Wat is dit voor een beestje?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.371

Re: Ongedierte???

Nee, het is geen boskrekel, dan zou je een omgekeerde Y op de kop moeten zien.

Berichten: 2

Wat is dit voor een beestje?

Ik woon op een studentenkamer en heb last van beestjes, voornamelijk in mijn bed. Ze zijn meestal rond de 1 mm groot en ze springen. Het huis is slecht geïsoleerd en ik heb vaak vocht op m'n vensterbanken liggen, ik heb al een aantal kieren naast kozijnen laten dichtkitten maar dat heeft niks geholpen. Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Bijlagen
IMG_0895_cropped.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.569

Re: Wat is dit voor een beestje?

Ik kan met mijn oude ogen niet goed onderscheiden of dat vlekje een insect is of een vuiltje in mijn oog, maar ik begrijp dat dit voor jouw jonge studentenogen haarscherpe kwaliteit is. Als het een insect is zou ik gokken op een stofluis, die is klein, kan springen, en gedijt in een vochtige omgeving zoals sommige matrassen. Als het er niet zoveel zijn heb je er geen last van, maar je kunt ze bestrijden door de kachel flink hoog te stoken op een droge dag, zodat alles uitdroogt.

Afbeelding
foto uit wikipedia

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wat is dit voor een beestje?

Het kunnen ook wantsen zijn.
Je kunt ze bestrijden door ze met de stofzuiger op te zuigen en daarna de stofzak weggooien.

Berichten: 2

Re: Wat is dit voor een beestje?

Bedankt! Die stofluis is een hele goede gok, zou zomaar kunnen als ik zo naar de omschrijving en foto kijk. Wantsen had ik zelf ook al over nagedacht maar het zijn er niet zo veel en ik begreep dat wantsen zich snel verspreiden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.371

Re: Wat is dit voor een beestje?

Bedwantsen wil je niet hebben, want die zijn heel moeilijk te bestrijden. Word je ook gebeten? Als dat het geval is, zou ik wel denken over bedwantsen en heel snel (laten) bestrijden.
1280px-Adult_bed_bug,_Cimex_lectularius.jpg
Lees verder: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bedwants

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Wat is dit voor een beestje?

Ik heb vroeger dit al eens aan een ander dit aangeraden:

Vang er een paar met tweezijdig plakband en ga er mee naar de gemeentelijke dienst.
Daar zit vast iemand die je er alles over kan vertellen.

Reageer