Uitleg gevraagd scheikundige formule ontstaan zee-glas

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Uitleg gevraagd scheikundige formule ontstaan zee-glas

Hallo,

Ik ben op zoek naar iemand die mij in eenvoudige taal de volgende formule uit kan leggen:
2Na +2H2O= 2NaOH + H2↑

How is sea glass made is due to the fact that the Sodium, Na, in the glass is replaced by Hydrogen ions, H+ from the water and the resultant Sodium Hydroxide, NaOH, is leached from the surface leaving it frosted.

Ik wil graag weten hoe dit proces precies werkt.
Alvast bedankt.

Dit gaat over het ontstaan van zee-glas.
Wat is zee-glas:
Citaat:
Zeeglas is een stuk glas dat glad en ijzig is geworden door langere tijd op zee te zijn, meestal meer dan 25 jaar. Zeeglas is glas dat chemisch is veranderd - natuurlijk - door de intense ph-niveaus van het waterlichaam waarin het gedurende vele jaren is ondergedompeld.
Als de ph-waarden hoog zijn, zoals in de Atlantische Oceaan of de Grote Meren, dan zal het water verzamelstukken opleveren. Als de ph-waarden laag zijn, zoals in de meeste meren en binnenzeeën, dan zal dat waterlichaam glad glas opleveren, dat scherpe scherfachtige stukken zijn die niet gunstig zijn voor zeeglasverzamelaars.
Einde citaat
Bron: Beachcomber's View: Wetenschap van zeeglas | Kust Review (coastalreview.org)
Citaat:
Zeeglas is aangespoeld glas op stranden dat gepolijst is door verwering door de zee en de stenen waar het langs geschaafd is. Het wordt door strandjutters en andere verzamelaars meegenomen en onder meer in sieraden verwerkt.
Op het strand gevonden kunstmatig geproduceerd glas (strandglas) daarentegen komt niet uit zee en wordt door sommige verzamelaars onderscheiden van het echte, door de zee gepolijste zeeglas.
Einde citaat.
Bron: Wikipedia

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Uitleg gevraagd scheikundige formule ontstaan zee-glas

Dynja70 schreef: di 26 sep 2023, 17:05
..... that the Sodium, Na, in the glass is replaced by Hydrogen ions, H+ from the water and the resultant Sodium Hydroxide, NaOH, is ....
Ik vermoed dat hier sprake is van een misverstand door het spraakgebruik waarbij men het woord ion weglaat. Het gaat hier om de uitwisseling van Na+- ionen door H+-ionen en omgekeerd en dat dit proces afhankelijk is van de zuurgraad van het water.

Het spraakgebruik is dan wel natrium wordt uitgewisseld door waterstof terwijl men bedoelt dat het dan om de ionen gaat.

Dat er in zeewater natriummetaal aanwezig is, is uitgesloten. Dit metaal reageert zoals je zelf al aangaf zeer heftig met water en kan daarom dus niet als metaal in zeewater voorkomen. Wel natuurlijk als Na+.

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: Uitleg gevraagd scheikundige formule ontstaan zee-glas

Dit lijkt op een redox reactie in een zuur millieu ( water met lage pH ), en bij de grote meren met hoge pH een redox reactie in een basisch millieu.

Reageer