Juiste uitspraak van tera en peta?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Juiste uitspraak van tera en peta?

Gisteren had DWDD een item over het succes van de LOFAR radiotelescoop in Nederland en buurlanden, er zijn 300 000 onbekende sterrenstelsels ontdekt. De astronomen Huub Röttgering en Vincent Icke vertelden erover. Het gaat om veel data: tijdens het meten 0.5 terabit per seconde, en in totaal 15 petabyte.
 
Röttgering sprak de voorvoegsels uit als tèra en pèta (rijmend op terra en bèta). Dat verbaast me omdat ik ze uitspreek als téra en péta (rijmend op Vera en meta).  Wat is de juiste uitspraak?
 
(Link: DWDD archief  tijdstippen 2:47 en 5:16)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Juiste uitspraak van tera en peta?

Jouw uitspraak is correct, teera en peeta.
Er zeggen veel mensen terrabyte, en schrijven het ook zo. Maar met de aarde heeft het niets van doen.
 
Overigens, die (quote MvN) "Wie schetst onze verbazing er zijn dus 300.000 stelsels erbij!" is het nieuws niet, dat maakte van Nieuwkerk er van. 300.000 op een geschat totaal van 2 biljoen is verwaarloosbaar. 
 
Wat meer hierover: 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Juiste uitspraak van tera en peta?

Misschien heeft Röttgering de uitspraak overgenomen van Engelstalige collega's. De uitspraakwebsites Forvo en Pronouncewiki geven me de indruk dat tera en peta (en mega) in het Engels door sommige sprekers worden uitgesproken met een korte e, en door andere met een lange e. De Nederlandse uitpraak en de Duitse zijn allebei met een lange e.
 
forvo:   terabyte  petabyte
pronouncewiki:   tera  peta  megabit

 

Berichten: 12.262

Re: Juiste uitspraak van tera en peta?

Tja, wat ik zie in gangbaar gebruik van deze termen:
 
"Terrabyte" lijkt vrij normaal in nederland, al gebruikt men ook wel "Teerabyte". 
 
Bij Petabytes ligt de klemtoon vrijwel altijd op pEEtabytes, je hoord zelden iets als 'pettabites'... dat klinkt bijna culinair :D
Victory through technology

Reageer