Hoe worden verbrande caloriën berekend?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Hoe worden verbrande caloriën berekend?

Ik vroeg het me al vaker af, en gisteren weer. Ik was aan het wielrennen; kort rondje van een ruim uur (35 km) nadat de kinderen op bed lagen. Dit heeft Strava ervan gemaakt:
sttrava.png
sttrava.png (14.71 KiB) 3231 keer bekeken
Ik heb een hartslagmeter, een cadansmeter, een snelheidsmeter. Hoogte wordt ook bijgehouden en Strava weet mijn leeftijd, lengte, gewicht en geslacht. Ik snap dat daar natuurlijk wat gemiddelden van getrokken worden maar ik vraag me vooral af hoe de calorieën berekend worden. Immers: als ik met 1:10 uur fietsen al 1189 kCal verbrand, zou ik met 2,5 uur fietsen mijn ADH al compleet opgebrand hebben. Ergens lijkt me dat wel heel erg veel?

Kan iemand helpen deze berekening te reproduceren om te checken of het een beetje klopt?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.988

Re: Hoe worden verbrande caloriën berekend?

Even met de natte vinger:
Snelheid v=30/3,6=8,33 m/s
Oppervlak lichaam plus fiets loodrecht op de bewegingsrichting 0,8 m2
Dichtheid lucht 1,3 kg/m3
Cw=1
Kracht door luchtweerstand \(F=\frac{1}{2} C_w A \rho v^2=36,1 \ N\)

Afgelegde weg gedurende 70 minuten \(s=70 \cdot 60 \cdot 8,33=35000 \ m\)

Verbruikte energie (kracht maal weg) 1,26E6 J, dat is ongeveer 300 kCal.
Andere zaken als rolweerstand nog niet meegeteld. Ik weet niet wat de efficiëntie is van het lichaam maar als je die schat op iets van 30% kom je aardig in de buurt.

Berichten: 3.934

Re: Hoe worden verbrande caloriën berekend?

het hangt een beetje van je gewicht en lengte af maar een toerfietser die 30 gemiddeld rijdt levert zo'n 200-250watt aan vermogen. het rendement is ca 25% dus dan kom je aan een energieverbruik gedurende een uur van 800-1000 watt x 3600s=2.9MJ-3.6MJ en dat is 685kCal-860kCal. jij gebruikte dan ca 35/30 x zoveel dus 800-1000kCal.
misschien nog even vergelijken met een renner uit de tour de France. Die levert ongeveer het dubbele vermogen en dan gedurende een wedstrijd van soms 5-6 uur. dan zit je op 12000 kCal voor een etappe. Indurijn kon bv een vermogen wegtrappen continue van 580 watt en woog ca 80 kg meen ik. Die renners krijgen in zo'n tour de France gewoon niet genoeg gegeten per dag.
hoe beter je getraind bent hoe meer je vet gaat verbranden ipv koolhydraten. Voordeel daarvan is dat je vetreserve vele malen groter is dan je koolhydraat reserve. als je koolhydraten op zijn dan kom je de man met de hamer tegen omdat je met vet niet zo'n groot vermogen kan leveren dan met koolhydraten.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Hoe worden verbrande caloriën berekend?

Ik weeg 75-80kg en meet 1.85m.
Maar het zit dan toch redelijk in de buurt? Blijft een schatting natuurlijk, dat snap ik ook. Had echt niet het idee dat het zoveel zou zijn voor een uurtje.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: Hoe worden verbrande caloriën berekend?

HansH schreef: di 27 jun 2023, 16:25 Indurijn kon bv een vermogen wegtrappen continue van 580 watt en woog ca 80 kg meen ik. Die renners krijgen in zo'n tour de France gewoon niet genoeg gegeten per dag.
580W is wel maar gedurende heel korte tijd. Dat houdt niemand een uur vol.
Indurain was natuurlijk wel in de EPO tijd.

400W trappen renners ook niet gedurende een hele rit.

Berichten: 3.934

Re: Hoe worden verbrande caloriën berekend?

wnvl1 schreef: di 27 jun 2023, 22:56
HansH schreef: di 27 jun 2023, 16:25 Indurijn kon bv een vermogen wegtrappen continue van 580 watt en woog ca 80 kg meen ik. Die renners krijgen in zo'n tour de France gewoon niet genoeg gegeten per dag.
580W is wel maar gedurende heel korte tijd. Dat houdt niemand een uur vol.
Indurain was natuurlijk wel in de EPO tijd.

400W trappen renners ook niet gedurende een hele rit.
580 watt was zijn omslagpunt had ik ooit eens gehoord, dus het punt wat je bv een uur lang kunt volhouden zonder te verzuren.
maar volgens deze site was het iets lager: 510 watt https://rozenbergsport.nl/training/hoogste-ftp/
maar dat is nog steeds bijna bovenmenselijk en nog steeds 2 x zoveel als een normale toerfietser en dat terwijl een ongetraind iemand maar 75 watt continue kan leveren. ga maar na: goede toerfietsers rijden de alp dhues op in een uur tot 1:15 maar in de tour doen ze dat in minder dan 40 minuten. ik deed dat ook ooit in 1:15, maar toen had ik al wel 3 dagen vermoeidheid in het hooggebergte in de benen die week en misschien 1500 km in de benen in dat hele jaar. De beste in ons clubje deed dat toen in 50 minuten, maar die trainde wel elke dag en deed ook met wedstrijden mee.

Berichten: 3.934

Re: Hoe worden verbrande caloriën berekend?

het gaat om watt/kg lichaamsgewicht bij het omslagpunt. de wereldtop zit dan tegen de 7 watt/kg met 60 kg voor een lichte renner heb je dan genoeg aan rum 400 watt en goede toerrijders zitten op ca 3 watt/kg.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Hoe worden verbrande caloriën berekend?

Mijn geschat vermogen heeft Strava op 162W gezet. Met mijn gewicht zit ik dan op 2.16 watt/kg. Ik zit dan ook niet aan de EPO en ben weer voorzichtig aan het opbouwen (lang verhaal niet interessant). Dat lijkt me dan wel in lijn met wet HansH zegt dat goede toerrijders op 3 watt/kg zitten.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 3.934

Re: Hoe worden verbrande caloriën berekend?

30 gemiddeld over een uur is best goed. zeker als je wat wind hebt of af en toe een keer een stoplicht. met 185 cm lengte en 80 kg is 162watt wel wat pessimistisch ingeschat volgens mij. zelf ben ik 195 cm en zit op 250-300 watt omslagpunt op dit moment . gemeten met een tacx bushido unit op het achterwiel. de simpele versie die ik heb met stuurcomputer heb je al voor een paar tientjes op marktplaats en is perfect om dit te meten en ook je conditie vooruitgang.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Hoe worden verbrande caloriën berekend?

Ik kies mijn ritten altijd zoveel mogelijk buiten drukke punten en stoplichten om. En heb het voordeel dat in ons dorp geen enkel stoplicht staat.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer