Betoog - Depopulatie door kunstmatig virus. Help

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Betoog - Depopulatie door kunstmatig virus. Help

Hallo iedereen,
 
Ik heb morgen betoog van Nederlands en ik heb als stelling: "In de allerarmste landen moet een kunstmatig virus worden losgelaten dat het overgrote deel onvruchtbaar maakt. (depopulatie dus) Ik ben hier tegen maar ik heb hulp nodig bij het vinden van de juiste, goede argumenten waarom ik hier tegen ben.
 
3 argumenten tegen & 1 argument voor met weerlegging & uitsmijter ;) 
 
Ik heb hier redelijk veel moeite om goede argumenten te vinden als jullie me op weg zouden kunnen helpen zou ik dat zeer waarderen, moet het trouwens voor morgen compleet af hebben..
 
Alvast bedankt..

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Betoog - Depopulatie door kunstmatig virus. Help

Begin eens met jezelf de vraag te stellen waarom je tegen bent? Dat heb je vast niet gebaseerd op de kleur van het plafond, maar op bepaalde argumenten voor jezelf. ;)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 14

Re: Betoog - Depopulatie door kunstmatig virus. Help

Ik heb besloten om toch maar mijn positie te veranderen naar tegen:
 
<b>1e argument (tegen) Negatieve effecten op socio-economisch niveau</b>
Door depopulatie resteren er minder mensen en betekent dus een kleinere beroepsbevolking, het versterken van de kant van de achterblijvers, wat zal resulteren in wrijving tussen werknemers en werkgevers. 
 
Ook zijn de consequenties te zien op economisch gebied, aangezien er veel landen zijn die gebruik maken van het kapitalisme, een economisch systeem dat afhankelijk is van de menselijke groei, zware depopulatie zou dan een financiële ramp betekenen wat zou resulteren in een volatiele en krimpende markt. 
 
[Adam Smith beroemde vastgesteld dat het een dwingende noodzaak voor economieën, met name die met behulp van het kapitalisme, de stabiliteit te handhaven. Dit is waarschijnlijk waar in plaatsen zoals Japan waarvan de negatieve bevolkingsgroei is bij te dragen aan de huidige economische ellende.]

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Betoog - Depopulatie door kunstmatig virus. Help

Een belangrijk aspect in dergelijke discussie zit natuurlijk in het ethische spectrum: is het überhaupt ethisch verantwoord om een dergelijk virus te verspreiden? Wat zeggen de mensenrechten hierover, en wegen die al dan niet op tegen de voordelen van deze actie?
 
En natuurlijk biologisch: Is het wel veilig? Hoe gaat een virus zich verspreiden, en hoe gaat dat virus zich aan (lands)grenzen houden? Waarbij het natuurlijk wel effectief genoeg moet zijn om het gewenste resultaat te bereiken.
 
Voor beide punten die ik noem kun je vast wel wat argumenten bedenken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 14

Re: Betoog - Depopulatie door kunstmatig virus. Help

Ger schreef: Een belangrijk aspect in dergelijke discussie zit natuurlijk in het ethische spectrum: is het überhaupt ethisch verantwoord om een dergelijk virus te verspreiden? Wat zeggen de mensenrechten hierover, en wegen die al dan niet op tegen de voordelen van deze actie?
 
En natuurlijk biologisch: Is het wel veilig? Hoe gaat een virus zich verspreiden, en hoe gaat dat virus zich aan (lands)grenzen houden? Waarbij het natuurlijk wel effectief genoeg moet zijn om het gewenste resultaat te bereiken.
 
Voor beide punten die ik noem kun je vast wel wat argumenten bedenken.
 
Bedankt voor je advies, ik heb me vooral op het ethnisch spectrum gefocussed aangezien ik aanneem dat het kunstmatig virus is gebaseerd op een etnisch biowapen. 
 
Mijn argumenten: <b>Illegale discriminatie op basis van financiële status (armoede); Schending van Universele Verklaring van de Rechten van de Mens; Negatieve effecten op socio-economisch niveau.</b>
 
Nu resteert enkel een inleiding, een argument voor met weerlegging, en een conclusie.
 

Berichten: 12.262

Re: Betoog - Depopulatie door kunstmatig virus. Help

Het is wel aardig evil, maar als je het in de praktijk zou doen neem je iets waar je de rest tegen kunt vaccineren. Gezien vaccins in de regel geld kosten werkt dat wellicht prima zoals bedoeld, al geldt dat ook wel voor virussen die van nature voorkomen.
Victory through technology

Berichten: 14

Re: Betoog - Depopulatie door kunstmatig virus. Help

Ik heb alleen nog een inleiding nodig voor mijn betoog, dit is mijn totale tekst:
 
<b>Stelling: In de allerarmste landen moet een kunstmatig virus worden losgelaten dat het grootste deel van de bevolking onvruchtbaar maakt.</b>
<b>(ik ben hier </b><b>natuurlijk </b><b>fel tegen)</b>
 
<b>[inleiding]</b>
 
<b>1e (t) (politiek) Negatieve effecten op socio-economisch niveau</b>
Door depopulatie resteren er minder mensen en betekent dus een kleinere beroepsbevolking, het versterken van de kant van de achterblijvers, wat zal resulteren in wrijving tussen werknemers en werkgevers. 
 
Ook zijn de consequenties te zien op economisch gebied, aangezien er veel landen zijn die gebruik maken van het kapitalisme, een economisch systeem dat afhankelijk is van de menselijke groei, zware depopulatie zou dan een financiële ramp betekenen wat zou resulteren in een volatiele en krimpende markt. 
 
<b>2e (t) (ethiek) Schending van Universele Verklaring van de Rechten van de Mens</b>
In 1948, in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog, adopteerde de nieuw gevormde Verenigde Naties de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM). In reactie op de begane wreedheden voor en tijdens de oorlog, de internationale gemeenschap streefde erna de rechten en vrijheden die nodig zijn om de waardigheid en waarde van ieder individu ongeacht jong of oud, rijk of arm veilig te stellen. 
 
Enige vorm van depopulatie waaronder het door middel van een kunstmatig virus het overgrote deel van de bevolking onvruchtbaar maken is een vorm van schade toebrengen aan de waardigheid en waarde van een individu, en hier zelfs een hele populatie, en is een schending van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en is dus illegaal maar bovendien ook onethisch verantwoord.
 
<b>3e (t) (ethiek) Illegale discriminatie op basis van financiële status</b>
Het onderscheid maken tussen rijke en arme landen is een voorbeeld van discriminatie op basis van financiële status, deze vorm is in deze situatie in meeste gevallen illegaal aangezien een individu (hier populatie) anders wordt behandeld in een vergelijkbare situatie, want de financieel benadeelden oftewel de armen worden hier benadeeld dus illegale discriminatie.
 
 
<b>1e (v+w) (statistiek) Tekort ruimte en goederen en benodigdheden</b>
Depopulatie zou de oplossing moeten zijn voor de overbevolking in onze wereld waarbij als gevolg hiervan een tekort aan ruimte goederen en benodigdheden resulteert.
 
Overbevolking is een mythe, gebaseerd op gebrekkige statistische gegevens, gemanipuleerde wetenschap en propaganda. Deze mythe wordt door politici en andere machthebbers gebruikt om hun dubieuze agenda door te drukken. 
 
De wereld is zeer inefficiënt ingedeeld zo kan iedereen op het continent van Australië leven en nog steeds anderhalve hectare per persoon hebben. En dan heb je de rest van de wereld nog over.
 
 
<b>Samenvatting & Conclusie</b>
Depopulatie heeft negatieve gevolgen voor een maatschappij op socio-economisch niveau, het vertegenwoordigt illegale discriminatie op basis van financiële status, het schendt de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. En het is een mythe dat overpopulatie een probleem is, dit is slechts een kwestie van organisatie en afhankelijkheid van geopolitieke kwaliteiten van een land zoals bijv. de bevolkingsdichtheid. 
 
Daarbij is het belangrijk dat we het concept van depopulatie niet negeren maar het juist bedachtzaam bestuderen omwille het de toekomstige generaties zal verlichten die op een dwaalspoor lopen van goede ethiek zodat ze niet dezelfde wrede keuzes maken die pro-depopulatie zijn zoals sommige van ons wel doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Betoog - Depopulatie door kunstmatig virus. Help

ASamaritakis schreef: Overbevolking is een mythe, gebaseerd op gebrekkige statistische gegevens, gemanipuleerde wetenschap en propaganda. Deze mythe wordt door politici en andere machthebbers gebruikt om hun dubieuze agenda door te drukken. 
 
De wereld is zeer inefficiënt ingedeeld zo kan iedereen op het continent van Australië leven en nog steeds anderhalve hectare per persoon hebben. En dan heb je de rest van de wereld nog over.
 
Niet erg sterk. Je beweert daar veel, maar bewijst niets. Verder lijk je voor te stellen om een groot deel van de wereldbevolking opnieuw over de aarde te verdelen. Hoe denk je dat op vreedzame wijze te kunnen doen?

Berichten: 14

Re: Betoog - Depopulatie door kunstmatig virus. Help

Professor Puntje schreef:  
Niet erg sterk. Je beweert daar veel, maar bewijst niets. Verder lijk je voor te stellen om een groot deel van de wereldbevolking opnieuw over de aarde te verdelen. Hoe denk je dat op vreedzame wijze te kunnen doen?
 
Dit dient gewoon als een visualisatie om ze te laten beseffen hoeveel mensen er zijn, en hoeveel land er beschikbaar is.. Maar ik vond het zelf eerlijk ook niet echt het sterkste argument..
Versie 2.0 met inleiding:
 
<b>Nederlands Betoog</b>
 
<b>In de allerarmste landen moet een kunstmatig virus worden losgelaten dat het grootste deel van de bevolking onvruchtbaar maakt.</b>
 
<b>Het Zika virus is een opkomende door muggen-overdraagbaar virus dat voor het eerst werd geïdentificeerd in Oeganda in 1947 bij resusapen. Het werd later geïdentificeerd bij mensen in 1952 in Oeganda en de Verenigde Republiek Tanzania. Uitbraken van het Zika virus zijn opgenomen in Afrika, Amerika, Azië en de Pacific. In februari 2016, zijn er aanwijzingen dat Zika koorts bij zwangere vrouwen wordt geassocieerd met abnormale ontwikkeling van de hersenen in hun foetussen door middel van moeder op kind overdracht van het virus, wat kan leiden tot een miskraam of microcefalie.</b>
 
<b>Volgens een complot-theorie is dit Zika virus een kunstmatig gemodificeerde variant van die uit Oeganda die veel agressiever is met als gevolg veel baby’s met een geboorte-defect wat dus als doel heeft om mensen bang te maken zodat ze geen kinderen meer zullen krijgen en dus op lange termijn het illegale en volgens vele onethische concept depopulatie uitvoeren. Maar is depopulatie wel zinvol of überhaupt nodig?</b>
 
<b>Negatieve effecten op socio-economisch niveau</b>
Door depopulatie resteren er minder mensen en betekent dus een kleinere beroepsbevolking, het versterken van de kant van de achterblijvers, wat zal resulteren in wrijving tussen werknemers en werkgevers. 
 
Ook zijn de consequenties te zien op economisch gebied, aangezien er veel landen zijn die gebruik maken van het kapitalisme, een economisch systeem dat afhankelijk is van de menselijke groei, zware depopulatie zou dan een financiële ramp betekenen wat zou resulteren in een volatiele en krimpende markt. 
 
<b>Schending van Universele Verklaring van de Rechten van de Mens</b>
In 1948, in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog, adopteerde de nieuw gevormde Verenigde Naties de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM). In reactie op de begane wreedheden voor en tijdens de oorlog, de internationale gemeenschap streefde erna de rechten en vrijheden die nodig zijn om de waardigheid en waarde van ieder individu ongeacht jong of oud, rijk of arm veilig te stellen. 
 
Enige vorm van depopulatie waaronder het door middel van een kunstmatig virus het overgrote deel van de bevolking onvruchtbaar maken is een vorm van schade toebrengen aan de waardigheid en waarde van een individu, en hier zelfs een hele populatie, en is een schending van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en is dus illegaal maar bovendien ook onethisch verantwoord.
 
<b>Illegale discriminatie op basis van financiële status</b>
Het onderscheid maken tussen rijke en arme landen is een voorbeeld van discriminatie op basis van financiële status, deze vorm is in deze situatie in meeste gevallen illegaal aangezien een individu (hier populatie) anders wordt behandeld in een vergelijkbare situatie, want de financieel benadeelden oftewel de armen worden hier benadeeld dus illegale discriminatie.
 
 
 
 
<b>Schaarste ruimte en goederen en benodigdheden</b>
Depopulatie zou de oplossing moeten zijn voor de overbevolking in onze wereld waarbij als gevolg hiervan een schaarste aan ruimte goederen en benodigdheden resulteert.
 
Echter is overbevolking een mythe, gebaseerd op gebrekkige statistische gegevens, gemanipuleerde wetenschap en propaganda. Deze mythe wordt door politici en andere machthebbers gebruikt om hun dubieuze agenda door te drukken. De wereld is zeer inefficiënt ingedeeld zo kan iedereen op het continent van Australië leven en nog steeds anderhalve hectare per persoon hebben. En dan heb je de rest van de wereld nog over.
 
 
<b>Samenvatting & Conclusie</b>
Depopulatie heeft negatieve gevolgen voor een maatschappij op socio-economisch niveau, het vertegenwoordigt illegale discriminatie op basis van financiële status, het schendt de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. En het is een mythe dat overpopulatie een probleem is, dit is slechts een kwestie van organisatie en geopolitieke factoren van een land zoals bijv. de bevolkingsdichtheid. 
 
Daarbij is het belangrijk dat we het concept van depopulatie niet negeren maar het juist bedachtzaam bestuderen omwille het de toekomstige generaties zal verlichten die op een dwaalspoor lopen van goede ethiek zodat ze uiteindelijk niet dezelfde wrede pro-depopulatie  keuzes zoals nu gebeurt.

Berichten: 247

Re: Betoog - Depopulatie door kunstmatig virus. Help

 
 
<b>In de allerarmste landen moet een kunstmatig virus worden losgelaten dat het grootste deel van de bevolking onvruchtbaar maakt.</b>
Achter een titel komt geen punt. Daarnaast vind ik persoonlijk je titel wat aan de lange kant. 
 
 
 
<b>Volgens een complot-theorie is dit Zika virus een kunstmatig gemodificeerde variant van die uit Oeganda die veel agressiever is met als gevolg veel baby’s met een geboorte-defect wat dus als doel heeft om mensen bang te maken zodat ze geen kinderen meer zullen krijgen en dus op lange termijn het illegale en volgens vele onethische concept depopulatie uitvoeren. Maar is depopulatie wel zinvol of überhaupt nodig?</b>
Waar komt deze theorie vandaan? 
 
 
Door depopulatie resteren er minder mensen en betekent dus een kleinere beroepsbevolking, het versterken van de kant van de achterblijvers, wat zal resulteren in wrijving tussen werknemers en werkgevers. 
 
Ook zijn de consequenties te zien op economisch gebied, aangezien er veel landen zijn die gebruik maken van het kapitalisme, een economisch systeem dat afhankelijk is van de menselijke groei, zware depopulatie zou dan een financiële ramp betekenen wat zou resulteren in een volatiele en krimpende markt. 
Hoezo leidt depopulatie tot een kleine beroepsbevolking? Absoluut gezien klopt dit waarschijnlijk wel, maar is relatief gezien dit ook zo? Wat is de reden voor wrijving tussen werknemers en werkgevers, als gevolg van depopulatie? Daarnaast, waarom zou er een financiële ramp ontstaan als de bevolking afneemt? Is een voorwaarde voor kapitalisme een grote populatie? 

 
 
<b>Illegale discriminatie op basis van financiële status</b>
Het onderscheid maken tussen rijke en arme landen is een voorbeeld van discriminatie op basis van financiële status, deze vorm is in deze situatie in meeste gevallen illegaal aangezien een individu (hier populatie) anders wordt behandeld in een vergelijkbare situatie, want de financieel benadeelden oftewel de armen worden hier benadeeld dus illegale discriminatie.
Discriminatie op basis van financiële status vindt wereldwijd plaats. Wat bedoel je met dat dit illegaal is? Hier in Nederland krijg je bijvoorbeeld een betere behandeling bij ziekten dan in een ontwikkelingsland. Je kunt je natuurlijk afvragen hoe ethisch dit is, maar illegaal zou ik dit niet noemen. 
 
 
 
Echter is overbevolking een mythe, gebaseerd op gebrekkige statistische gegevens, gemanipuleerde wetenschap en propaganda. Deze mythe wordt door politici en andere machthebbers gebruikt om hun dubieuze agenda door te drukken. De wereld is zeer inefficiënt ingedeeld zo kan iedereen op het continent van Australië leven en nog steeds anderhalve hectare per persoon hebben. En dan heb je de rest van de wereld nog over.
Heb je hier ook een bron voor? Er zijn wel mensen die aangeven dat overbevolking een mythe is. Misschien kun je hier iemand citeren, of een bron vermelden. 
 
Ik heb best wel wat vragen en kanttekeningen bij wat je stelt in je betoog. Deze vragen zijn niet flauw bedoeld, maar vooral om je aan het denken te zetten. In het algemeen vind ik je betoog wat onduidelijk en niet echt overtuigend. Een betoog heeft altijd een vaste structuur waarin je argumenten geeft en deze onderbouwd, maar ook argumenten van tegenstanders weerlegd. Ik vind je tekst op dit moment nog erg beschouwend van aard. Je laat me tijdens het lezen van je tekst een mening vormen. Je inleiding eindigt ook met een vraag. 

Een andere tip is om je zinnen korter te maken. Lees bepaalde passages nog eens goed door en probeer na te gaan of ze echt duidelijk zijn. Misschien een tip: http://www.taalwinkel.nl/tekstsoorten/het-betoog/

Reageer