Wiskundeboeken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

Re: Wiskundeboeken

Bart schreef:Titel: Mathematical Methods of Physics

Schrijver: Mathews & Walker

Omschrijving / vakgebied: Beschrijving van wiskundige technieken die worden gebruikt in de natuurkunde.

Taal: Engels

Niveau: Zeer hoog


Dat is wel een bijzonder duur boek. Bovendien is het meer een opsomming van onderwerpen zonder rigoreuze onderbouwing, die je in de natuurkunde kunt gebruiken. Voor natuurkundigen een leuk boek, voor wiskundigen is het waardeloos.

Berichten: 2.589

Re: Wiskundeboeken

ik post dus hier het vervolg van: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=12019

Jaja ik heb hier gekeken nog voor ik mijn eerste berichtje poste.

Taal voorkeur liefst nederlands (eigenlijk liever niets anders want om echt iets te bergijpen heb ik geen tweede taal)

ik heb iets gevonden in een andere, nu een provinciale bib (het is een begin maar ook hier blijft het weer oppervlakkig) en zal daar een aantal vragen uitstellen in een ander nieuw topic.

Het zwaarste probleem blijft dus dat ik dat goed zou moeten kunnen en dat ik moeilijk zo maar elk boek kan gaan aanschaffen om dan te bemerken dat het weer nies is.

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Wiskundeboeken

Misschien geen gek idee om de middelbare schoolboeken eens door te pluizen. Van jezelf, je kinderen, familie of tweedehands voor een prikkie. Lijkt me een goede start om de basisdingen van differentiëren en integreren te begrijpen en de kennis bij te werken / op te vijzelen.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 179

Re: Wiskundeboeken

Heel oud, maar wel een echte klassieker en voor mij nog altijd dé referentie wat lineaire algebra betreft:

Titel: Finite Dimensional Vector Spaces

Schrijver: Paul Halmos

Omschrijving / vakgebied: Lineaire Algebra

Taal: Engels

Niveau: Relatief hoog

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Wiskundeboeken

Waar ik naar op zoek ben: een boek(je) dat enkel vertaalt wiskundige termen van het nederlands naar engels en vice versa. Eventueel ook in het duits en frans erbij.

Termen zoals "passer", "loodrecht", "rechthoek", "gelijkzijdige driehoek" etc. dus.

Een voorbeeld heb ik hier, maar die is nergens meer te krijgen.

Iemand die een modernere versie weet? (Ik zou toch bijna denken dat het wel bestaat...)
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 150

Re: Wiskundeboeken

Math schreef:Waar ik naar op zoek ben: een boek(je) dat enkel vertaalt wiskundige termen van het nederlands naar engels en vice versa. Eventueel ook in het duits en frans erbij.

Termen zoals "passer",  "loodrecht", "rechthoek", "gelijkzijdige driehoek" etc. dus.

Een voorbeeld heb ik hier, maar die is nergens meer te krijgen.

Iemand die een modernere versie weet? (Ik zou toch bijna denken dat het wel bestaat...)
Ja, ik heb zo'n boekje, van 16 pagina's, het heet Woordenlisjt Wiskundig Engels en is geschreven door J. van der Bijl in 1991 voor VU studenten (het is een soort minidiktaat). Het is van Engels naar Nederlands, niet andersom.

Het enige probleem, ik heb het ooit van een VU-docent, die inmiddels met pensioen is, gekregen, maar ik zou niet weten hoe je er nu aan zou moeten komen. Misschien weet een andere docent aan de VU het wel, kijk eens naar de personeelslijst van wiskunde aan de VU, zou ik zeggen (te vinden op http://www.math.vu.nl ). De docent waar ik het van kreeg zat bij de sectie Meetkunde, dus misschien weten ze er daar meer van, maar misschien weet de studieadviseur Freek van Schagen het ook wel (die is goed bevriend met die docent).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Wiskundeboeken

Bedankt voor deze tip! Ik ga erachteraan.

Wellicht iemand een kant-en-klare oplossing die ook beide kanten uit vertaalt?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 536

Re: Wiskundeboeken

@Math

Ik weet niet of dit helemaal is wat je zoekt maar 't is een aardige woordenlijst:

Woordenlijst Wiskunde van de TuE (bouwkunde):

Rechter muisknop save .....

http://www.win.tue.nl/~wsinaa/onderwijs/2D...oordenlijst.pdf

En ik kwam dit magere lijstje nog tegen:

http://www.omega-art.com/math/webquest/mathdict.html

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Wiskundeboeken

Bedankt voor die links. Helaas kende ik ze al. Ik blijf me verbazen dat er geen woordenboekje zo te kopen is.

Gat (gaatje) in de markt?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 59

Re: Wiskundeboeken

Titel: Geschiedenis van de wiskunde

Auteur: D.J. Struik

Onderwerp: wijst zichzelf wel uit zeker?

Taal: Nederlands

Niveau: Kan je lezen als ontspanning maar is toch vrij compleet

Titel: The Fourth Dimension Simply Explained

Aureur: Henry P. Manning

Onderwerp: de vierde dimensie en methodes om er inzicht in te krijgen

Taal: Engels

Niveau: basis

Titel: Graphs and Digraphs

Auteurs: Chartrand en Lesniak

Onderwerp: Grafentheorie

Taal: Engels

Niveau: Geavanceerd
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Wiskundeboeken

Zo maar een greep uit mijn boekenkast...

Calculus I & II (Tom M. Apostol)

Lineare Algebra (Friedberg, ea)

Advanced Engineering Mathematics (Kryszig)

Vector Calculus (Marsden,Tromba)

Calculus (Finney,Thomas)

Algebraic Topology (free download)

Tenslotte nog een boek die nog niet eens geschreven...

Proof Theory and Philosophy
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundeboeken

Calculus van Apostol zijn echte klassiekers, aanrader!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Wiskundeboeken

mathematics and humor -John Allen Paulos

misschien niet al te wiskundig/rigide, maar zeker een leuk boek :) .

Je leert er ook nog wat van :)

kheb het nu voor 2/3 uit ( tot en met hoofdstuk 4) en aangezien ik zelden zo ver kom met een boek kan ik echt zeggen:

hij is goed :) !

niveau: laag, maar het legt verband met dingen die wel hoger niveau hebben (universiteits denk ik), zowel wiskundig als pyscholinguistisch.

taal: engels

onderwerp: het mechanisme van humor

1 ding...mijn gevoel voor humor is er nog niet beter op geworden, maar daarvoor zal ik het beter moeten bestuderen en ermee moeten oefenen.

verder mijn studieboeken die ik net heb:

Vector Calculus, Marsden & Tromba

Linear Algebra, Fraleigh & Beauregard

Foundations on Higher Mathematics, Fletcher & Patty

niveau: tja niet super hoog dus als ze voor mij bestemd zijn...vwo, misschien kan het ook wel met iets minder...

taal: engels

onderwerpen: calculus = differentiaal & integraalrekening = hellingen en oppervlakten van/op krommen...foundations is zeker niet over de allermoeilijkste logische grondslagen ofzo...gewoon een boek dat je een basis in de wiskunde probeert te geven, lineaire algebra dat spreekt voor zich (oftewel ik heb slechts een flauw idee waar het over gaat).

Als ik ze doorgewerkt heb zeg ik wel of ze goed zijn :) .

Berichten: 34

Re: Wiskundeboeken

Wie weet er nog een wiskundeboek voor HBO niveau? Momenteel heb ik in mijn bezit "Wiskunde voor het Hoger Onderwijs" plus de uitwerkingen daarvan.

Ik ervaar de theorie die in dit boek beschreven staat als lastig, want voor je aan dit boek begint nemen ze aan dat je supergoed in wiskunde was in je vooropleiding (heb zelf HAVO N&G gedaan). Sterker nog bij sommige uitwerkingen staan echter het eindantwoord vast. Hier heb ik niets aan, want hoe kan ik mezelf verder verbeteren in wiskunde als er geen belangrijke tussenstappen worden uitgewerkt?

Ik vraag me dus af wie er een goed wiskundeboek weet die dit soort problemen wel verwerkt. Met goede tussenstapjes die naar het eindantwoord leiden...op HBO niveau het liefst. Of wie raad mij een boek aan die mijn voorkennis goed weet op te frissen? Want ik wil wiskunde goed aanpakken :)
"Free your mind"

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: Wiskundeboeken

Ik weet niet of het wat voor jou is, maar ik vind zelf het boek What is Mathematics? erg goed. Er staan niet echt opgaven met uitwerkingen in, maar het behandelt wel een hoop onderwerpen en legt ze duidelijk uit.
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Reageer