interne standaard en blanco

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

interne standaard en blanco

hallo,

Wat is het verschil tussen een interne standaard en een blanco-oplossing bij gehaltebepalingen? Is het gebruiken van een interne standaard noodzakelijk bij hplc? wij moeten het gehalte bepalen van een hydrocortisone gelule volgens een artikel, maar er staat geen interne standaard bij vermeld. Moest er een interne standaard gebruikt worden, kan fenobarbital een goeie keuze zijn ?

danku wel

Gebruikersavatar
Berichten: 10.584

Re: interne standaard en blanco

Een interne standaard is een stof die je toevoegt en als referentie gebruikt. In je berekeningen maak je dan doorgaans gebruik van de verhouding in piekoppervlak van je verbinding en die van je interne standaard.

Een blanco is een oplossing die alles bevat dat ook in je monster zit, behalve de stof(fen) waar je in geïnteresseerd bent.

Twee totaal verschillende dingen dus.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat hier niets over in je studiemateriaal staat.

Ik denk dat je het beste zelf kunt proberen uit te leggen waarom fenobarbital wel of niet een goede interne standaard zou zijn. Waar moet een interne standaard aan voldoen? Is dat het geval bij fenobarbital?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer