Zwaartekrachtspuzzel

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Zwaartekrachtspuzzel

Ik had het volgende in gedachten:

F=m*a=G*m1*m2/r^2

Vanuit initiaalstelsel dat m1 stil staat beweegt alleen m2 naar m1 toe (rekent makkelijk)

Echter de r verandert continu, begint bij 1m en eindigt in 0m, dus:

F=G* :?: (dr*m1*m2/r^2), met de intergraal over r tussen 1 en 0.

hieruit volgt :shock:

met F=m*a volgt dan een oneindig grote versnelling (totdat de massa oneindig groot wordt)

hierdoor zal de snelheid ~c worden (natuurlijk niet c, omdat dit weer niet kan met oneindige massa's enzo..)

het probleem ligt, zover ik kan zien, inderdaad rond de puntmassa's
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zwaartekrachtspuzzel

Bart, dat baseer ik op de klassieke uitdrukking voor de totale energie (per eenheid van massa!) van een deeltje in een zwaartekrachtsveld, die afgeleid kan worden uit de standaard formule F = G * m1 * m2/r^2 gecombineerd met F = m*a:


Zoals ik al eerder zei: Door deze singulariteiten is het zeker geen klassiek probleem meer. Het gebruik van Newton's gravitatiewet lijkt mij dan ook niet van toepassing.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Zwaartekrachtspuzzel

Vandaar ook dat mensen 'c' zeiden in plaats van 'oneindig'. :shock: Natuurlijk is het geen fysisch correcte situatie, maar dat is al aangehaald. De klassieke wetten gelden prima voor puntmassa's (ze geven althans een zeer goede benadering), zo lang hun onderlinge afstand maar niet 0 wordt! relativistische effecten zullen de toenemende snelheid natuurlijk 'c' willekeurig dicht laten benaderen volgens deze setup.

Maar goed, het was ook bedoeld als instinkertje annex gedachtenexperiment. Nog steeds een interessante vraag is wat er gebeurt wanneer 2 singulariteiten elkaar op een dergelijke manier tegenkomen...

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Zwaartekrachtspuzzel

vanaf relativistische snelheden geldt de gravitatiewet van Newton niet meer, en de massa ook niet.. 'k heb alleen geen idee hoe ik het anders op zou moeten lossen :shock: dus daarom heb ik het probleem zoveel mogelijk klassiek opgelost
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Re: Zwaartekrachtspuzzel

Eerder was mijn antwoord de lichtsnelheid.

Dit is op het eerste gezicht logisch.

Als Stephen Hawking gelijk heeft zullen de puntmassa's elkaar nooit bereiken.

Als je massa in een punt stopt krijg je een zwart gat. Zwarte gaten verdampen volgen Hawking. Bij stelaire zwarte gaten duurt dit heel lang (10E64 jaar). De levensduur van een zwart gat is evenredig met de derde macht van de massa. Een zwart gat met een massa van een kg verdampt heel snel (minder dan 1 ns). Voordat ze elkaar bereiken zijn ze al verdampt. Ik zou niet graag bij het experiment willen zijn omdat het verdampen van lichte zwarte gaten nogal heftig gaat.

Een aardige berekening zou zijn hoe lang het duurt voordat de puntmassa's op elkaar botsen als ze niet verdampen.

Je kan de relativiteitstheorie dan verwaarlozen omdat de tijdsduur vooral bepaald wordt op het stuk waarbij de snelheid nog laag is.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Zwaartekrachtspuzzel

Volgens mij is de vraag niet te beantwoorden.

Aangezien het 2 puntmassa's betreft, zal door onderlinge aantrekkingskrachten de afsand tussen de deeltjes steeds kleiner worden.

Op een gegeven moment zullen de afstotende kernkrachten een rol spelen, indien de puntmassa's wel uit materie bestaan tenminse.

Zoniet dan zal de afstand op een gegeven moment kleiner dan de plancklengte worden. Daarbinnen kunnen we met de huidige wetten niet meer berekenen wat er zal gebeuren
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Reageer