Cirkelsegment eigenschappen bepalen bij cirkelboog lengte en cirkelsegment hoogte (pijl)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 4

Cirkelsegment eigenschappen bepalen bij cirkelboog lengte en cirkelsegment hoogte (pijl)

Goededag,
ik ben al tijden bezig met het bepalen van verschillende cirkelsegment eigenschappen, waarbij alleen de cirkelboog lengte en het pijl (de hoogte van het cirkelsegment) bekend zijn. Ik neem aan dat een cirkelboog lengte met een cirkelboog hoogte slecht maar één straal kan hebben.
Het doel van de vergelijkingen is het kunnen bepalen van de koorde lengte of de straal van de cirkel.

Kortom, hoe bepaal ik d, k, R of de middenpuntshoek met s en h?

Afbeelding

Wie o wie schiet mij te hulp?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Cirkelsegment eigenschappen bepalen bij cirkelboog lengte en cirkelsegment hoogte (pijl)

De cirkel boog is lang ΘR

De pijl is lang R-..........

Dat geeft twee vergelijking met twee onbekenden. R en Θ
Laatst gewijzigd door tempelier op wo 22 apr 2020, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.


Berichten: 4

Re: Cirkelsegment eigenschappen bepalen bij cirkelboog lengte en cirkelsegment hoogte (pijl)

En toch zal maar één koorde lengte mogelijk zijn met een vaste waarde s en h (booglengte en booghoogte/pijl)....

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Cirkelsegment eigenschappen bepalen bij cirkelboog lengte en cirkelsegment hoogte (pijl)

Yep.
Heb je de pijl niet kunnen uitrekenen, dat moet met goniometrie?
Dus bereken eerst het apothema (afstand middelpunt tot aan de koorde)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

Re: Cirkelsegment eigenschappen bepalen bij cirkelboog lengte en cirkelsegment hoogte (pijl)

cirkelsegment.png
cirkelsegment.png (2.26 KiB) 6483 keer bekeken
Nu d,r en Θ nog :D

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Cirkelsegment eigenschappen bepalen bij cirkelboog lengte en cirkelsegment hoogte (pijl)

Beter is in radialen te werken.
Je krijgt dan s=θR

Ook zie ik de ingewikkeldheid van je formule niet goed.
Laat van uit het middelpunt een loodlijn neer op de koorde en je kunt k rechtstreeks uitdrukken in ½Θ
Lijkt me trouwens niet nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

Re: Cirkelsegment eigenschappen bepalen bij cirkelboog lengte en cirkelsegment hoogte (pijl)

r.png
r.png (2.96 KiB) 6439 keer bekeken


Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

Re: Cirkelsegment eigenschappen bepalen bij cirkelboog lengte en cirkelsegment hoogte (pijl)

r.png
r.png (2.17 KiB) 6408 keer bekeken

Berichten: 4

Re: Cirkelsegment eigenschappen bepalen bij cirkelboog lengte en cirkelsegment hoogte (pijl)

Ik heb het idee dat de door jullie opgestelde formules niet kloppen. Ik heb ze getest op een aantal gevallen, waarbij het antwoord bekend is. Dit komt niet in de buurt....

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Cirkelsegment eigenschappen bepalen bij cirkelboog lengte en cirkelsegment hoogte (pijl)

Ik kom op:

\(\cos \frac{1}{2} \theta = 1 - {\LARGE \frac{k}{s}}\theta \quad \text{met}\quad R={\LARGE \frac{s}{\theta}}\)

Oplossen in geval k en s bekend zijn kan (behoudens triviale gevallen) slechts numeriek.

Berichten: 4

Re: Cirkelsegment eigenschappen bepalen bij cirkelboog lengte en cirkelsegment hoogte (pijl)

Wel kom ik op het volgende, dat na testen klopt:

k = ½d * (1 - cos⁡((s/2πd)*360))

waarbij d de diameter is.

Het lukt mij helaas alsnog niet deze om te bouwen naar een d = ....

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Cirkelsegment eigenschappen bepalen bij cirkelboog lengte en cirkelsegment hoogte (pijl)

Dat begrijp ik, dat is namelijk niet mogelijk.

Ook kun je beter op radialen overgaan, dan is hij makkelijker numeriek op te lossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

Re: Cirkelsegment eigenschappen bepalen bij cirkelboog lengte en cirkelsegment hoogte (pijl)

impliciet: s=f(h,k)
cirkelsegment.png
cirkelsegment.png (1.88 KiB) 6245 keer bekeken
je vraagt dus eigenlijk om k expliciet schrijven: k=f(h,s)
Dat is nog niet eenvoudig lijkt me :|

Reageer