alkenen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

alkenen

Hoe kan je op een snelle, visuele wijze aantonen dat je een alkeen gemaakt hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: alkenen

Hi Nijn, welkom op Chemieforum.nl!

Ik weet dat er vaak broom wordt gebruikt om alkenen aan te tonen: als je een beetje broom aan je (verondersteld) alkeen toevoegt zal je zien dat het bruine broom ontkleurt. De dubbele binding(en) wordt (worden) dan nl. verzadigd met broom.

Maar ik weet niet zeker of dit een algemeen geldende methode is; misschien ontkleurt broom ook met andere stoffen...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 8

Re: alkenen

Hoi Beryllium

Dank je voor je snelle reactie !

Berichten: 159

Re: alkenen

Je kunt ook een KMnO4-oplossing toevoegen. Bij aanwezigheid van dubbele bindingen worden deze tot een diol geoxideerd en het permanganaat ontkleurt hierbij. Samen met de reactie met broom is dit de meest toegepaste methode.

Berichten: 485

Re: alkenen

Heel bekend proefje! Zorg wel dat je geen overmaat broom hebt anders zie je nog niks ;) ( goh, zelf ooit die blunder begaan?? nee, lijkt allleen maar zo :P )

Berichten: 98

Re: alkenen

Is het niet mogelijk dat die permanganaat geen problemen geeft? Ik dacht dat die ongeveer alles kon oxideren, niet alleen alkenen maar ook alcoholen en aldehydes en zo....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: alkenen

Zorg wel dat je geen overmaat broom hebt anders zie je nog niks :oops:
Dit is inderdaad iets om over te denken!! Zeker bij de microschaal-syntheses zoals wij die altijd deden (nou weet je meteen waarom ik macroschaal altijd leuker vond :P ).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 159

Re: alkenen

Het is mogelijk dat permanganaat ontkleurd wordt terwijl er geen dubbele binding in zit. Aan de andere kant kan het voorkomen dat broom niet ontkleurd wordt, ondanks de aanwezigheid van dubbele bindigen. Als beide tests positief zijn is het erg waarschijnlijk dat er een dubbele binding in zit. Als er maar één test positief is, dan kun je erover nadenken of er wel een dubbele binding in zit.

Berichten: 36

Re: alkenen

Nijn, toevallig student van 2CH in plantijn???

Reageer