Mondkapjes.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Mondkapjes.

Vroeger (heel lang geleden) heb ik geleerd dat een probleem van virussen was dat ze nagenoeg door alle filters heen gingen.

Als dat klopte wat hebben mondkapjes dan voor zin, want die virussen gaan er dan toch (deels) doorheen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Mondkapjes.

Deze week nog zag en hoorde ik een arts op TV vertellen dat die mondkapjes geen zin hebben voor mensen die niet besmet zijn. Wel voor mensen die besmet zijn, omdat een kapje voorkomt dat druppels waarop het virus meereist bij hoesten of niezen ongeremd in de omgeving terecht komen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.363

Re: Mondkapjes.

Toch gebruiken sommigen van mijn collega's, die een zwakkere weerstand hebben, bij het aanpakken van een vlucht afkomstig uit een van de Chinese steden (met name van Chinese maatschappijen) mondkapjes en handschoenen. Misschien komt deze vlucht wel uit een andere plaats en niet uit Wuhan, maar wie zegt dat de passagiers niet een doorverbinding hebben gehad in China vanuit Wuhan of een van de andere besmette gebieden. Binnenkort zien we ze waarschijnlijk ook bij de transferbalies waar passagiers, rechtstreeks afkomstig uit China, omgeboekt worden.

En dan heb ik het over goede mondkapjes, niet de stofkapjes die je bij de bouwmarkt koopt, maar medische mondkapjes. Met name Aziatische passagiers kennen niet de hygiëne zoals wij die kennen. Hoesten en niezen zonder je mond af te dekken, rochelen en noem maar op. Dan kunnen er wellicht microscopische druppels in jouw richting en zelfs op jou belanden. Hetzelfde geldt voor handschoenen. Contact met de passagier is niet altijd te vermijden en een handschoen verwisselen is sneller, als de passagier weg is en de volgende voor je balie staat, dan weglopen om je handen te gaan wassen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Mondkapjes.

Crew die voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen naar China vliegen krijgen voor vertrek de mogelijkheid mondkapjes mee te nemen en het is ze toegestaan deze te dragen tijdens de vlucht of daar buiten, hoewel dit niet specifiek geadviseerd wordt. Bij de briefing voor de vlucht schuift ook een arts aan om vragen te beantwoorden. Eén van de opmerkingen die deze maakt is dat voor mensen die niet gewend zijn aan het dragen van mondkapjes en dat ineens gaan doen de infectie kans toe neemt doordat er bewust of onbewust ineens heel veel met eigen handen aan de Mond streek gezeten wordt (met name door irritatie van de kap, zeker tijdens verrichten van werk). Desinfecterende handgel en overige hygiene zouden van groter nut zijn.

Overigens melden zowel Boeing als Airbus dat de HEPA filters die gebruikt worden in het airconditioning systeem aan boord van vliegtuigen ook het grootste deel van de virussen tegen houden.
*High efficient particulate arrestors

Berichten: 12.262

Re: Mondkapjes.

Het is een beetje wat je Aziatisch noemt natuurlijk: In Japan is het niet ongebruikelijk zo'n kapje te dragen om te voorkomen dat je anderen besmet. Dat heeft wel nut gezien het druppeltjes die je ophoest en uitniest tegen houdt.

Als persoonlijke bescherming om geen infectie op te lopen vermoed ik dat het weinig nut heeft, daar heb je echt wel een masker voor nodig dat ook je ogen afdekt. Die mondkapjes in bijvoorbeeld Thailand draagt men daar wel meer, maar dat is meer om roet en andere troep buiten te houden.

Verder is natuurlijk een beetje de vraag wat het psychologisch doet: voelen mensen zich veiliger als je zichtbare (niet heel effectieve) bescherming draagt, of juist niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.363

Re: Mondkapjes.

tempelier schreef: do 30 jan 2020, 09:54 Vroeger (heel lang geleden) heb ik geleerd dat een probleem van virussen was dat ze nagenoeg door alle filters heen gingen.

Als dat klopte wat hebben mondkapjes dan voor zin, want die virussen gaan er dan toch (deels) doorheen?
Kennelijk is dit toch een behoorlijk groot virus want in de informatie die we vanmorgen via de mail van de luchtvaartmaatschappij waar ik voor werk (waarschijnlijk dezelfde als die van Shimmy) kregen staat het volgende:
It is pretty large in size (cell is about 400-500nm diameter), so any normal mask (not just the N95 feature) should be able to filter it out. However, when someone who's infected sneezes in front of you, it will take a great 3 meters (about 10 feet) before it drops to the ground and is no longer airborne.
Dus ik denk dat er binnenkort toch wel mensen achter de transferbalies zullen zitten met mondkapjes, handschoenen en dettoldoekjes.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Mondkapjes.

It is pretty large in size (cell is about 400-500nm diameter), so any normal mask (not just the N95 feature) should be able to filter it out. However, when someone who's infected sneezes in front of you, it will take a great 3 meters (about 10 feet) before it drops to the ground and is no longer airborne.
Zo'n los virus blijft vrijwel eindeloos in de lucht zweven. Ongetwijfeld wordt bedoeld dat druppels waarin het zit, vrij snel zullen vallen.
Of dat na drie meter is hangt dan weer helemaal van de grootte van het druppeltje af.

Berichten: 12.262

Re: Mondkapjes.

Mogelijk, al lijkt deze variant niet heel effectief van mens op mens over te gaan.

Qua bescherming is er echter geen half werk mogelijk. Als je jezelf moet beschermen tegen een virus als dit hb je weinig andere optie dan full hazmat... en dat is absoluut niet wat passagiers willen zien!

Reageer