Radar in auto

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

Radar in auto

Mijn nieuwe auto gaat radar hebben ivm de Adaptive Cruise Control auto break system etc. Een veilige keuze. Ik weet dat het hele leven vol straling zit ( daar heb ik eerder eens een vraag over gesteld) toch de vraag is radar in een auto gevaarlijk? Is dat afgeschermd en hoe. Het zou me gerust stellen daar wat meer over te lezen van iemand die er meer verstand van heeft dan ik. Thanks  

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Radar in auto

De radar zal een relatief smalle bundel straling naar voren stralen; je wilt ten slotte alleen de afstand tot de auto voor je meten. Naast die bundel zal de uitgezonden energie heel laag zijn. In ieder geval vele malen lager dan bij het gebruik van een mobiele telefoon.
Mogelijk is nog niet het laatste wetenschappelijke woord over het gevaar van niet-ioniserende straling gezegd, maar tot nu toe is alleen aangetoond dat de thermische effecten van deze straling schade kunnen toebrengen en daar zijn de normen dan ook (met veel marges) op gebaseerd. Ik zou niet in die radar kijken, maar verder is er niets aan de hand.
dat wel natuurlijk

Berichten: 25

Re: Radar in auto

thanks dit legt al veel aan mij uit. je stelt dat je als inzittende in de auto sowieso beschermd bent? Waarom dan? Natuurlijk snap ik dat het naar voren gericht is.. Blurred dat er niet omheen? 
 
na enig speurwerk op fora, blijken dit de radar devices te zijn: wellicht leuk voor je om te weten, kun je daar eens in meekijken?
 
thanks a lot

https://www.bosch-mo...sor-(mrr)-2.pdf
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Radar in auto

Dit soort radar is volkomen onschadelijk gezien het zeer geringe vermogen.
 
De FCC regels schrijven een gemiddelde vermogensdichtheid van 88 microwatt per vierkante centimeter op 3 meter afstand voor, met een piekvermogen van maximaal 279 µW/cm2. Dat is al bijna niets, maar buiten de auto moet het nog lager liggen: klik.
Het totale vermogen ligt in de orde van 10 milliwatt. De WHO beschouwt het dan ook als onschadelijk zelfs van zeer dichtbij klik.

Reageer