Wiskundeboeken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wiskundeboeken

Kan iemand mij een boek aanraden waarin de elementaire beginselen van wiskunde worden besproken met het niveau van mbo?
Het in andere topic vaker genoemde baisboek wiskunde lijkt me ook voor jou geschikt. Gratis!
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 14

Re: Wiskundeboeken

Hartstikke bedankt! Ik heb de inhoudsopgave bekeken en dit is precies wat ik zoek.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Wiskundeboeken

Ik ben wiskunde student en de laatste jaren wel een aantal boeken tegen gekomen die de moeite waar zijn om te melden.

Titel: Godel, Escher, Bach

Schrijver: Douglas R. Hofstadter

Omschrijving / vakgebied: Probeerd Godel, Escher en Bach aan elkaar te koppelen. Goede roman met heel veel logica, paradoxen en verzamelingsleer.

Taal: Engels en Nederlands

Niveau: Redelijk hoog, eerste jaar wiskunde of informatica waarschijnlijk vereist. Het is handig om logica gehad te hebben.

Titel: Modern Graph Theory

Schrijver: Bela Bollobas

Omschrijving / vakgebied: Grafen theory, leuk onderwerp in de wiskunde. Dit boek behandeld een aantal moderne problemen en oplossingen in de grafen theory. Cycels, Electriciteits netwerken, Connectivity, Matchings, Colouring, Random Graphs... etc

Taal: Engels

Niveau: Zeer hoog, bachlor wiskunde is waarschijnlijk vereist.

Titel: Graph Theory

Schrijver: Reinhard Diestel

Omschrijving / vakgebied: Grafen theory, zelfde als het vorige boek. Maar handig om dingen in op te zoeken. De structuur is beter dan het vorige boek. Maar het is veel moeilijker om hier doorheen te komen.

Taal: Engels en Duits

Niveau: Zeer hoog, bachlor wiskunde vereist.

Titel: On Numbers and Games

Schrijver: John Horton Conway

Omschrijving / vakgebied: De creatie van een nieuw soort ordinaal getallen die vervolgens gekoppeld worden aan simpele wiskundige spelletjes. Bij uitstek Nim.

Taal: Engels

Niveau: Zeer hoog, bachlor wiskunde is alweer vereist.

Titel: Magische Vierkanten

Schrijver: Arno van der Essen

Omschrijving / vakgebied: Een leuk, simpel boekje van een van mijn hoogleraren. Hoewel magische vierkanten een beetje gehyped zijn is dit een best leuk boek om door te lezen. Makkelijk taalgebruik, niet te diepe wiskunde en daarom snel door heen te komen.

Taal: Nederland en Engels

Niveau: Laag, iedereen die kan lezen kan dit begrijpen.

Berichten: 13

Re: Wiskundeboeken

Kent iemand een boek dat de stof van dit soort tentamens behandeld. De stof wordt ook in de colleges behandeld, maar ik heb al een aantal weken gemist:

http://kraket.nl/tentamens.php?content=Ten...ar=1&vak=16

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundeboeken

Reacties opgeruimd, liever niet 'chatten' hier maar berichten bij de boeken houden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Wiskundeboeken

Mijn docent heeft ons het volgende boekJE aangeraden:

Titel: Vademecum v/d wiskunde

Schrijver: Otto Teller

Omschrijving / vakgebied: Heel kort allerlei formules en dergelijke vanuit allerlei kanten van de wiskunde opgesomd. (zoiets als Binas tabel 35, maar dan over wiskunde en véél uitgebreider)

Taal: Nederlands

Niveau: Het is, als ik het goed begrepen heb, puur een opsomming van formules. Een naslagwerk, voor als je iets even niet meer weet.

Aanvullende informatie: In de tijd dat mijn docent hem kocht was het een boekje uit de reeks van 'Prisma Pockets'. Je kunt 9 bladzijden inkijken op bol.com.

Oh... en meteen een vraagje, als dat mag. Ik heb volgende boek al enkele keren voorbij zien komen: 'Calculus'. Ik heb Calculus, de 5de editie van Rod Stewart. (1300 pagina's, engels, 2.8 kilogram). En ik wil hem graag kwijt... Wie biedt?
dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wiskundeboeken

wat is je vraagprijs?

is dat niet van James stewart?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundeboeken

Dat liever niet in deze topic.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wiskundeboeken

was te verwachten uiteraard

nog even over het vorige boek (Vademecum v/d wiskunde), ik heb het eens vast gehad bij de Standaard, en naar mijn mening is de inhoud net iets te mager.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundeboeken

Je moet het natuurlijk nemen waar het voor dient; een vademecum is niet veel meer dan een handige, eerder beknopte samenbundeling van formules, eventueel definities enz.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wiskundeboeken

je hebt uiteraard gelijk. Ik werk vooral met gedownloade samenvattingen in pdf.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Wiskundeboeken

jhnbk schreef:wat is je vraagprijs?

is dat niet van James stewart?
Haha, uiteraard... grapje... :D

:D

voor de rest zal ik je ff pm-en
dus.

Berichten: 53

Re: Wiskundeboeken

Ik ben op zoek achter een goed boek over wiskunde.

Voornamenlijk waar afleidingen, integralen, logaritmen, matrices,... heel duidenlijk worden in uitgelegt.

Ik heb dit allemaal al eens geleert in het secundair, en normaal zou ik dit vorig jaar aan de hogeschool opnieuw hebben gezien, maar aangezien de leerkracht heel onbekwaam was in zijn vak zijn er veel dingen weggevallen.

Nu heb ik van tijd moeilijkheden bij het afleiden van formules bij chemie en fysica en zou ik de bovenstaande dingen opnieuw willen opfrissen.

Iemand enkele goede, makkelijk leesbare en verstaanbare aanraders? Liefst in het nederlands, maar als er een engelstalig boek is dat er echt uitschiet dan mag dit ook wel.
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundeboeken

Er is het Nederlandse boek Basiswiskunde, maar dat is dan ook vooral conform de Nederlandse leerplannen. Een boek dat dichter aanleunt bij het Belgisch secundair onderwijs, is Wiskundige basisvaardigheden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 53

Re: Wiskundeboeken

Allesinds bedankt voor de link naar "Wiskundige basisvaardigheden".

Maar ik zoek meer een boek dat ik echt in de hand kan nemen (Ik vind dit aangenamer dan een pdf :D ).

En liefst ook een boek waar er meer wordt ingegaan op diferentialen, integralen, matrices, rijen, reeksen,...
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Reageer