prijselasticiteit elektra

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.286

prijselasticiteit elektra

morgen 1 mei.
Bedrijven bij Ooster- en Zuiderburen liggen stil. Niemand om een voorspoedige productie zonne- en windenergie af te nemen.
negatief.png
Wie morgenmiddag dus stroom wil leveren moet 24 cent per kWh betalen.
Welke producenten zitten daar wanhopig te proberen kilowatturen kwijt te raken in plaats van af te schakelen? Zonneparken en windmolens kun je afschakelen toch? Gascentrales?
Waarom moet je bij een waarschijnlijk niet eens zo groot overschot op je volledige productie zwaar bijbetalen? En om half negen vang je als kolencentrale dan twee keer je kostprijs (schat ik) .

Als er vroeger komkommers te veel waren "draaiden ze door". Minimumprijs voor de producent ingesteld en wat voor die minimumprijs niet verkocht kon worden werd vernietigd. Een heel jaar door betaalden producenten een percentage van hun omzet om die doordraai te betalen.

Hoe zit deze elektriciteitsmarkt markt in elkaar? Ik snap de wet van vraag en aanbod, maar dit is idioot (en wordt komende zomer nog veel idioter) .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3.973

Re: prijselasticiteit elektra

zonnepanelen worden zo te zien steeds minder populair omdat de mensen gewoon blijven rekenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.286

Re: prijselasticiteit elektra

Het gaat me even niet om die daksysteempjes zoals bij mij thuis. Ik vraag me af welke commerciële partijen blijven produceren ondanks de negatieve prijzen, en waarom. Om hoeveel dat gaat is ook niet oninteressant.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Technicus
Berichten: 1.170

Re: prijselasticiteit elektra

Er zijn denk ik partijen die:
- niet kúnnen terugschakelen zoals kerncentrales.
- niet wíllen terugschakelen omdat de elektriciteit een bijproduct is van een ander noodzakelijk proces. Bijvoorbeeld warmtekrachtkoppelingen in kassen. Waar de machine moét draaien omdat de warmte en CO2 nodig is in de kas.
- door een prijsafspraak met een afnemer geen last hebben van deze wisselende tarieven.
- het wel willen, maar het gewoon nog niet ingeregeld hebben. Kleine zonne/windparken die geen netwerkverbinding hebben waarmee automatisch gestuurd kan worden obv tarieven.

Berichten: 48

Re: prijselasticiteit elektra

Hier heb ik in het bedrijf een zelf aangelegde installatie van 60KW panelen en 60KwH batterij systeem.
Met zero export gebruik ik alles zelf , en commercieel interessant omdat ik alles nodig heb gedurende de dag.
Maar als ik het nu bekijk met de terug levering en als particulier ,lijkt me zo n installatie niet rendabel.
Wel milieu vriendelijk natuurlijk.
Ik denk dat de grote zonne energie leveranciers dit gewoon incalculeren,of zoals hier meestal een dochter BV van Eon zijn etc. Hele andere contracten.
En krijg het gevoel dat dit over de rug van vele kleine particulieren wordt vereffend ?
Heeel vroeger op een excursie in een electriciteits centrale geweest , en daar werd verteld dat een centrale op halve kracht niet rendabel is ,vraag me af of dat nog steeds zo is ?

Berichten: 3.973

Re: prijselasticiteit elektra

het is allemaal een kwestie van belastingsvariaties waar het om draait. die wil je niet hebben zowel niet vanuit de leverancier als vanuit de afnemen. De oplossing voor de thuisleverancier met zonnepanelen is dan een thuisbatterij, maar hoe meer piekbelastingsvariaties die moet opvangen, hoe duurder die wordt en op dit moment (nog) onrendabel). alternatief is dat je de piekbelanstingen slim probeert te omzeilen door thuis de piekbelsating op de piekleveringen af te stemmen. maar dat kan maar heel beperkt, immers de vaatvasser warmt 5 liter water op en dan is het klaar, idem voor de wasmachine. elektrisch koken is ook een half uurtje werk en dan ga je niet je eten koken synschoniseren met de zon. enige wat zou werken is de elektrische auto, maar veel mensen werken overdag dus dan staat de auto net op het goede moment op de verkeerde plek, en dan gaat iedereen om 6 uur s'avonds de auto opladen en dan gaat het nu al bijna mis met het net.
enige oplossing is dus goedkopere tijdeljke opslag. maar dat is er nog niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.286

Re: prijselasticiteit elektra

curious_CF schreef: zo 05 mei 2024, 09:29
Heeel vroeger op een excursie in een electriciteits centrale geweest , en daar werd verteld dat een centrale op halve kracht niet rendabel is ,vraag me af of dat nog steeds zo is ?
lijkt me logisch, vaste kosten gaan door. Zolang je dan op je variabele kosten overhoudt (brandstof en sleet) draai je verder.
Maar, als je geld moet bijbetalen, dan kan er geen sprake zijn van overhouden op variabele kosten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer