Mondmaskers, neuskier, neusclip, en wasem op de bril

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Mondmaskers, neuskier, neusclip, en wasem op de bril

De bekende blauwe wegwerp-mondmaskers hebben het nadeel van een open neuskier naast de neusvleugels. Dat is goed zichtbaar bij brildragers, want dat is waarom hun bril beslaat. Dat is vervelend voor brildragers, en het betekent overigens ook dat omstanders niet goed beschermd worden, want de helft van de uitgeademde lucht gaat door de kier in plaats van het filter.

De neusclip van die maskers is een slappe plastic strip met een metaaldraad, net zoals een vuilniszakkenclip. Je kunt een sneetje maken in de gleuf van de neusclip en de clip vervangen door een stevige aluminiumstrip, van het type dat je op iets duurdere mondmaskers ziet, maar die hebben een lengte van 9 cm. Dat is voor mij te kort, dan staat de neuskier nog open. Ik heb nu twee van die strips op elkaar geplakt tot een lengte van 12 cm, en als je die buigt en vouwt is de neuskier eindelijk dicht.

Hoe kan het nou dat al die maskers geen adequate neusclip hebben? Komt dat doordat mijn neus te groot is voor Chinese begrippen, of zijn er te weinig brildragers onder de kopers. Welke neuscliplengte gebruiken ze in het ziekenhuis? Op verpakkingen en in advertenties zie ik nooit de lengte van de neusclip staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Mondmaskers, neuskier, neusclip, en wasem op de bril

De medische kapjes die in verpleeghuizen en ziekenhuizen gebruikt worden,
zijn van een heel andere orde en afwerking, en worden om de drie uur vervangen, en afgevoerd in
speciale containers. Zijn ook de enigste die virussen kunnen tegen houden
Je mag ze ook niet met de blote handen aanraken. En sluiten wel goed af.

Dat alles doen en hebben we niet met de consumenten kapjes, wat de zaak er niet beter op maakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Mondmaskers, neuskier, neusclip, en wasem op de bril

Je gaat er van uit dat de mondkapjes er zijn om de lucht te filteren. Is dat wel zo?
Is het niet een psychologische maatregel? Als in: doordat anderen er mee lopen, blijft het beeld dat er iets ergs aan de hand is.
Het is natuurlijk raar dat je in sommige situaties verplicht bent om een persoonlijk beschermingsmiddel (pbm) te gebruiken, waarbij verplicht is dat het pbm niet werkt.
Die blauwe mondkapjes die je overal ziet, zijn bedoeld voor de tandarts, zodat zijn neusharen niet in je open mond vallen als je een kroon krijgt. Zo worden sommige van die dingen gemaakt:


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Mondmaskers, neuskier, neusclip, en wasem op de bril

Ik denk (in de zin van "vermoed") dat het niet erg belangrijk is dat het kapje filtert. Het zal voorkomen dat druppeltjes bij spreken of hoesten ver weg geschoten worden, samen met afstand bewaren zou dat het besmettingsrisico flink kunnen verminderen.
kwasie schreef: zo 01 nov 2020, 15:44 Het is natuurlijk raar dat je in sommige situaties verplicht bent om een persoonlijk beschermingsmiddel (pbm) te gebruiken,
Voor zover ik begreep is het geen middel om jezelf te beschermen maar om anderen te beschermen tegen besmetting door jou.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Mondmaskers, neuskier, neusclip, en wasem op de bril

Ik (dwz mijn vrouw) heb mijn mondkapjes zelf gemaakt. Dubbel katoen, er kan nog een filter tussen. Als neusbeugel een stukje (elektro)montagedraad over vrijwel de volledige breedte. Netjes in vorm buigen, en dan past dat prima over mijn neus en jukbeenderen, geen tocht langs de ogen.

Mijn bedoeling: een ander tegen mij beschermen. Als alle anderen dat ook doen hoeft mijn masker nauwelijks wat van buiten tegen te houden.

Mijn motto:
Elke imperfecte maatregel vermindert de kans op een besmettelijke dosis.
Niks doen omdat alleen perfectie goed genoeg is is helemaal geen optie.
mondkapjes uitleggen.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Mondmaskers, neuskier, neusclip, en wasem op de bril

Xilvo schreef: zo 01 nov 2020, 15:56 Voor zover ik begreep is het geen middel om jezelf te beschermen maar om anderen te beschermen tegen besmetting door jou.
Dat is inderdaad zo, ik plaatste het gewoon even onder de term pbm.
Maar op het beleid als geheel valt van alles aan te merken. De politiek en wetenschap lopen raar door elkaar heen.

Stel je niest, hoest, en bent ziek. Je besluit om een coronatest te nemen. Door gebrek aan testcapaciteit moet je 50km met de trein reizen.
Bij een positieve uitslag ga je in quarantaine, je hebt immers corona. Als het erger wordt ga je naar het ziekenhuis.
Bij een negatieve uitslag ga je in quarantaine, je niest immers toch en hebt dus iets onder de leden. Als het erger wordt ga je naar het ziekenhuis.
Ongeacht de uitslag, het protocol is hetzelfde. Maar we hebben nu wel zieke mensen die kris kras door het land aan het reizen zijn.

Allemaal neven effecten van maatregelen. Voor het mondkapjesbeleid moet dus gecorrigeerd worden voor alle negatieve factoren die door het beleid veroorzaakt worden. Niemand weet hoe die verhouding ligt.
Denk hierbij aan: hergebruik, contaminatie, minder nauw met andere regels omgaan etc.

Berichten: 3.933

Re: Mondmaskers, neuskier, neusclip, en wasem op de bril

Een tijdje terug was er een stukje op tv over een onderzoek van de TU (Delft meen ik). Daar lieten ze met een speciale techniek zien wat er allemaal langsstroomt aan lucht, Vrijwel alles dus.

Ga er maar vanuit dat die kapjes dus niet de lucht kunnen filteren. al was het maar omdat de porien vele malen groter zijn dan een virusdeeltje of micro druppeltje met virus. De voornaamste bescherming is grote hoestdruppels tegenhouden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Mondmaskers, neuskier, neusclip, en wasem op de bril

HansH schreef: zo 01 nov 2020, 19:22 Een tijdje terug was er een stukje op tv over een onderzoek van de TU (Delft meen ik). Daar lieten ze met een speciale techniek zien wat er allemaal langsstroomt aan lucht,
Ik heb dat ook gezien. Het hele stuk ademde "het houdt niet alles tegen, dus waarom? " . Ideale reclame voor de mondkapjes-weigeraars. De beter aansluitende maskertjes kwamen trouwens aan de tientallen procenten. Op het eind nog een paar korte vragen aan iemand, weet niet meer wie. Die beantwoordde de waarom-vraag: alle kleine beetjes helpen.

Berichten: 151

Re: Mondmaskers, neuskier, neusclip, en wasem op de bril

Ik kan er me niet fysiek mee inspannen, kom anders telkens in ademnood, en heb ook dat probleem bril/neus.
Aangezien je winkels niet binnen mag zonder ben ik genoopt geweest een ersatz te maken, zijnde een stuk kledij van polyester met 15% elastaan / rekbaar. Een reep, voor mond neus, achter de nek zodanig gespannen dat ik er voldoende tijd genoeg lucht door krijg, en enkele knopen in de nek. En voor wat het uitmaakt (ik kan erdoor zien dus filterwerking stelt quasi niks voor) een markering dat ik verschil zie voorkant / achterkant. Daarmee hou ik het een kwartier uit als normaal rondstappende. Langer begin ik me suf te voelen, geen ademnood, of althans niet dat gevoel, gewoon suf. Als ik dan plots houding wijzig vb van zittend naar staand, zie ik enkele seconden zwart. Dat interpreteer ik als teken dat ik best de winkel asap buitenga. Eenmaal buiten en mondmasker af is de last na een halve minuut over.
Voor wat relevant kan zijn: ben gezond, heb grote longinhoud, heb nogal fysiek werk en doe daarbuiten langdurige inspanningen (fiets uitgerust voor transport - zwaar, zonder versnellingen/vrijwiel).
Wat ik ook heb gemerkt is dat het doek tijdens dragen soms (weer / vochtigheid) nat wordt, en dat de lastigheid van dragen dan veel sneller komt.

Ik zit nu met het idee om een tweede te maken, zelfde stof, maar iets binnenin naaien, dat maakt dat het niet tegen de huid plakt, zodat er een soort "binnenkamer" ontstaat, waardoor er misschien door groter oppervlak naar buiten toe, meer volume lucht tot bij neus / mond raakt. Ik adem in rust door neus in en uit, en bij inspanning door neus in en door mond uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Mondmaskers, neuskier, neusclip, en wasem op de bril

Josker schreef: zo 01 nov 2020, 20:27 Ik kan er me niet fysiek mee inspannen, kom anders telkens in ademnood, en heb ook dat probleem bril/neus.
Er zijn ook spat en spuug maskers die de mond en neus afschermen. Zonder hinder van ademhalen. Ook zo hygienisch in horeca en verswaren medewerkers supermarkt etc. Wel iets duurder maar misschien ook duurzamer.

Is men tevens nog identificeerbaar! Zonder gangsta look!
Spat spuug masker.jpg
bron: google images

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Mondmaskers, neuskier, neusclip, en wasem op de bril

Jan van de Velde schreef: zo 01 nov 2020, 16:03 ... Als neusbeugel een stukje (elektro)montagedraad over vrijwel de volledige breedte. Netjes in vorm buigen, en dan past dat prima over mijn neus en jukbeenderen, geen tocht langs de ogen.
Montagedraad blijkt ook in de gleuf van een blauw wegwerp-mondmasker te passen. Geweldig, daarmee is een perfecte pasvorm mogelijk!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Mondmaskers, neuskier, neusclip, en wasem op de bril

Hoe ziet dat eruit, montagedraad, en waar koop ik dat? Moet ik dat in stukken knippen? Ben niet technisch en heb alleen het hoogstnodige aan schroevendraaiers en dat soort spul in huis.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Mondmaskers, neuskier, neusclip, en wasem op de bril

Die VD draad tip is heel bruikbaar, dank!
Ook mijn bril beslaat telkens en ik adem tegen mijn ogen aan door de slechte aansluiting.

VD draad is in iedere bouwmarkt te koop en in de betere gesorteerde zaken (o.a. Hornbach) aan de meter. Verkrijgbaar in meerdere diktes, en ik denk dat de zwarte (met wat dunnere kern) VD draad het meest geschikt is. Op lengte knippen lukt wel met een schaar als je geen kniptangetje hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Mondmaskers, neuskier, neusclip, en wasem op de bril

Het punt van een niet medisch masker, is om druppels te stoppen en zodoende de kans dat je iemand anders besmet te verkleinen. Deze maskers dienen strak aan te sluiten, anders is de effectiviteit duidelijk verminderd. Dit is vooral een probleem met de zogenaamde face shields. Doordat deze niet strak genoeg aansluiten is de effectiviteit duidelijk minder. https://www.livescience.com/face-shield ... pread.html

Het verder afsluiten van een niet medisch masker met een neusclip, kan voor het comfort misschien fijner zijn maar zal op de effectiviteit van het masker zelf waarschijnlijk niet veel verschil maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Mondmaskers, neuskier, neusclip, en wasem op de bril

Maar een mondmasker in combinatie met een face shield, is dat niet beter? Je beschermt mensen met je mondmasker en hebt zelf wat meer bescherming tegen mensen die tegen je aanpraten, niezen of hoesten.

Reageer