Scheikunde PO: Onbekende stof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Scheikunde PO: Onbekende stof

Beste,

Ik zit momenteel in vwo 6 en ik heb een vraag wat betreft mijn scheikunde practicum.
Bij ons practicum krijgt ieder tweetal een onbekende stof in een potje. Dit stofje bestaat uit een ingewikkelde zout en het is de bedoeling dat wij erachter komen welke stoffen hierin zitten. (Er zitten minimaal twee stoffen in.)
Wij hebben al een paar dingen gedaan. Namelijk de stof opgelost in water en met een sterk zuur. De stof met water werd uiteindelijk troebel en blauw. De stof met het sterke zuur werd helder en kleurloos. De pH van de stof is 9. Ook hebben we een vlamproef uitgevoerd en we zagen dat de vlam groen werd. Vanuit de Binas konden we zien dat koper ook groen wordt als je het verbrand. We vermoeden dus dat in onze stof koper zit hoewel we het niet 100% zeker weten. We kunnen gebruik maken van de tabellen 65, 45A, 48 en 48 uit de Binas. Ik hoop dat ik het goed genoeg heb kunnen uitleggen, zo niet zou ik eventueel een foto van het opdrachtenblad kunnen opsturen.

Wij weten niet hoe we nu te werk moeten gaan met deze PO. Zou u ons willen helpen met hoe we te werk kunnen gaan en welke stappen we kunnen zetten?

Met vriendelijke groet,
Lies Eeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Scheikunde PO: Onbekende stof

Ik denk dat het inderdaad helpt om de volledige opdracht te delen. Het is namelijk niet helemaal duidelijk of dit alle proeven zijn die je kon doen. En ook niet of er in de opdracht nog informatie verstopt staat waar je het antwoord mee zou kunnen vinden.

Met de waarnemingen die je nu deelt kun je de vraag in ieder geval niet beantwoorden.

Wel alvast een paar tips. Probeer uit elk experiment zoveel mogelijk informatie te halen. Schrijf dus alle waarnemingen op.
Dat begint al bij de stof zelf. Welke kleur heeft die?
In water krijg je een troebele suspensie. Maar het kleurt ook blauw, dus lost er (ook) iets op waardoor de blauwe kleur ontstaat. Daarmee kun je al wat dingen zeggen over je mengsel.
Wees ook volledig in je beschrijivng. Een sterk zuur - welk sterke zuur dan? Gebeurde er nog iets bijzonders tijdens het oplossen in dat sterke zuur?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Scheikunde PO: Onbekende stof

Beste Marko,

Allereerst bedankt voor je reactie.
We hebben toegang tot een veel verschillende stoffen op school, zoals bijvoorbeeld NaSO4^2.
Erg bedankt voor je tips! Ik zal de opdracht even hieronder zetten zodat het wat duidelijker is.
Bijlagen
2EEA5B61-0EDA-4A60-8235-0A66F4C3A920.jpeg
IMG_8773.jpeg

Reageer