Trage en zware massa

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Reageer

Trage en zware massa

Pas had ik het volgende idee. Stel nu eens dat het gravitatieveld van een zekere massa tijd nodig heeft om die massa te volgen. Dan zal wanneer we die massa proberen te bewegen het gravitatieveld in eerste instantie iets achterblijven. De massa zou dan door zijn eigen treuzelende gravitatieveld worden teruggetrokken. Zou hieruit wellicht op basis van Newtons gravitatiewet kunnen worden afgeleid dat F = m.a ? Deze gedachte is vast niet nieuw. Voor dat ik er maanden werk in steek, wil ik de lezers dan ook vragen waarom dat niet gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Trage en zware massa

Als het gravitatieveld achterblijft, en de massa ondervindt daar het effect van, dan moet de massa al sneller gaan dan het effect van zijn beweging in zijn gravitatieveld.

En F=m.a moet op alle snelheden kloppen, dus de voortplanting van het effect moet altijd trager gaan dan de massa beweegt, oftewel willekeurig traag (want je kunt massa's willekeurig traag bewegen). M.a.w. als het effect bestaat, dan zou het gravitatieveld zich nooit aanpassen. Dus F=m.a zul je er volgens mij niet kunnen uit afleiden

Dit als je stelt dat het een soort voortuitlopende vertraging is, want je post is hier niet echt duidelijk over...

Als je de vertraging ziet als een vaste tijdseenheid in de eigentijd waarop het gravitatieveld telkens achterloopt, dan denk ik ook niet dat je er komt, maar daar moet ik nog even over nadenken... ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Trage en zware massa

Omdat eenparig rechtlijnige beweging voor F = m.a niet uitmaakt, zou het een merkwaardig soort achterblijven moeten zijn. Alleen bij versnellingen en vertragingen zou het gravitatieveld even "de weg kwijt" moeten zijn. In principe zou je de vereiste mate van achterblijven (bij versnellingen) of vooroplopen (bij vertragingen) ook moeten kunnen uitrekenen. Maar ja - dan gaan we de theorie toch al uitwerken...

Bij een eenparige cirkelvormige beweging zou het gravitatieveld de neiging moeten hebben "uit de bocht" te vliegen. Het gravitatieveld zou dus in een iets grotere cirkel met de massa moeten mee vliegen. Heel vreemd!

Het lijkt mij ook zeer waarschijnlijk dat deze benadering al eerder geprobeerd is, maar ik heb geen idee waar ik moet zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Trage en zware massa

Misschien in deze richting? Zoeken naar ideeën die waarschijnlijk een fout bevatten is echter niet simpel.

F=m.a=G.m²/r² => r²=G.m/a, hier heb je je uitwijking al :P

Newton's vrij vallende appel heeft een uitwijking van ongeveer 1,3µm.

Als je hem echter versneld met 1E-12 m/s², dan is de afwijking 4 m.... ik weet niet hoe je zoiets zou uitleggen; het gravitatieveld is dan praktisch enorm snel de verkeerde richting uitgelopen. ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Trage en zware massa

Mooi - dat was dan dat. ;)

Reageer