English, are words that modify verbs, adjectives, or other adverbs. They're the ones that usually end in -ly. Adverbs, like the passive voice, seem to have been created with the timid writer in mind. With the passive voice, the writer usually expresses fear of not being taken seriously; it is the voice of little boys wearing shoepolish mustaches and little girls clumping around in Mommy's high heels.

With adverbs, the writer usually tells us he or she is afraid he/she isn't expressing himself/herself clearly, that he or she is not getting the point or the picture across.

Consider the sentence He closed the door firmly. It's by no means a terrible sentence (at least it's got an active verb going for it), but ask yourself if firmly really has to be there.

You can argue that it expresses a degree of difference between He closed the door and He slammed the door, and you'll get no argument from me...... but what about context? What about all the enlightening (not to say emotionally moving) prose which came before He closed the door firmly? Shouldn't this tell us how he closed the door? And if the foregoing prose does tell us, isn't firmly an extra word? Isn't it redundant?
Dit klinkt zo ontzettend logisch, maar toch zijn er zoveel schrijvers die zich schuldig maken aan overbodig woordgebruik.

Heb je een favoriet boek of een favoriete schrijver (of meerdere)?

Hierboven beantwoord.

Wat ligt er zoal op je nachtkastje?

De twee genoemde boeken hebben een prominente plaats. Daarnaast liggen er ook altijd (om voor de zoveelste maal herlezen te worden): "The I Ching" (the book of changes) vertaald door James Legge, "The Mind's I" van Hofstadter en Dennet, en "Heden Ik" van Renate Dorrestein, waar ik telkens weer ontzettend vrolijk van wordt. Ook Roald Dahl herlees ik vaak. Boeken die er liggen om nog gelezen te worden: "Niks relatief" van Vincent Icke en "Ik wilde alleen maar vrij zijn" van Hülya Kalkan.

Puilt je boekenkast uit of heb je een bescheiden boekenplankje?

Vreselijk, we weten niet waar we de ongelooflijke hoeveelheid dozen en kratten met boeken moeten laten. En weggooien kan ik niet.

Waar en wanneer lees je?

Wherever I have time to read.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 78

Re: Profiel van de wsf-lezers

ik lees ongeveer alles, maar boeken waarin waarheden inzitten (liefst geschiedenis) spreken me erg aan. trillers en detectives lees ik nooit eigenlijk. ik lees op moment een boek over jeanne d' arc, de verboden geschiedenis, en, de kleine vriend, laatste beide van donna tart.

ik heb heeeeeeeeeel erg veel boeken, (ik heb er een nieuwe kast voor aangeschaft) ik koop ontzettend veel boeken, voornamelijk tweedehands om het betaalbaar te houden.

ik lees als ik kan. in de bus, lopend, voor t slapen gaan, en t liefst ook tijdens het eten maar alleen als ik aleen eet want in .gezelschap wordt het meestal niet echt gewaardeerd
denken is een hobby... en leuke hobby

Reageer