De Zon Zee of Aarde?!

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

De Zon Zee of Aarde?!

Hallo me naam is Stefan in heb een aantal verhaal lijnen waar in me twijfels heb

Heeft de windrichting invloed op de golfen die we waarnemen van boven
En hoe zit dat met de richting die we niet zien?

Berichten: 405

Re: De Zon Zee of Aarde?!

Ik snap de vraag niet helemaal. Kan je wat preciezer zeggen wat je bedoelt? Welke golven en waar?

Berichten: 2

Re: De Zon Zee of Aarde?!

Hallo ik bedoel dat Als de wind naar Westen waait
Welke kant stroomt get zee water Dan van bovenaf gezien?
En wat voor invloed Heeft de wind betrekking met de kracht of die richting onder /
met water ?

Berichten: 405

Re: De Zon Zee of Aarde?!

Zeestromingen en getijden worden veroorzaakt door veel grotere krachten dan de wind. Ze gaan dus ook gewoon door ongeacht uit welke hoek en hoe hard de wind waait. De wind kan wel de golven veranderen. Als (ex-)zeiler kan ik je vertellen dat zelfs op een meer waar nauwelijks stroming en geen eb en vloed is de golven flink tekeer kunnen gaan alleen maar door de wind.

Op zee kan dat effect heel groot zijn. Als schepen problemen krijgen in een storm dan is dat over het algemeen minder met de wind zelf dan met de golven die veroorzaakt worden door die wind. Hoewel de wind zelf ook veel schade aan kan richten. Zeker aan zeilschepen. Zeelieden konden volgens de schaal van Beaufort de windkracht bepalen aan de vorm en grootte van de golven.

Een combinatie van extra hoge vloed en een storm kan tot extra problemen en zelfs tot overstromingen leiden. Zo werd de watersnoodramp van 1953 veroorzaakt door
Wikipedia schreef:een combinatie van zware storm uit noordwestelijke richting, met een ongunstig daarmee samenvallend tijdstip van vloed en springtij. Het water in de trechtervormige zuidelijke Noordzee steeg daardoor tot extreme hoogte.
Als je in een onderzeeboot zou zitten en in een storm terecht komt dan is de beste manier om te ontsnappen door te duiken. Onder het wateroppervlak merk je niets van de storm.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: De Zon Zee of Aarde?!

vdkamp schreef: wo 19 jul 2023, 01:31 Hallo ik bedoel dat Als de wind naar Westen waait
Welke kant stroomt get zee water Dan van bovenaf gezien?
En wat voor invloed Heeft de wind betrekking met de kracht of die richting onder /
met water ?

Opmerking moderator

Graag je zinnen een keer of drie doorlezen vóór plaatsing. Dit is bijna niet te lezen.
Voorlopig verplaatst naar natuurkunde, want hier lijken weinig theorieën ontwikkeld te gaan worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: De Zon Zee of Aarde?!

Wel bestaat er iets als opwaaiing en afwaaiing. De wind heeft wel een beetje invloed op waar het water heen stroomt. Op de Waddenzee is dit wel een belangrijk effect. Maar de Waddenzee is vrij uniek in de wereld, dit heeft verder weinig invloed op het grote plaatje, dat wordt echt gedomineerd door getijde krachten.

Voor de leuk nog een plaatje van de invloed van voornamelijk wind op de waterstand bij Kornwerd van gister: (blauw is verwacht volgens de getijde krachten, rood is gecorrigeerd voor wind) Dit is van de Quicktide app:
Screenshot_20230726_092236.jpg

Reageer