Gravity and gravitation

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 645

Gravity and gravitation

Wat is het verschil in het Engels tussen gravity en gravitation.
Het gaat om de krachtwerking tussen twee hemellichamen en niet om zwangerschap.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.016

Re: Gravity and gravitation

Volgens mij zijn het synoniemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.366

Re: Gravity and gravitation

Gravitation is de aantrekkingskracht tussen 2 massa's in het algemeen.
Gravity is de aantrekkingskracht tussen specifiek de aarde en een voorwerp.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.016

Re: Gravity and gravitation

wnvl1 schreef: do 25 apr 2024, 21:42 Gravitation is de aantrekkingskracht tussen 2 massa's in het algemeen.
Gravity is de aantrekkingskracht tussen specifiek de aarde en een voorwerp.
Ik betwijfel het
In physics, gravity (from Latin gravitas 'weight') is a fundamental interaction which causes mutual attraction between all things that have mass.
Wikipedia

Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat de woorden vaker in de ene dan de andere context worden gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.366

Re: Gravity and gravitation

Het is niet dat ik het weet, maar mijn uitleg kom je frequent tegen als je het googlet.

https://www.google.com/search?q=differe ... UTF-8#ip=1

Hier en daar kom je inderdaad ook tegen dat het door elkaar te gebruiken is.

Berichten: 645

Re: Gravity and gravitation

zwaartekracht hoort specifiek bij planeten, lijkt me.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.016

Re: Gravity and gravitation

efdee schreef: za 27 apr 2024, 16:13 zwaartekracht hoort specifiek bij planeten, lijkt me.
Alles wat massa heeft (en niet alleen dat) oefent zwaartekracht uit. Planeten, sterren, broodtrommels...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.557

Re: Gravity and gravitation

efdee schreef: do 25 apr 2024, 11:52 Wat is het verschil in het Engels tussen gravity en gravitation.

Die vraag werd vorig jaar ook op Physics Stack Exchange gesteld, waar Engels de voertaal is. Het beste antwoord was:
Dale schreef:There is simply no one answer to this question. Different authors will mean different things by these terms. You will need to evaluate each source to understand what exactly the individual author means.

Personally, I usually intend the following usage. My usage is common but not ubiquitous:

Gravity: the gravitational force. (Other authors commonly use it to mean the entire class of phenomena)

Gravitation: the entire class of phenomena. (Other authors occasionally use it to mean motion, like orbits or projectile motion)
(Link)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.366

Re: Gravity and gravitation

gravitation.png
Hierboven een lijstje met populaire boeken over relativiteitstheorie.
Al die boeken gaan over zwaartekracht niet specifiek gelinkt aan de aarde, maar toch worden gravity en gravitation door elkaar gebruikt in de titel. En over die titels van zo'n bestsellers zal vermoedelijk wel goed nagedacht zijn.

Mocht ik zelf een boek schrijven over relativiteit, zou ik vermoedelijk wel 'gravitation' gebruiken in de titel. Komt mij iets natuurlijker over in de context.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.557

Re: Gravity and gravitation

efdee schreef: za 27 apr 2024, 16:13 zwaartekracht hoort specifiek bij planeten, lijkt me.
In het Nederlands heb je wel het onderscheid tussen zwaartekracht en gravitatiekracht, in tegenstelling tot het Engels. Nabij het oppervlak van een planeet, als g constant is, spreek je bij voorkeur over zwaartekracht Fz = mg, en zwaarte-energie Ez = mgh. Als de afstand tot het midden van de planeet in een vraagstuk aanzienlijk varieert spreek je bij voorkeur over gravitatiekracht Fg = GmM/r2, en gravitatie-energie Eg = -GmM/r. Maar die termen zijn ook uitwisselbaar, het zijn synoniemen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.369

Re: Gravity and gravitation

Ik heb in dit topic vermeld wat het, in ieder geval taalkundige, verschil is tussen de twee.
Vaak zijn de begrippen onderling verwisselbaar, maar er zijn verschillen:

Gravitation (gravitatie/aantrekkingskracht) betekent de aantrekkende kracht die twee of meer lichamen in het universum op elkaar uitoefenen.

Gravity (zwaartekracht) is de kracht die een lichaam naar het middelpunt van de aarde trekt.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer