Elektromagnetische straling

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 76

Re: Elektromagnetische straling

Ja, ik begrijp dat EM straling zonder frequentie geen energie meer heeft die het kan overdragen op een elektron maar om nu te zeggen dat EM straling zonder frequentie niet bestaat lijkt me wat kort door de bocht.

Ik kan mij wel voorstellen dat EM straling in stilstand niet meer bestaat omdat het juist bestaat bij c omdat c een absolute constante snelheid is, zelfs in een medium blijft de snelheid van EM straling 300.000 km/sec! Alleen door de interactie van EM met al die elektronen in een medium lijkt het erop dat de brekingsindex de snelheid vertraagd, toch is dat niet zo, een optisch dichter medium werkt voor EM straling als een soort flipperkast waarin de snelheid c blijft maar waar het een langere weg aflegt door de interactie met gigantisch veel elektronen... maar c blijft altijd c

Vandaar dat ik denk dat EM zonder frequentie blijft bestaan bij c omdat c absoluut constant is.

Dat is de vraag? blijft EM straling zonder frequentie bestaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Elektromagnetische straling

Ook statische elektrische en magnetische velden bevatten energie en als beide velden tegelijk aanwezig zijn kan die energie zich zelfs voortplanten, alleen noemen we dat dan geen straling.

Berichten: 76

Re: Elektromagnetische straling

interessant! Is een combinatie van een elektrische en magnetisch veld niet gewoon EM straling, EM straling is toch juist EM? Elektrisch en magnetisch? Zou juist daarom EM straling zonder frequentie blijven bestaan omdat het Elektrische en Magnetische veld blijft bestaan ongeacht de frequentie als een soort haasje-over veld... E over M zonder frequentie

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Elektromagnetische straling

Straling wordt geacht na te zijn opgewekt verder "op eigen kracht" uit te stralen, maar des te lager de frequentie, des te minder goed dat lukt. De energie van laagfrequente (en statische) EM-velden houdt zich vooral op in de buurt van de stromen en spanningen waardoor zij zijn opgewekt.

Berichten: 12.262

Re: Elektromagnetische straling

Je zou een statische lading kunnen aanbrengen op een permanente magneet - er is niets dat je verhinderd dat te doen, maar daarbij zijn het magnetische en electrische veld compleet los van elkaar. Er is dus geen sprake van electromagnetische straling, slechts van zowel electriciteit als magnetisme - net als in een permanente electromagneet (bijvoorbeeld een stroom in een supergeleidende spoel voor een NMR/MRI scanner).

Er is geen praktische ondergrens aan hoe lang een golflengte kan zijn (of hoe laag de energie van een foton kan zijn), in principe kun je gewoon een radiozender maken die fotonen uitzendt met 1 hertz. Praktisch bezwaar is wellicht dat de golflengte bijna de afstand tot de maan is, en een goede antenne voor een dergelijke lage frequentie ook iets in die grootte orde.

Berichten: 76

Re: Elektromagnetische straling

mag ik uit jou antwoord opmaken dat EM straling zonder frequentie tot in het oneindige blijft doorreizen met 300.000 km/sec?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Elektromagnetische straling

Jan9 schreef: zo 03 nov 2019, 08:10 mag ik uit jou antwoord opmaken dat EM straling zonder frequentie tot in het oneindige blijft doorreizen met 300.000 km/sec?
EM straling zonder frequentie is geen straling en plant zich niet voort.
Reizen impliceert verandering. Die is er niet bij een statisch veld.

Berichten: 76

Re: Elektromagnetische straling

He? reizen impliceert verandering?

Dus volgens jou antwoord reist EM straling van 1 HZ met c en wanneer deze EM straling door bijvoorbeeld roodverschuiving nul Hz is geworden dan stopt opeens deze EM straling met reizen bij c.

Dan zou nul Hertz een soort rem zijn op de voortplantingssnelheid van 300.000 km/sec naar stilstand? Dat is eigenlijk wat je zegt, dat de snelheid van EM straling niet constant c is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Elektromagnetische straling

Als er niets verandert valt er niets voort te planten.
Een golf kan zich voortplanten in een stuk touw. Als dat touw niet beweegt is er geen golf en plant zich niets voort.
Nogmaals, je kunt niet spreken, het is zinloos te spreken, over voortplantingssnelheid van een stationair veld.
Jan9 schreef: zo 03 nov 2019, 08:26 Dan zou nul Hertz een soort rem zijn op de voortplantingssnelheid van 300.000 km/sec naar stilstand? Dat is eigenlijk wat je zegt, dat de snelheid van EM straling niet constant c is?
Als er geen frequentie is, is er geen EM straling en dus geen 'licht'.

Berichten: 76

Re: Elektromagnetische straling

Maar één enkel golfpakketje beweegt toch niet op-zichzelf genomen, m.a.w. een EM golf beweegt niet in zichzelf maar alleen in zijn geheel als je begrijpt wat ik bedoel...

Dus die golf staat op zichzelf stil terwijl het zich voortplant met 300.000 km/sec.

Jij suggereert dat de EM golf zelf beweegt, dan zou je gelijk hebben, maar een EM golf reist in stilstand met c

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Elektromagnetische straling

Een golf staat niet stil. Contradictio in terminis.

Berichten: 76

Re: Elektromagnetische straling

Nee hoor, één enkel golfpakket, dus één enkel foton is als een lange of kortere golf-trein. De gehele trein staat stil terwijl hij met 300.000 km/sec voortraast...

Maar de golftrein staat op zichzelf genomen helemaal stil! maar t.o.v. de rails gaat hij razendsnel bij c

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Elektromagnetische straling

Je stelt hier in je eerste bericht een vraag. Als je toch al denkt (met nadruk op dènkt) het beter te weten, heeft het ook geen zin een vraag te stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Elektromagnetische straling

Misschien is het handiger om je af te vragen hoe een EM-golf met een trillingstijd die veel groter is dan de leeftijd van het heelal (maar niet oneindig!) eruit ziet. Dan heb je theoretisch nog steeds een golf en straling.

Berichten: 76

Re: Elektromagnetische straling

Mijn vraag is vanzelfsprekend een veronderstelling die vraagt om bevestiging maar openstaat voor correctie zolang ik die nog met mijn gezonde verstand kan begrijpen... als het te abstract wordt haak ik af want filosoferen is eindeloos...

Gesloten