Fasen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Fasen

Hallo,

Kan er mij iemand soms verklaren waarom water vloeibaar is bij kamertemperatuur en H2S gasvormig?

Hoe komt het in feite dat NaCl oplost in water? Hoe gaat dat in zijn werk?

Kan iemand mij wat uitleg geven a.u.b.?

BEDANKT!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Fasen

Dit is meer scheikunde, vandaar dat ik het verplaats.

Water is vloeibaar omdat het sterke waterstofbruggen vormt.

NaCl lost op door de splitsen in Na+ en Cl-.

Hoeveel details wil je hebben?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 43

Re: Fasen

Water en H2S zijn inderdaad beiden covalente bindingen, maar toch is water vloeibaar omdat deze onder de watermoleculen ook nog gaan binden doordat deze waterstofbruggen vormen. Bindingen H-O zijn veel sterkere bindingen dan de H-S binding en dat is vooral te verklaren door de grootte van de atomen en het aantal elektronen op de buitenste schil. NaCl lost op in water omdat het een polair zout is en water is een polair oplosmiddel. Wanneer je een polaire stof oplost in een polair oplosmiddel gaat deze splitsen in ionen doordat de ladingen op elkaar inwerken. Wanneer je een apolaire stof zou nemen, kunnen deze ladingen niet op elkaar inwerken. Dit is dan ook de reden waarom bijvoorbeeld olie niet gaat mengen met water
I love the light for it shows me the way, yet I will endure darkness because it shows me the stars

Berichten: 43

Re: Fasen

oh ja, en waarom vloeibaar op kamertemperatuur? Ook weer gewoon door de sterke waterstofbrugkrachten! Men heeft energie nodig om deze sterke bindingen te gaan breken. Vandaar dat men water moet verwarmen tot 100°C vooralleer de binding gaat breken en het in een gasvormige fase bestaat...
I love the light for it shows me the way, yet I will endure darkness because it shows me the stars

Berichten: 63

Re: Fasen

NaCl lost op in water omdat het een polair zout is en water is een polair oplosmiddel.
Zouten zijn niet polair ofzo ze bestaan uit ionen, daardoor komt het.

Water ziet er ongeveer zo uit: H - O - H (de H's maken een hoek van 72 graden). :shock: 104,5 graden

De zuurstof trekt iets harder aan de elektronen dan de waterstoffen, waardoor ze iets dichter bij de zuurstof komen te liggen.

Daardoor worden de H's een beetje + en de O een beetje - geladen.

In water is er dus aantrekkingskracht tussen de O's en H's, hierdoor komt het dat water vloeibaar is (in H2S trekken H en S even hard aan de elektronen -> geen ladingsverschil).

NaCl bestaat uit Na+ en Cl-.

Het chlooratoom heeft dus een elektron van het natriumatoom afgepakt, waardoor het ionen worden.

De Na+ zal worden omringd door watermoleculen, met de O (die immers een beetje - is) ernaar toe gekeerd.

Voor de Cl- geldt hetzelfde, alleen zijn de H's ernaar toe gekeerd.
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Fasen

Water ziet er ongeveer zo uit: H - O - H (de H's maken een hoek van 72 graden).
Kleine correctie: de HOH-hoek in water is 104,5 graden.

Re: Fasen

Impulske schreef: NaCl lost op in water omdat het een polair zout is en water is een polair oplosmiddel.
Zouten zijn niet polair ofzo ze bestaan uit ionen, daardoor komt het.

Water ziet er ongeveer zo uit: H - O - H (de H's maken een hoek van 72 graden). :shock: 104,5 graden

De zuurstof trekt iets harder aan de elektronen dan de waterstoffen, waardoor ze iets dichter bij de zuurstof komen te liggen.

Daardoor worden de H's een beetje + en de O een beetje - geladen.

In water is er dus aantrekkingskracht tussen de O's en H's, hierdoor komt het dat water vloeibaar is (in H2S trekken H en S even hard aan de elektronen -> geen ladingsverschil).

NaCl bestaat uit Na+ en Cl-.

Het chlooratoom heeft dus een elektron van het natriumatoom afgepakt, waardoor het ionen worden.

De Na+ zal worden omringd door watermoleculen, met de O (die immers een beetje - is) ernaar toe gekeerd.

Voor de Cl- geldt hetzelfde, alleen zijn de H's ernaar toe gekeerd.
voor NaCL is bij het oplossen de energie winst zo groot dat het oplost (naar ik mij herinner vooral de entropische winst, want de waterige oplossing wordt wel kouder....) .... om hetzelfde kristal thermisch te laten smelten is ca 1100 graden C nodig, staat mij bij uit de fyschische chemie lessen van Feinout en de Wit (RUU) eind 70/begin 80-jaren...

Re: Fasen

Feinaut.... was Fijnaut...

ik wordt oud... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Fasen

om hetzelfde kristal thermisch te laten smelten is ca 1100 graden C nodig


NaCl smelt bij 801 gr. C. In Binas staan Kelvin-temperaturen aangegeven :-)

Reageer