Wat vragen over (misschien?) Corona bestrijden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.816

Wat vragen over (misschien?) Corona bestrijden

Nep nieuws en vragen genoeg, maar wilde toch de volgende opmerking en vragen enz stellen over Corona-bestrijding.

Supers hebben bij de kassa nu een doorzichtige plastikplaat. Ok, maar de pinmachines worden niet telkens schoon gemaakt. Ik pin nu maar met het gummetje van een potlood.

Dan de luchtionisator. Zou die een wapen tegen besmetting kunnen zijn?

En hoe zit het met UV-B/C licht?

Berichten: 454

Re: Wat vragen over (misschien?) Corona bestrijdenN

Ja uv-B/c licht op pinautomaat schijnen misch .maar volgens mij duurt dat te lang voor in de supermarkt .weet niet prc hoeveel tijd het licht nodig om te doden

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Wat vragen over (misschien?) Corona bestrijdenN

Je kan ook contactloos betalen met de meeste pinautomaten

Het effect van lucht ionisatoren is thans ook nog onbekend, maar lijkt mij beperkt. Voornamelijk omdat de besmetting afstand relatief klein is en via aerosolen gaat, niet direct rondzwevende virussen. Het vullen van een ruimte met bijvoorbeeld ozon uit zo'n apparaat lijkt mij ook niet bepaald een gezonde optie voor ons medemens.

Het effect van UV straling is nog niet vastgesteld bij dit virus. Het zal effect kunnen hebben, maar niemand weet het zeker, dus de vraag van hoe intensief en hoe lang een UV lamp zal moeten schijnen is niet te beantwoorden op dit moment.

Berichten: 1.816

Re: Wat vragen over (misschien?) Corona bestrijden

Dacht dat de hele aanpak voor dit virus gebaseerd was op vertraging van besmetting en dus dat alles wat daar aan kan bijdragen nuttig is. Zeker als het relatief simpel en goedkoop is.

Eh nee svp geen UV-B/C op die pinmachine, maar een anticepties doekje ernaast zou ik niet verkeerd vinden.

En AB, je vult niet een ruimte met ozon, die dingen zijn meestal niet zo sterk. Maar je kunt het dat virus zeker lastig maken.Tenslotte overleven ze ca 3 uur op puur Cu en dagen op bijv een geverfde leuning. Af en toe wat ionisatie zal dus zeker niet schaden, hun zweef vermogen in de lucht zal zeker beperkter gaan worden en misschien hun infectievermogen ook. En doen ze ook al niet zoiets in oa de metro in Parijs? Baat het niet? Wat schaadt het?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Wat vragen over (misschien?) Corona bestrijden

Voor dingen die je aanraakt, kun ook na afloop je handen wassen. En ze opnieuw wassen voordat je gaat eten/koken.

Echter blijft het ook in de lucht zweven. Na een douchebeurt blijft er toch ook wel eventjes damp en condens in de ruimte. Ditzelfde gebeurt in mindere mate als iemand uitademt. De maatregel van anderhalve meter afstand houden is meer om direct contact te vermijden, en om niet helemaal in iemand zijn nek staan te hijgen. Als er genoeg mensen in een ruimte zijn, zal ook met de maatregel om afstand te houden de concentratie van het virus in de lucht toenemen. (en daarmee de besmettelijkheid.)

Over een ionisator. Ik dacht dat die werken door deeltjes te laden, waardoor ze de tegengestelde lading opzoeken en daardoor neerslaan. En zo als het ware de lucht ontstoffen. En wanneer de spanning te hoog is, of het apparaat simpelweg te hard staat, er dan zuurstofgas omgezet wordt tot ozon als gevolg. Maar de ozon opzich is dus niet het doel, maar een gevolg van te ver gaan.

Of een ionisator voor het coronavirus praktisch is betwijfel ik. Het moet namelijk snel werken, en vocht druppels laten neerslaan of de virussen doden. En dat ook nog eens doen over een enorme volume aan lucht.

Berichten: 12.262

Re: Wat vragen over (misschien?) Corona bestrijden

Tja, dat contactloos betalen is wel een ding: helaas is het in mijn geval zo dat het alleen werkt voor bedragen onder 25 euro. Bij hogere bedragen (ik meen tot 50 euro oid) hoef ik de pas er niet in te steken, maar moet ik wel een pincode intoetsen met dezelfde knopjes die mogelijk duizenden mensen eerder hebben aangeraakt of ondergeniest etc.

Er waren plannen deze limieten tijdelijk wat te verhogen, maar dat lijkt nog niet helemaal te zijn uitgerold.

Op zich zou het, denk ik, wel goed zijn om de limiet voor betalen zonder pin even te verhogen tot pakweg 100 euro zodat je bij het kopen van boodschappen niets aan hoeft te raken (tenzij je idioot veel boodschappen doet).

UVC en ozon zijn prima methoden voor het doden van een virus, maar de benodigde doses zijn ook dodelijk voor mensen.

Je ziet bijvoorbeeld UVC lampen in werkkasten voor biologisch onderzoek die de boel ontsmetten, maar normaliter lopen die op een timer zodat dat ergens midden in de nacht gebeurt wanneer er niemand aan het werk is. Vaak zijn dit een type germicidal "tl buisjes" die licht van 254 nm produceren. Dat werkt prima, maar het is ioniserende straling waar je absoluut niet aan blootgesteld wilt worden. Meestal zit er zelfs wel een mechanisme dat die lampen uitschakelt als je de deur van zo'n werkruimte ver genoeg optilt om er een hand onder te kunnen krijgen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Wat vragen over (misschien?) Corona bestrijden

Opmerking moderator

discussie over besmettingskans door bijvoorbeeld het gebruik van een pin automaat valt binnen de kaders van dit topic en dit forum. Discussie over het limiet van contactloos pinnen echter niet. Opvolgende berichten zulllen ook worden verwijderd.

Berichten: 12.262

Re: Wat vragen over (misschien?) Corona bestrijden

kwasie schreef: ma 23 mar 2020, 22:40 Over een ionisator. Ik dacht dat die werken door deeltjes te laden, waardoor ze de tegengestelde lading opzoeken en daardoor neerslaan. En zo als het ware de lucht ontstoffen. En wanneer de spanning te hoog is, of het apparaat simpelweg te hard staat, er dan zuurstofgas omgezet wordt tot ozon als gevolg. Maar de ozon opzich is dus niet het doel, maar een gevolg van te ver gaan.

Of een ionisator voor het coronavirus praktisch is betwijfel ik. Het moet namelijk snel werken, en vocht druppels laten neerslaan of de virussen doden. En dat ook nog eens doen over een enorme volume aan lucht.
Ik denk dat je hier twee dingen door elkaar haalt: Een ionisator zorgt voor ionen in de lucht. Of dat ergens voor voor is durf ik niet te zeggen, maar het is voor zover ik weet niet bewezen.

Het andere ding is een electrostatisch luchtfilter. Die worden niet specifiek gebruikt tegen virussen, maar vangen kleine stofdeeltjes op die door een normaal filter (van papier, schuim etc) niet worden tegengehouden. Deze deeltjes worden geioneerd en daarna aangetrokken tot een electrode waar ze blijven 'plakken' door de verschillende ladingen.

Of dat helpt tegen virussen, aerosols en dergelijke: In principe wel, maar je moet wel het hele luchtvolume van een ruimte regelmatig door zo'n filter halen om echt effectief te zijn. Bovendien doet het niets tegen besmetting via oppervlaktes.

Wat het laatste betreft: je zou het risico kunnen verlagen door knoppen van liften, stoplichten, pinautomaten etc in te drukken met een sleutel - het klinkt misschien wat extreem, maar ik vermoed dat dat soort knoppen precies het soort is dat problemen geeft omdat er dagelijks honderden of duizenden mensen aan zitten. Na ieder gebruik schoonmaken lijkt me minder praktisch.

Reageer