dauwpunt

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 96

dauwpunt

Ik weet niet of het in het goede forum staat? and sorry

Ik ben bezig met een elektronica verhaal voor een waterkoeling op een PC...

nu wil ik geen condens in me PC... dus ik wil het water niet verder koelen als iets boven de temperatuur dat water in de lucht gaat condenseren.

Ik heb een DHT22 in me electronica... dat is een temeperatuur en een lucht vochtigheids sensor...

float A = log(h / 100) / log(2.718282) + (17.62 * t / (243.12 + t));
Td = 243.12 * A / (17.62 - A);

nu had ik ergens op internet dit gevonden.... maar ik heb eigenlijk geen idee of dat dat goed is...
t=temperatuur, h=de lucht vochtigheid in %

is er iemand die hier meer over kan vertellen...?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: dauwpunt

Als je "ergens op het internet" iets gevonden hebt is het wel zo handig om de desbetreffende link hier te vermelden.

Nu weet niemand wat A en float A betekenen.
Of in welke eenheden de temperatuur is, oC of oF of .....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: dauwpunt

Die formule is goed bruikbaar.
Wikipedia vermeldt een soortgelijke formule met wat andere waardes voor de constantes maar de resultaten ontlopen elkaar nauwelijks.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dauwpunt

De temperatuur moet je invullen in graden Celsius.

Let op, log(h / 100) / log(2.718282) = ln(h/100)

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: dauwpunt

Pinokkio schreef: ma 28 dec 2020, 10:46 Als je "ergens op het internet" iets gevonden hebt is het wel zo handig om de desbetreffende link hier te vermelden.

Nu weet niemand wat A en float A betekenen.
Of in welke eenheden de temperatuur is, oC of oF of .....
oja sorry..

Float A is een tussen berekening ... Float is dus een getal met een komma erin...
dus de eerste regel rekend een getal A uit... uit de relatieve vochtigheid, en de de temperatuur..

temperatuur in graden celcius.... vochtigheid in %...

in de 2de regel, word die tussen uitkomst A nog een beetje mee gerekend, en dan komt de Dauwpunt temperatuur er uit...

Ik vond op Internet ook nog een dauwpunt online calulator... (gisteren) en als ik daar mij temperatuur en vochtigheid invuld, komt er de zelfde tempertuur uit als wat op mijn schermpje verschijnt....

dus de formule zou wel goed zijn.... :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: dauwpunt

Misschien onnodig te vermelden. In programmeertalen kan log de natuurlijke logaritme zijn ln. Een beetje voorzicht is misschien nodig. Maar wellich onnodig te vermelden :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: dauwpunt

OOOVincentOOO schreef: ma 28 dec 2020, 14:19 Misschien onnodig te vermelden. In programmeertalen kan log de natuurlijke logaritme zijn ln. Een beetje voorzicht is misschien nodig. Maar wellich onnodig te vermelden :)
Mocht dat zo zijn, dan deel je door 1. Overbodig, maar het kan geen kwaad ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: dauwpunt

OOOVincentOOO schreef: ma 28 dec 2020, 14:19 Misschien onnodig te vermelden. In programmeertalen kan log de natuurlijke logaritme zijn ln. Een beetje voorzicht is misschien nodig. Maar wellich onnodig te vermelden :)
In sommige wiskunde boeken (meestal uit de VS en Canada) is dat vaak ook zo.
Het is dus inderdaad opletten geblazen.

Reageer