wat kun je doen aan een ganglion?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

wat kun je doen aan een ganglion?

hallo,

ik heb sinds een paar maanden een bult aan de binnenkant van m'n hand op m'n pols. Na enig speurwerk op internet ben ik er achtergekomen dat het waarschijnlijk een ganglion is. Ik heb er vrij veel last van doodat er waarschijnlijk een zenuw wordt afgekneld (tintlingen in m'n vingers).

Op internet vond ik ook dat het kan worden verholpen met rust (spalken of een brace) of kan het gangloin worden leeggezogen. Als dat niet helpt kan het worden weggehaald.

Probleem is echter dat ik op het moment in Botswana zit en dat ik die artsen hier voor geen ene centimeter vertrouw. Weet iemand of het kwaad kan om te lang met dit probleem rond te lopen?

Ik zag op internet dat het vroeger wel eens werd verholpen door hard tegen iets aan te slaan, zodat het ganglion knapt. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is er iets anders dat ik zelf kan proberen?

Hopelijk heeft iemand raad,

groeten Linda

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: wat kun je doen aan een ganglion?

Volgens mij staat hier wel wat nuttigs:

http://www.med.und.nodak.edu/users/jwhitin...ng/ganglia.html

First, it is possible to leave it alone if it isn't causing any discomfort; ganglia are harmless[/quote]

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: wat kun je doen aan een ganglion?

3 mogenlijkheden: 1/ kapotslaan deden ze vroeger wel.. nu iets te pijnlijk voor de hedendaagse geneeskunde, maar 2/ een naaldje erin en leegzuigen geeft hetzelfde effect, daarna een beetje corticosteroiden erin en dan afwachten. volgens mij zo'n 20-30 % kans dat het verdwijnt

3/ opereren, ook met hogen recidiefkans, ligt zo tussen 30-40%.

Berichten: 38

Re: wat kun je doen aan een ganglion?

weet je zeker dat het geen een of ander insect is dat zich in jou wilt voortplanten. Je zit immers in botswana.

Reageer