fluorescentie van coumarins in houtextracten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

fluorescentie van coumarins in houtextracten

Hallo allen,

Ik heb onlangs een stukje hout bemachtigd van de Brosimum Rubescens oftewel bloodwood. Deze boom word/werd door inheemse stammen gebruikt om drankjes van te maken voor allerlei kwalen en de water en alcohol extracten hiervan fluoriseren zeer intens onder UV licht. Ik heb inderdaad met een 365nm UV floodlight kunnen concluderen dat een paar gram in een liter water een soortgelijke fluorescentie geeft als tonic water maar met een groenere kleur.

Nou was ik dus wat gaan experimenteren om te kijken of het mogelijk is om zelf een fluoriserend drankje te mengen omdat normaal gesproken om iets fluoriserend blauw te krijgen je tonic gebruikt maar dit heeft natuurlijk het nadeel van de zeer bittere smaak. Helaas zorgt het toevoegen van een beetje (citroen)zuur gelijk voor quenching bij dit extract, er blijft een nauwelijks waarneembaar effect over.

Als ik het goed begrepen heb komt de fluorescentie van de pyranocoumarin xanthyletin.
Afbeelding

Vooralsnog lijkt de informatie echter schaars over de fluorescentie hiervan. Ik had wel gevonden dat bij andere coumarins je soms door toevoegingen de fluorescentie kunt sturen. Ik ben geen chemicus dus basiskennis ontbreekt mij hierover maar zijn er mogelijkheden om wat simpele chemie wat te experimenteren om te kijken of de fluorescentie kan standhouden bij een lagere pH of is dit een onbegonnen zaak?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: fluorescentie van coumarins in houtextracten

Ik denk dat dat een onbegonnen zaak is. Het lijkt mij dat de fluorescentie hier quencht omdat de ring onder invloed van zuur openbreekt. Dat is inherent aan de structuur en kan niet worden geremd door toevoegingen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: fluorescentie van coumarins in houtextracten

Ik heb even de tijd genomen om een en ander te lezen.

De fluorescentie verandert van blauw naar geel/groen als ik de pH verhoog en hij quencht bij een lage pH dus dat is in ieder geval consistent met een coumarin (bron). Ik ga er dus vanuit dat het inderdaad klopt dat het om xanthyletin gaat.

@Marko, je gaf aan dat waarschijnlijk de pyran ring (?) openbreekt door het zuur. Ik las dat hydroxycoumarins (-OH) pH-sensitive zijn qua fluorescentie maar methoxycoumarins (R-O-CH3?) en 7-aminocoumarin niet (1,2). Ik neem aan dat dit consistent is met wat jij zegt, dat het zuur de pyran ring openbreekt en een hydroxy groep oid creëert waardoor de coumarin groep quencht?

Ik weet vooralsnog niet of dit aanknopingspunten geeft voor bijvoorbeeld methylering of esterificatie of iets dergelijks. Ik ga me nog even verder verdiepen.

Berichten: 3

Re: fluorescentie van coumarins in houtextracten

Na wat onderzoek blijkt xanthyletin een geoxideerde vorm van demethylsuberosin wat ook pH gevoelig is, het zit ook in het bloodwood. Er zijn wat mij beterft te veel stappen nodig om het nog simpel te kunnen noemen en je komt eenmaal bij suberosin ook in de realm van anticoagulantia dus dan is een alternatief (zoals scopoletin etc) een beter uitgangspunt.

Reageer