Energie van katapult

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 2.349

Re: Energie van katapult

Dat maakt toch niet uit. Het ene is de spiegeling van het andere.
De gustibus et coloribus non est disputandum...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.549

Re: Energie van katapult

Wie moeiteloos Latijn uit zijn mouw schudt wil er graag mee pronken, dat begrijp ik.;) Maar mijn vraag op dit forum was eigenlijk wat het voordeel is van de huidige conventie. Op physics stackexchange (link) vond ik nu het antwoord dat het spanning-rekdiagram van sommige materialen dalende stukken bevat. Die stukken zou je missen in een opstelling waar je de kracht constant laat toenemen.


Afbeelding
Afbeelding uit wikipedia

Gebruikersavatar
Berichten: 2.349

Re: Energie van katapult

Bij een trekbank is de onafhankelijke variabele de uitreiking. dus normaal zet je dan de uitreiking op de x as.
De inverse is trouwens geen functie. Bij een spanning kan je meerdere rekken hebben.
Maar hoe je het tekent is echt gewoonte, of zoals de Romeinen zeiden: quisque habet habitum suum.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.549

Re: Energie van katapult

Dan zijn we het inhoudelijk eens.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.549

Re: Energie van katapult

In het geval van elastiek verliest het argument van physics stackexchange zijn waarde doordat de F,u-grafiek van elastiek geen stukken met een negatieve helling bevat. De grafiek vertoont wel hysterese en kruip, zodat F(u) noch u(F) functies zijn. In dat geval zou een ander voordeel van de conventionele F,u-grafiek zijn dat het oppervlak onder de grafiek een nuttige betekenis heeft, het is de arbeid.

elastiek2.png

Gebruikersavatar
Berichten: 2.349

Re: Energie van katapult

En de grootte van het oppervlak tussen beide curven is dan een maat voor de energie die omgezet wordt in warmte bij een cyclus net zoals bij een HB curve in electromagnetisme. Op zich maakt het dan nog niet veel uit.
Je kan even gemakkelijk een \(\int x dy\) als een \(\int y dx\) integraal berekenen. In de thermodynamica kom je dat dikwijls tegen.

ps Deze keer heb ik geen Latijnse spreuk meer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.549

Re: Energie van katapult

In de praktijk is er de conventie om F,u-grafieken en stress-strain grafieken te tekenen, niet de omgekeerde grafieken, en ik vroeg me af wat daarvan het voordeel kan zijn. Jij zegt telkens dat het in principe ook andersom had gekund. Helemaal prima, mooi dat je daar steeds weer aandacht voor vraagt.


Het p,V-diagram van een warmtemachine is ook een klassiek voorbeeld, de conventie is druk (kracht) verticaal en volume (zuigerpositie) horizontaal, en niet omgekeerd.
pV-diagram.png
.

Reageer