zit of zitten?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

zit of zitten?

"In een meterkast ZIT een watermeter en een gasmeter. "

"In een meterkast ZITTEN een watermeter en een gasmeter. "

Wat is eigenlijk goed/beter? En is het andere inderdaad fout?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: zit of zitten?

Ik denk dat het "zitten" moet zijn.

Als je de volgorde verandert kan "zit" zeker niet.
"Een watermeter en een gasmeter zit/zitten in een meterkast"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.366

Re: zit of zitten?

Het juiste is 'zitten'. Het onderwerp 'watermeter en gasmeter' is een meervoud dus moet ook de werkwoordsvorm in het meervoud.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.549

Re: zit of zitten?

Ik denk dat je wel kunt zeggen "Er zit in de kast een watermeter en een gasmeter", als antwoord op de vraag wat er in de kast zit.

Berichten: 405

Re: zit of zitten?

Je kan ook denken dat een deel van de zin wordt weggelaten. "In een meterkast zit een watermeter en In een meterkast zit een gasmeter." Dat is wel erg veel schrijven dus "In een meterkast zit een watermeter en een gasmeter."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: zit of zitten?

Rhiannon schreef: do 20 jul 2023, 14:18 Het juiste is 'zitten'. Het onderwerp 'watermeter en gasmeter' is een meervoud dus moet ook de werkwoordsvorm in het meervoud.
volgens een andere zin inderdaad:
"een watermeter en een gasmeter is een voorbeeld van apparaten die je vindt in een meterkast" werkt niet.

Zitten dus...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: zit of zitten?

Als men zit gebruikt bedoelt men de inhoud als geheel denk ik.

Men zegt ook er ligt een zak aardappelen in de kast.
Verschil is dat er nu geen zak omheen zit, maar gas en water zouden wel een geheel kunnen vormen.
(Dit is tegenwoordig wel verboden bij mijn weten.)

Berichten: 405

Re: zit of zitten?

tempelier schreef: do 27 jul 2023, 16:16 Als men zit gebruikt bedoelt men de inhoud als geheel denk ik.

Men zegt ook er ligt een zak aardappelen in de kast.
Verschil is dat er nu geen zak omheen zit, maar gas en water zouden wel een geheel kunnen vormen.
(Dit is tegenwoordig wel verboden bij mijn weten.)
Er is maar één zak aardappelen en die ligt in de kast. Maar in die zak zitten wel meerdere aardappelen.

Het geeft een nuanceverschil aan: Er ligt een hoop aardappelen in de schuur of er liggen een hoop aardappelen in de schuur zijn twee verschillende dingen. In het eerste geval liggen er aardappelen op één hoop in de schuur, in het tweede liggen er wel veel aardappelen in de schuur maar niet perse op één hoop. Het onderwerp van de zin is dus anders.
Jan van de Velde schreef: ma 17 jul 2023, 10:04 "In een meterkast ZIT een watermeter en een gasmeter. "

"In een meterkast ZITTEN een watermeter en een gasmeter. "

Wat is eigenlijk goed/beter? En is het andere inderdaad fout?
Als je de zin wat omschrijft krijg je Een watermeter en een gasmeter ZIT(TEN) in een meterkast. Hoewel ze waarschijnlijk niet zitten maar hangen heeft die zin dezelfde vorm als Een dominee, een pastoor en een rabbijn zitten in een café. Zitten dus en niet zit.

Ik ga voor zitten.

Reageer