Huurkosten delen bij variabele overnachtingsdagen.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Huurkosten delen bij variabele overnachtingsdagen.

Beste forumleden,

bij het berekenen van ieders aandeel in de huurkosten voor een chalet kan je 2 denkwijzes hanteren als niet iedereen evenlang blijft.

Ik dacht alle slaapmomenten op te tellen en dan te verdelen. Concreet 6 personen aan 5 nachten en 3 personen aan 4 nachten. Dat geeft 42 slaapmomenten en zo betaalt de groep van 4 nachten 80% van wat de groep van 5 nachten betaalt. Totaalprijs/42 x 5 of x 4.

Mijn medereisgezel had echter een andere manier genomen zodat het aandeel van de 4 nachten groep uitkwam op, omgerekend, 73%.

Ze had de huur gedeeld door het aantal nachten en dan voor ons eerst die ene nacht door 6 gedeeld en de andere nachten door 9.

Welk van de 2 redeneringen is juist of het meest eerlijk.

Of is er nog een andere manier?

De rekeningen zijn reeds betaald dus dit is enkel nog maar een puur theoretisch vraagje ☺

Berichten: 12.262

Re: Huurkosten delen bij variabele overnachtingsdagen.

Dat hangt af van hoe de situatie daadwerkelijk was: als je van plan was chat chalet sowieso te huren, maar niet exact vooraf wist wie hoeveel nachten zou verblijven dan denk ik dat jouw methode de eerlijkste is. 
 
Wist je het wel vooraf dan denk ik dat jouw methode eerlijker is, gewoon een prijs per nacht berekenen op basis van wat het over het geheel kost en dat vermenigvuldigden met het aantal nachten. 
 
Dit is even aangenomen dat de huurprijs van het chalet gelijk is ongeacht met hoeveel mensen je er verblijft. 
 
In het extreme geval dat 1 persoon 1 nacht langer zou blijven dan de rest van de groep, en de prijs per nacht voor het huren gelijk blijft: is het dan eerlijk die persoon de volle kosten van die extra nacht te laten betalen, of is het eerlijk het uit te middelen over de gehele situatie? Het antwoord daarop lijkt me nogal afhankelijk van de situatie. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Huurkosten delen bij variabele overnachtingsdagen.

Het doet me denken aan het huren van een sportzaaltje.
 
Een groep sport iedere woensdag in een zaaltje gedurende anderhalf uur. De huurkosten zijn 16 Euro per uur, dus elke week huren kost 24 Euro. Er zijn 12 leden, en iedereen betaalt 2 Euro per week; dat is ook vooraf afgesproken.
Of een individuele sporter nu wel of niet kan komen sporten, de huur was al vooraf betaald. Niemand rekent erop dat een sporter opdraait voor kosten omdat een ander niet kan komen sporten. Je kunt je voorstellen dat een sportavond niet doorgaat omdat er te weinig, of zelfs geen sporters komen opdagen. De groep heeft de zaal echter wel gereserveerd, en dus zal de huur ook dan betaald moeten worden. (Maar dat was toch al vooraf betaald.)
Als voorbeeld van variabele kosten zou je kunnen bedenken dat iedere sporter na afloop wil douchen, en dat een warme douche 0,50 Euro per persoon zou kosten.
 
Je doet er dus verstandig aan om huurkosten en verbruikskosten afzonderlijk te bekijken.
 
In jouw geval zou dat dan zijn: gehele huurprijs voor totale periode, delen door aantal deelnemers. Iedereen mag iedere nacht daar doorbrengen.
In het geval dat er twee personen zijn die kiezen voor een verblijf met elkaar niet-overlappende nachten, dan zou je die samen als één afnemer kunnen laten betalen.
Wil een bepaalde deelnemer langer blijven dan vooraf was afgesproken (gehuurd), dan kan die zelf voor de verlenging betalen. Daar hoeft de groep dus niet aan mee te betalen, vind ik.
 
Aanvulling:
Als de groep/elk individu akkoord is met eender welke kostenverdeling, dan maakt het niet uit.
Als je het 'eerlijk' wilt verdelen, zul je eerst overeenstemming moeten hebben wat jullie onder 'eerlijk' verstaan.
Soms is dat 'naar draagkracht', soms 'naar verbruik', ..

Berichten: 12.262

Re: Huurkosten delen bij variabele overnachtingsdagen.

Het belangrijkste is inderdaad dat je vooraf iets bedenkt waar iedereen mee kan leven. 
 
Bij zo'n vakantiehuisje gaat het meestal niet over heel grote bedragen, maar als je bijvoorbeeld met een paar studenten permanent een huis huurt kan het aardig oplopen. In huizen met kamers van verschillende oppervlaktes en de nodige gemeenschappelijke ruimtes is het vaak nog best lastig een verdeelsleutel te vinden, zeker als je ook de energierekening samen betaalt maar niet weet wie hoeveel gebruikt. 
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Huurkosten delen bij variabele overnachtingsdagen.

Bedankt voor de reacties. Het was een vaste prijs ongeacht de deelnemers, dus zal ik de volgende keer mijn berekening toepassen.

Berichten: 7.068

Re: Huurkosten delen bij variabele overnachtingsdagen.

Het was een vaste prijs ongeacht de deelnemers, dus zal ik de volgende keer mijn berekening toepassen.
Hoezo "dus"?

Reageer