elektro-osmose

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: elektro-osmose

Mijn antwoord aan Tiberium. Lees het forum eerst eens door over dit onderwerp.
Beleefdheidsvormen zijn ook niet meer wat ze geweest zijn...
Reclame maken hoezo??? Ik vertel hier alleen onze ervaring met dit verschil dat er op het forum ontzettend veel wordt aangenomen. Men gelooft iets niet en opeens kan het dan ook niet, wie voor de d... is de persoon die zomaar gebeurtenisen als zijnde onwaar kan bestempelen alleen omdat het hem/haar vreemd voorkomt.
Je draait het om. Volgens de mensen hier is er voor zover wij inzien geen wetenschappelijke basis voor de werking zoals wordt voorgesteld. Als er dan opeens iemand om de hoek komt die zegt 'ja maar, het werkt echt, ik heb het gezien', dan is daar nog geen recht gedaan aan de wetenschappelijke onderbouwing. Dus, ja, dat is gewoon een reclamepraatje.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat je huis van het vochtprobleem af is. Maar dat doet niets af aan de twijfels.

Ken je die Amerikaanse reclamespots: "I lost 35 pounds in 3 weeks without doing anything difficult! I just followed the 1-pill-a-year diet".

Het lijkt Amazing Discoveries wel...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.379

Re: elektro-osmose

Ik heb via Google gezocht naar verwijzingen naar electro-osmose. Het resultaat valt zwaar tegen. Na lang zoeken vond ik, buiten chemieforum, maar twee hits. Wel heel veel gegevens over ontwatering van muren met andere technieken. Grotendeels uit rapporten van ingenieurbureaus.

De eerste hit betrof een rapport over de realkalisatie van gecarbonateerd beton via electro-osmose.

Hier zien we al direkt een vergissing. Er moet staan "via electrolyse". Want via kathodische zuurstofreduktie aan de bewapening van staal wordt de pH verhoogd. Die werd tevoren al lange tijd verlaagd door CO2 opname uit de lucht.

De tweede hit betrof een prima rapport van ingenieursbureau Tauw. Titel: "Boven water komen". Een heel goed rapport over grondwateroverlast in stedelijke gebieden. De eindrapportage was van 7 september 2005. Dus voorafgaande aan de posts op dit forum.

Ik citeer een stukje :

Bij electro-osmose wordt geprobeerd het water in de muur naar beneden te laten stromen door een potentiaalverschil aan te brengen over de muur.

Deze stroming zal de opwaartse beweging van het optrekkend vocht compenseren. (Maar) volgens TNO werkt dit systeem niet. Volgens Gaanderen en Groot, die onderzoek hebben gedaan maar electro-osmose, is een fijne porositeit vereist voor het op gang brengen van de neerwaartse stroming. ( einde citaat). Dit laatste zal ik nog eens opzoeken want ik begrijp het niet helemaal.

Ik weet wel dat watersporters soms last hebben van de drukopbouw in een waterfilm onder de laklaag van hun metalen boot. Ten gevolge van de stroomdoorgang bij kathodische bescherming. Dat wordt wel veroorzaakt door electro-osmose.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2

Re: elektro-osmose

Op dit moment heb ik natte muren en overweeg de E-dryer aan te schaffen.

Is er iemand van dit forum die het leuk vind om dit proces te meten en volgen? Ik ben woonachtig in Baarn.
Als ik zelf onderzoek doe naar dit onderwerp dan vind ik niet echt eenduidige informatie. Enerzijds de verkopende partijen en anderzijds skeptische fora zoals deze. En daartussenin een heleboel gewone mensen met vochtproblemen die op zoek zijn naar een oplossing.

Ergens lijkt de E-dryer te mooi om waar te zijn. Anderzijds ben ik best positief en de voorwaarden verkleinen het risico voor mij ook tot een aanvaardbaar niveau.

Dus is er iemand die het leuk vind om vanuit de expert rol dit experiment bij mij meetbaar te maken? En daarbij dan een verslagje maken hier zodat andere mensen in de toekomst daar profijt van kunnen hebben?
Lijkt mij wel een leuk en interessant traject.
Ben benieuwd naar jullie reacties.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: elektro-osmose

Lbouma schreef: za 28 okt 2023, 11:14 Ergens lijkt de E-dryer te mooi om waar te zijn.
Het lijkt mij verspilling van tijd, moeite en iedere cent die het je kost. Maar als je het toch wil doen, zorg dan dat je, als controle, een vergelijkbare muur hebt die niet behandeld wordt. Grondwaterstand, regenval, luchtvochtigheid en temperatuur (zowel binnen als buiten) zijn heel variabel. Een enkel experiment zonder vergelijkbare onbehandelde muur zegt dan ook weinig of niets.

Ik heb even op de site van dit bedrijf gekeken. Ik zie daar enkel pseudowetenschappelijke prietpraat staan.
Er wordt beweerd dat de cohesie tussen watermoleculen en adhesie tussen water en andere materialen door laagfrequente EM-velden veranderen. Er wordt met een plaatje gesuggereerd (maar niet met zoveel woorden gezegd) dat de verhouding tussen die twee verandert zodanig dat het water minder of helemaal niet meer opstijgt door capillaire werking. Mocht dit waar zijn dan zou dat met een eenvoudig experimentje aan te tonen zijn. Laat water capillair opstijgen, zoals op hun site wordt uitgelegd. Breng dan een (zwak, laagfrequent(!)) EM veld aan en laat zien dat de opstijghoogte afneemt. Probeer maar, werkt niet.

Berichten: 2

Re: elektro-osmose

Xilvo schreef: za 28 okt 2023, 12:26 Het lijkt mij verspilling van tijd, moeite en iedere cent die het je kost. Maar als je het toch wil doen, zorg dan dat je, als controle, een vergelijkbare muur hebt die niet behandeld wordt. Grondwaterstand, regenval, luchtvochtigheid en temperatuur (zowel binnen als buiten) zijn heel variabel. Een enkel experiment zonder vergelijkbare onbehandelde muur zegt dan ook weinig of niets.

Ik heb even op de site van dit bedrijf gekeken. Ik zie daar enkel pseudowetenschappelijke prietpraat staan.
Er wordt beweerd dat de cohesie tussen watermoleculen en adhesie tussen water en andere materialen door laagfrequente EM-velden veranderen. Er wordt met een plaatje gesuggereerd (maar niet met zoveel woorden gezegd) dat de verhouding tussen die twee verandert zodanig dat het water minder of helemaal niet meer opstijgt door capillaire werking. Mocht dit waar zijn dan zou dat met een eenvoudig experimentje aan te tonen zijn. Laat water capillair opstijgen, zoals op hun site wordt uitgelegd. Breng dan een (zwak, laagfrequent(!)) EM veld aan en laat zien dat de opstijghoogte afneemt. Probeer maar, werkt niet.
Dank voor het meedenken.

Een controle muur creëren is misschien wat lastig als het idee is dat de muur wordt behandeld via een signaal? Een afscherm constructie lijkt me ietwat onpraktisch als dat al mogelijk is.

Zelf maak ik niet makkelijk even een zwak, laagfrequent EM veld aan. Of tenminste ik weet niet hoe / heb geen apparatuur.
Daarom kwam ik hier met de vraag of iemand het leuk vind om het experiment/meting uit te voeren. Gratis deelnemer zogezegd ;-)
Maar als er tips zijn over hoe ik zelf e.e.a. kan testen dan hou ik me aanbevolen.

Overigens begrijp ik dat het apparaat niet zo zeer de opstijghoogte laat zakken maar dat de aanzuiging er niet meer is. Het vocht wat al in de muur zit zal moeten verdampen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: elektro-osmose

Lbouma schreef: za 28 okt 2023, 22:17 Zelf maak ik niet makkelijk even een zwak, laagfrequent EM veld aan. Of tenminste ik weet niet hoe / heb geen apparatuur.
Een zwak, laagfrequent EM veld opwekken is niet moeilijk. Alleen, wat betekent "zwak" en "laagfrequent" hier? Dat zijn vage, relatieve begrippen. En ik vermoed dat de fabrikant of leverancier daar niet veel duidelijker in zal willen zijn.
Lbouma schreef: za 28 okt 2023, 22:17 Overigens begrijp ik dat het apparaat niet zo zeer de opstijghoogte laat zakken maar dat de aanzuiging er niet meer is. Het vocht wat al in de muur zit zal moeten verdampen.
Dat vocht uit de muur zal moeten verdampen lijkt me redelijk. Maar ik zie het verschil niet tussen opstijghoogte en aanzuiging.

Reageer