logaritmes
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
- Berichten: 228
logaritmes
Dag allemaal
Bij het bekijken van lectures over calculus met één variabele, stelde ik mij de volgende vragen:
1° Logaritmes worden gebruikt om zaken zoals 2x = 30 op te lossen. Maar hoe zijn ze aan die notaties gekomen?
2° Hoe weet een rekenmachine hoe hij de logaritme moet berekenen? (wiskunde erachter)
3° Waarom werd die notaties ingevoerd? Was dat om het gemakkelijker te maken?
Groetjes
Autodidact1
Bij het bekijken van lectures over calculus met één variabele, stelde ik mij de volgende vragen:
1° Logaritmes worden gebruikt om zaken zoals 2x = 30 op te lossen. Maar hoe zijn ze aan die notaties gekomen?
2° Hoe weet een rekenmachine hoe hij de logaritme moet berekenen? (wiskunde erachter)
3° Waarom werd die notaties ingevoerd? Was dat om het gemakkelijker te maken?
Groetjes
Autodidact1
-
- Berichten: 635
Re: logaritmes
2° Hoe weet een rekenmachine hoe hij de logaritme moet berekenen?
Een rekenmachine weet nooit wat je moet intikken.
Jij moet weten wat je moet intikken om x te vinden. log(30)/log(2) of ln(30)/ln(2)
Voor de geschiedenis (1e) zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Henry_Briggs
Machtsverheffen kent twee soorten omkeringen: worteltrekken en logaritmes.
Ik besef, dat je vraag niet volledig is beantwoord.
Een rekenmachine weet nooit wat je moet intikken.
Jij moet weten wat je moet intikken om x te vinden. log(30)/log(2) of ln(30)/ln(2)
Voor de geschiedenis (1e) zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Henry_Briggs
Machtsverheffen kent twee soorten omkeringen: worteltrekken en logaritmes.
Ik besef, dat je vraag niet volledig is beantwoord.
-
- Berichten: 66
Re: logaritmes
2) Ingebouwd programmaatje dat reeksontwikkelingen gebruikt? https://nl.wikipedia.org/wiki/Taylorreeks
- Pluimdrager
- Berichten: 3.505
Re: logaritmes
Logaritmen werden ingevoerd naar aanleiding van het idee om een gegeven meetkundige rij op een overeenkomstige rekenkundige rij af te beelden, waarbij iedere term van de rekenkundige rij de exponent van de overeenkomstige macht in de meetkundige rij voorstelt. John Napier definieerde de logaritme als een vast verhoudingsgetal van de overeenkomstige termen in beide rijen. Het woord logaritme dat Napier bedacht is samengesteld uit het Griekse logos (verhouding) en het Griekse arithmos, wat getal betekent.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel