Vloeibaar Stikstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 159

Re: Vloeibaar Stikstof

Om het anders uit te leggen: ik zou wel vloeibare stikstof over mijn hand laten lopen (als ik het gebruik trek ik eigenlijk nooit handschoenen aan, en dan gebeurt dat al), maar ik zou niet mijn hand in vloeibare stikstof doen. Droogijs pak ik normaal ook voor korte tijd met blote handen aan, maar zoals rwwh al zegt, moet je er niet in knijpen, want dan merk je pas écht hoe koud dat is.

Er zijn ook van die die-hards die natrium met de blote hand vastpakken. Daar zie ik het nut niet van in, omdat je dan altijd je handen moet wassen.
...en de verdampingswarmte van vloeibare helium is veeeeel kleiner dan vloeibare stikstof, dus je hebt grote hoeveelheden nodig om iets anders ermee te koelen. Een ander probleem is dat helium als gas al duur is...
Dat mag wel zo zijn maar met helium kun je wel dingen tot op 4 K afkoelen. Dit vindt onze NMR-meneer heel fijn voor zijn supergeleidende magneten van zijn 500 MHz-apparaat :-).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vloeibaar Stikstof

Tom schreef:
...en de verdampingswarmte van vloeibare helium is veeeeel kleiner dan vloeibare stikstof, dus je hebt grote hoeveelheden nodig om iets anders ermee te koelen. Een ander probleem is dat helium als gas al duur is...


Dat mag wel zo zijn maar met helium kun je wel dingen tot op 4 K afkoelen. Dit vindt onze NMR-meneer heel fijn voor zijn supergeleidende magneten van zijn 500 MHz-apparaat :-).
Die NMR meneer gebruikt ook vloeibare stikstof om de zaak tot 77K af te koelen voordat ie zijn helium erbij haalt.

Reageer