Onduidelijke economische begrippen?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Onduidelijke economische begrippen?

Ik heb een aantal vragen over dingen die ik onduidelijk vind aan een 3 economische begrippen, kan iemand mij helpen?
 
Ten eerste de contante waarde,
de contante waarde geeft de waarde van een toekomstig bedrag op een bepaald moment aan, maar
Als je de constante waarde van een rente (termijnen) berekend in het geval van de aflossing van een lening met de interest op die lening, wat bereken je dan eigenlijk? Iemand lost bijvoorbeeld een lening af in 4 jaarlijkse termijnen van 100 euro met 6% interest. De cw is dan lager dan 4x100=400, En als je bijvoorbeeld de cw berekend jaren voor je eerste aflossing begint wat zegt het bedrag? Waarom gebruik je niet de marktrente?
 
Surplus, is het producentensurplus nou wat een verkoper minimaal wil voor zijn goed(kosten plus wat winst voor het verrichte werk), of wat de kosten zijn (zonder toegevoegde winst)??
 
Daarnaast een aanbodscurve geeft aan wat het aanbod doet bij stijging van de prijs. Werkt het ook andersom als het aanbod stijgt, stijgt de prijs????? en hetzelfde bij een vraagcurve (daalt de prijs bij een stijging van de vraag???). Daarnaast waarom zou een individueel aanbod pas stijgen als de prijs stijgt, bedrijven willen toch een maximale winst en dus omzet?
 
pleh
alvast bedankt!!!
 
 

Reageer