Actief kool filter parallel of serie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Actief kool filter parallel of serie

Dag allemaal,

Wij zijn bezig met het opzetten van een actief kool filter voor lucht zuivering. Hierbij twijfelen we tussen een parallel of serie schakeling van 2 filters.

Wij wassen 1500m3/h lucht, dit resulteert in een 2x zo lage luchtsnelheid bij parallel als bij serie, maar wel dezelfde tijd dat de lucht in het kool zit omdat het door 2x minder lengte kool heen gaat. Het snelheidsverschil zorgt voor een lage luchtweerstand in parallel en een hoge weerstand in serie. In beide gevallen vallen de luchtsnelheid en verblijf tijd binnen aanbevolen waardes van de leverancier.

Wij willen de parallel schakeling opzetten omdat we een kleinere ventilator kunnen gebruiken (we hebben niet veel ruimte). Mijn vraag aan jullie is of de werking van het filter in de parallel opstelling dan slechter is dan de serie schakeling.

Super bedankt voor het mee denken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Actief kool filter parallel of serie

Als ik aanneem dat de afname van de concentratie van de te verwijderen stof evenredig is met de concentratie en de verblijftijd, dan zou het geen verschil moeten maken welke configuratie je kiest.
Dan zou ik dus inderdaad voor parallel kiezen.

Reageer