schoonmaken met waterstofperoxide

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 39

schoonmaken met waterstofperoxide

Ik heb een zelf opgenomen CD met waterstofperoxide willen schoonmaken nu blijkt de CD geen muziek meer kan weergeven
Het lijkt of alle informatie eraf is
Kan dat

Berichten: 1.816

Re: schoonmaken met waterstofperoxide

Hoe denk je dat een Aluminiumlaag reageert met peroxide? Zal zeker niet in de handleiding staan. IPA kan nog net, maar meer nauwelijks. Sorry, CD's richting kliko en hopelijk een les rijker.
LiA

Berichten: 12.262

Re: schoonmaken met waterstofperoxide

Ik vind het toch wel verbazend, gezien die reflecterende (en evt beschrijfbare) laag IN het plastic zit, al is het wel heel dicht tegen de label/opdruk zijde aan bij een CD (ca 0.1 mm eronder). Bovendien reageert aluminium wel met waterstofperoxide, maar niet bulk gezien het een mooie passivatielaag maakt (dezelfde reden waarom alu niet 'roest' in lucht). 
 
Als je de onderkant (dwz de kant waar de laser schijnt) hebt getracht schoon te maken vermoed ik eerder beschadiging van het plastic waardoor de laserbundel niet meer fatsoenlijk kan reflecteren. Ziet het er bijvoorbeeld een beetje mat uit vergeleken met een wel werkende cd?
Victory through technology

Berichten: 39

Re: schoonmaken met waterstofperoxide

als een CD van aluminium gemaakt wordt kan ik het verklaren, heb ik niet bij stil gestaan.
 
Bedankt
Gerrit

Reageer