Meteorieten.

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1.369

Re: Meteorieten.

HansH schreef: ma 01 mei 2023, 10:24
Bladerunner schreef: zo 30 apr 2023, 13:55 Je vergeet dat dit 'stof' op zeer grote hoogte zit, soms meer dan 100 km. Op die hoogte is de dichtheid van onze atmosfeer zo gering dat je eigenlijk niet meer van 'wind' of 'waaien' kunt spreken in de gebruikelijke zin. En omdat ook de aantrekkingskracht erg gering is valt dat stof niet zomaar naar beneden. Wat dan de overhand krijgt is de zonnewind afkomstig van de zon
ik heb toch wat moeite met deze redenatie. op 100km hoogte is de de zwaartekracht nog vrijwel 1g. Dus als de zonnewind het van de zwaartekracht wint dan moet die groter zijn dan 1g in tegenovergestelde richting. De vraag is ook even hoe groot die deeltjes zijn tov de luchtmoleculen die daar nog rondzweven. als die deeltjes veel groter zijn dan vallen ze naar de aarde in vrije val. (en de luchtmoleculen worden ook niet weggeblazen door de zonnewind, anders zou onze atmosfeer langzaam verdwijnen)
Het gaat ook niet zo zeer om de zwaartekracht. Het gaat eerder om de dichtheid en de grootte van het deeltje. Elk bewegend molecuul, atoom of een proton afkomstig van de zon als onderdeel dus van die zonnewind heeft wat genoemd wordt een "mean free path". Of te wel de gemiddelde afstand die afgelegd kan worden zonder ergens tegenaan te botsen. Nu zijn luchtmoleculen zoals O2 enorm veel kleiner dan de stofdeeltjes afkomstig van b.v. een meteoor. Die stofdeeltjes bestaan immers uit aan elkaar vast zittende ijzer of silicium verbindingen. Hun dwarsdoorsnede is dus vele malen groter dan een luchtmolecuul. Daardoor is de kans dat een proton tegen zo'n deeltje aankomt ook groter. En omdat de atmosfeer op die hoogte uniform verdeeld is en erg ijl maar die stofdeeltjes dus niet omdat ze een concentratie vormen waar de meteoor vloog is de kans dat ze geraakt worden door een deeltje afkomstig van de zonnewind veel groter dan bij een enkel zuurstof atoom.

Ik heb overigens ook nooit gezegd dat op deze wijze alle deeltjes worden weggeblazen. Deeltjes die niet geraakt worden zullen inderdaad zakken maar dat betekent niet dat ze uiteindelijk het oppervlak halen vanwege dat elke luchtlaag uit redelijk gescheiden gebieden bestaan met bepaalde luchtstromingen en eigenschappen. Zand uit de Sahara kan hier terechtkomen, maar dat gebeurd in de onderste luchtlaag terwijl we het hier juist over de bovenste luchtlagen hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Meteorieten.

Wat cijfers:
De dichtheid van de zonnewind ter hoogte van de aardbaan (maar niet vlak bij de aarde) ligt tussen de 3 en 10 deeltjes per cm3.
Bij de bovenste lagen van de atmosfeer is die dichtheid (nog) heel veel lager, door de invloed van het aardmagnetisch veld. Anders zouden we voortdurend "noorderlicht" zien, op iedere plaats op aarde.

De dichtheid van de aardatmosfeer op 100 km hoogte ligt in de orde van 1E13 deeltjes per cm3.

Dat betekent dat de invloed van zonnewind op deeltjes op 100 km hoogte volkomen en volledig te verwaarlozen is. Interactie is er alleen met luchtmoleculen.

Berichten: 405

Re: Meteorieten.

Xilvo schreef: ma 01 mei 2023, 15:15 Bij de bovenste lagen van de atmosfeer is die dichtheid (nog) heel veel lager, door de invloed van het aardmagnetisch veld. Anders zouden we voortdurend "noorderlicht" zien, op iedere plaats op aarde.
Noorderlicht ontstaat toch door interactie van de zonnewind met het aardmagnetisch veld?
Dat een deel van het materiaal van meteoren op aarde terechtkomt lijkt me op zich niet in tegenspraak met het zonnewind verhaal. Grotere meteoren dringen verder door en brengen materiaal op aarde.
Dat helium en waterstof erg licht zijn maakt inderdaad dat ze snel opstijgen op lagere hoogten. Ze zullen daarom snel naar de buitenste lagen van de atmosfeer opstijgen denk ik. Maar of ze op grote hoogte dezelfde opwaartse druk ervaren en dus hun snelheid houden totdat ze de atmosfeer uitvliegen? Dat zou bewezen moeten worden denk ik. Ze zijn wel erg licht maar toch onderhevig aan de zwaartekracht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Meteorieten.

Nesciyolo schreef: ma 01 mei 2023, 16:12 Noorderlicht ontstaat toch door interactie van de zonnewind met het aardmagnetisch veld?
Nee, door interactie met luchtmoleculen in de bovenste lagen van de atmosfeer.
Nesciyolo schreef: ma 01 mei 2023, 16:12 Dat helium en waterstof erg licht zijn maakt inderdaad dat ze snel opstijgen op lagere hoogten. Ze zullen daarom snel naar de buitenste lagen van de atmosfeer opstijgen denk ik. Maar of ze op grote hoogte dezelfde opwaartse druk ervaren en dus hun snelheid houden totdat ze de atmosfeer uitvliegen? Dat zou bewezen moeten worden denk ik. Ze zijn wel erg licht maar toch onderhevig aan de zwaartekracht.
Ze hebben, net als de andere luchtmoleculen, thermische kinetische energie. Bij lichtere moleculen betekent dat een hogere snelheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 287

Re: Meteorieten.

Ik heb me ook altijd afgevraagd waarom de aarde zoveel lagen aarde heeft en je wel honderden meters diep moet boren om bij de lagen van de prehistorie te komen, dat lijkt mij niet alleen ruimte stof en meteorieten, maar ik de nu dat het ook te maken heeft met zandstormen en vulkanische activiteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Meteorieten.

markos schreef: do 04 mei 2023, 23:13 Ik heb me ook altijd afgevraagd waarom de aarde zoveel lagen aarde heeft en je wel honderden meters diep moet boren om bij de lagen van de prehistorie te komen, dat lijkt mij niet alleen ruimte stof en meteorieten
De bijdrage van ruimtestof en meteorieten is zelfs verwaarloosbaar.

Reageer