Negatieve weerstandscoëfficiënt?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Negatieve weerstandscoëfficiënt?

Hallo,

Ik heb een vraag over de negatieve weerstandscoëfficiënt bij vleugels van vliegtuigen. Ik ben nu al een uurtje of 2 met deze vraag bezig en kom er maar niet uit.

In een opdracht is de vraag of een negatieve weerstandscoëfficiënt reëel is bij bepaalde invalshoeken.
De waarde voor de invalshoek is -4 graden, hierbij is de weerstandscoëfficiënt (Cd) -0,014916444 en dus negatief.

Om tot deze Cd te komen is de volgende formule en gegevens gebruikt
D=Cd∙1/2 ρv^2 ∙ S

D = -0,185832793
ρ = de luchtdichtheid = 1,225 kg/m^3
v = de luchtsnelheid = 30 m/s
S = het vleugeloppervlak = 0,0226 m^2

Is de negatieve weerstandscoëfficiënt bij dit geval dus reëel? Waarom wel of niet? Zijn er ook nog andere invalshoeken waarbij de weerstandscoëfficiënt negatief zou kunnen zijn?
Ik ben pas net met dit onderwerp begonnen, dus als u het een beetje in normaal Nederlands zou kunnen beantwoorden zou dat fijn zijn :D


Alvast bedankt voor uw antwoord.

Jonas

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.
Gebruikersavatar
Berichten: 1.761

Re: Negatieve weerstandscoëfficiënt?

Voor zover ik weet heb je het bij vleugels over 'lift' en 'drag'.
Misschien dat er een definitie is, met beide grootheden er in, waar bij je een negatieve drag zou kunnen krijgen.

Losstaand is het in ieder geval onzin. Het zou betekenen dat de vleugel een kracht zou ondervinden in z'n bewegingsrichting, die bovendien groter zou worden naarmate de snelheid toeneemt. Een perpetuum mobile is daarmee een fluitje van een cent.

Reageer