Low budget ruimtereis naar Sirius

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

jkien schreef: wo 17 mar 2021, 22:03 Vanwege de marge van ± 6 dagen voel ik me genoodzaakt om t.z.t. 12 dagen lang champagne te drinken.
Het leven is niet altijd makkelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

Beetje filosofisch:

Stel dat maar één meetbare foton tot Sirius komt. Hoe kun je statistiek doen aan één waarneming? Is dit ook een soort verkapselt onzekerheidsprincipe? :)

Als de intensiteit door beam divergentie kleiner wordt: dus "aantal waarnemingen/fotonen" is kleiner, heeft dat dan tot gevolg de positie nauwkeurigheid ook slechter te bepalen is?

Weet men op Sirius misschien nimmer dat dit unieke foton door jkien gelanceerd is vanaf aarde? Dat zou sneu zijn!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

OOOVincentOOO schreef: wo 17 mar 2021, 22:07 Stel dat maar één meetbare foton tot Sirius komt.
Het aantal fotonen dat Sirius zal bereiken is veel groter dan 1. Als ik de eerste schatting van Xilvo (1) van 109 fotonen per seconde iets aanpas wegens in de loop van dit topic veranderde gegevens kom ik op ruim 106 fotonen per seconde.

(De laserbundel met een opzettelijke divergentie van 10 boogminuten geeft op een afstand van 8,6 lichtjaar een lichtvlek met een oppervlak van 2⋅1028 m2. Het frontale oppervlak van Sirius is 5⋅1018 m2. De 5 mW groene laserbundel bevat 1016 fotonen/s. Daarvan treffen 3⋅106 fotonen/s Sirius.)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

@jkien,

Volgens jouw getallen kom ik uit op: 5*10^-13 fotonen per m² per seconde. Of de getallen van Xilvo: 3,5.10-10 fotonen per m² per seconde.

Als ik het goed bereken is dat 1 foton per m² per 100 jaar (getallen Xilvo).
Xilvo schreef: zo 14 mar 2021, 20:52 Nee. Ik kwam op 2.109 fotonen per seconde voor de hele ster.
Dat is 3,5.10-10 fotonen per vierkante meter per seconde.
Niet bijzonder veel fotonen. Maar ik weet niet precies welk punt je wilt duidelijk maken aan mij. Kun je dit wellicht duidelijk maken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

Ik reageerde op wat je schreef:
OOOVincentOOO schreef: wo 17 mar 2021, 22:07 Stel dat maar één meetbare foton tot Sirius komt.
Letterlijk genomen gaat die bewering over het aantal fotonen die de hele ster Sirius ontvangt, en dan klopt de bewering niet. Maar je laatste bericht maakt me duidelijk dat je denkt aan een waarnemer op Sirius met telescoop van bijvoorbeeld 1 m2:
OOOVincentOOO schreef: do 18 mar 2021, 22:20 Volgens jouw getallen kom ik uit op: 5*10^-13 fotonen per m² per seconde. ... Niet bijzonder veel fotonen. Maar ik weet niet precies welk punt je wilt duidelijk maken aan mij. Kun je dit wellicht duidelijk maken?
Dan ben ik het met je eens, de aliens van Sirius merken niets van mijn project.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

Jouw methode bekijkt het op kosmische schaal (afmetingen) terwijl ik een beetje aards kijk. Jouw bericht herinnerde mij daaraan en erg inzichtelijk.

Daarentegen vind ik jouw methode erg mooi is. Zeker doen en mooi gedaan, ze zijn onderweg!

Ik weet niet hoe aliens uitzien. Misschien is het een collectief met zintuigen onvoorstelbaar dan de onze, welke alle hoofdkrachten natuurkunde in universum kunnen voelen. Misschien voelt een of collectief aan aliens opeens fotonen met dezelfde kenmerken en krijgen jeuk of moeten niezen uit hun equivalent van een neus en verder niets.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

Tenslotte, Sirius is een ster. Van waarnemers op Sirius zal daarom geen sprake zijn 8-)

Reageer