Kubus door kubus.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Kubus door kubus.

Is het jou dan gelukt om een kubus met ribben van 0.9 er door heen te doen? Past dat in het cad-model?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Kubus door kubus.

Dat past. Maar het is erg ingewikkeld om voor te stellen. Het blijft erg moeilijk een goede duidelijke 2D snapshot te maken. Van de oorspronkelijke kubes blijft weinig over maar de uiterste dimensies blijven.
oooVincentooo Cube2Cube.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Kubus door kubus.

Even een nachtje geslapen deze beelden zijn duidelijker:
Lichaams Diagonaal 5n.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Kubus door kubus.

OOOVincentOOO schreef: vr 15 jan 2021, 23:00 Nee, een kubes (kleiner gelijk) van dezelfde afmetingen kom ik op uit. QP is de diagonaal van de kubes zijde. Had ik niet goed vermeld.
hoeveel is de zijde van de ingeschreven cubus uiteindelijk als ik vragen mag

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Kubus door kubus.

De zijde ingeschreven kubes is precies 1, zijde diagonaal is √2 dus ribben lengte 1 (uit berekening en meting CAD).

Echter dan snijd/boort men de orginele kubes in twee stukken. Vandaar dat ik zeg dat de ingeschreven kubes ribben kleiner dan <1 dienen te zijn.

Maar ik weet nog steeds niet zeker of dit de oplossing tot het vraagstuk is.

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Kubus door kubus.

Het eerste filmpje met een vierkant gat, gaf als oplossing om niet door de hoofddiagonaal te boren, maar onder een kleine hoek hiermee. Zou dat voor een rond gat ook gelden?

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Kubus door kubus.

Volgens mij wanneer we vertrekken van het idee van vincent en om te komen tot een ingeschreven cubus met zijde 1 moeten we vertrekken van een cubus met zijde 2/wortel(3). Maar dit is niet het vertrekpunt van de vraagsteller volgens mij, hij had het over boren maar in feite gaat het over een vierkant gat, de zogenaamde rupert cubus (zie filmpje).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Kubus door kubus.

Volgens mij begrijpen we elkaar niet. De methode wat ik demonstreer hebben beide kubes de ribbe 1. Een gat met diameter sqrt(2).

Practisch gezien moet het gat iets kleiner geboord worden. Anders valt de doorboorde kubes in rwee stukken uiteen.

Reageer