Maatschappelijke stage, voor of tegen?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3.165

Re: Maatschappelijke stage, voor of tegen?

Waarom zou je korter vakantie willen? Dat zal er namelijk wel achter steken... Na een heel jaar school/werk ben ik in ieder geval wel toe aan een goede lange vakantie
De meesten zullen dat niet willen, dat doet er niets toe. Je kunt niet altijd krijgen wat je wilt, op die leeftijd (zeg maar 15-18 jaar) ben je oud genoeg om dat eens te mogen ondervinden wanneer je het nog niet door had :) .

Ik heb voor mijn studie ook 2 weken stage moeten doen in mijn vakantie, het was nog een zinloze rotstage ook. Daar is in het Engels een mooie term voor: 'paying your dues' (niet letterlijk op te vatten, het is een uitdrukking).
Soms is vrijwilligers werk ook gewoon leuk. Ik werk elke maand 1 dag mee met een leefgemeentschap in de buurt, gewoon omdat ik het leuk vind. Niet voor een goed gevoel, of omdat andere mensen vinden dat ik het moet doen...
Dat is een goed punt.

Wat is zo'n leefgemeenschap eigenlijk precies?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Maatschappelijke stage, voor of tegen?

Martinow schreef:Albert en PdeJongh, jullie vergeten iets hier!

Soms is vrijwilligers werk ook gewoon leuk. Ik werk elke maand 1 dag mee met een leefgemeentschap in de buurt, gewoon omdat ik het leuk vind. Niet voor een goed gevoel, of omdat andere mensen vinden dat ik het moet doen...
albert davinci schreef:Dat is een goed punt.

Wat is zo'n leefgemeenschap eigenlijk precies?
Inderdaad, wat is het? Iets als een buurtgemeenschap?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 37

Re: Maatschappelijke stage, voor of tegen?

Het zijn een paar huizen bij elkaar met een groot stuk land erbij.

Meer info:http://www.leefgemeenschapdehobbitstee.nl/

Berichten: 4.546

Re: Maatschappelijke stage, voor of tegen?

Soms is vrijwilligers werk ook gewoon leuk. Ik werk elke maand 1 dag mee met een leefgemeentschap in de buurt, gewoon omdat ik het leuk vind. Niet voor een goed gevoel, of omdat andere mensen vinden dat ik het moet doen...
Let op het woord VRIJWILLIGERSwerk. En niet iedereen vind het leuk, maar respect voor degene die het wel doet. Ik vind dat een school dit wel moet aanbieden, maar het niet moet opdringen. Dan verliest het ook zijn waarde, vrijwilligerswerk is mooi omdat het vrijwillig is. Maak er geen opdracht van. Ik snap ook niet goed wat ze hiermee willen bereiken.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Maatschappelijke stage, voor of tegen?

Let op het woord VRIJWILLIGERSwerk. En niet iedereen vind het leuk, maar respect voor degene die het wel doet. Ik vind dat een school dit wel moet aanbieden, maar het niet moet opdringen. Dan verliest het ook zijn waarde, vrijwilligerswerk is mooi omdat het vrijwillig is. Maak er geen opdracht van. Ik snap ook niet goed wat ze hiermee willen bereiken.
Bij ons op school is dat gelukkig ook niet het geval. Daar is wel een maatschappelijke stage mogelijk voor 4VWO, maar naar mijn weten is die niet verplicht. Alle scholen zouden die mogelijkheid moeten aanbieden. Zo is het een mooie kans om mensen kennis te laten maken met dit soort werk. Zouden ze het dan niks vinden, dan is er in ieder geval nog geen man overboord. Ze kunnen dan nog rustig verder studeren voor een opleiding die ze wel leuk vinden.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 991

Re: Maatschappelijke stage, voor of tegen?

Ik heb geen argument gelezen van jullie waarom het onrealistisch zou zijn om de vakantie eens een keertje wat in te korten.
Niemand weet wat het voorstel praktisch inhoudt, niemand weet wat de bedoeling is, niemand weet wat het doel is en jij doet er nog een schepje bovenop. Indien het de bedoeling is een kleine groep probleemjongeren aan te pakken lijkt het mij bijzonder onverstandig om ervan uit te gaan dat alle leerlingen in het middelbaar luie egoïsten zijn.

Om iets als de jaarindeling zo fundamenteel te gaan wijzigen heb je meer nodig dan een onuitgewerkt brainstormidee.

Jouw idee, om aan de vakantieregeling te wijzigen, komt in het voorstel niet voor.

1 bedenking over jouw voorstel. Het schooljaar neem ongeveer 9 maanden in beslag. Deze verplichte 3 maanden zorgen er dus al voor dat leerlingen geen vakantie meer hebben. Of reken ik verkeerd?

Re: Maatschappelijke stage, voor of tegen?

Drie maand werken zonder loon ?Gaan we terug naar de middeleeuwen,toen de lijfeigenen gratis werk moesten verrichten voor hun "Heer"?Van stagiaires wordt er deftig geprofiteerd.Laat het saaie en vuile werk maar liggen,straks hebben we enkele snotneuzen in dienst.Wie heeft er al een gratis broodje gekregen bij de bakker ?Alles is peperduur en dan ga je eventjes gratis werken.Wel ja, je leeft in een vrij land.

Re: Maatschappelijke stage, voor of tegen?

die drie maanden stage zijn in 1 week 1 dag stage en ze zijn na school dus je zult er echt geen school van missen pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Maatschappelijke stage, voor of tegen?

De dienstplicht was zo slecht nog niet in dat het een plaats gaf aan alle jongeren en hun opvoeding een beetje verdiepte. Regelmaat, opruimen, en van die dingen waar sommige jongelui te weinig van hebben werden bijgebracht.

Ik dacht dus dat de maatschappelijke stage zo iets zou kunnen doen, een leger van opruimers, ouderen-helpers, je zou ze zelfs uit kunnen sturen naar Ghana, (of wat dan ook) om alturistisch werk te laten doen, water-pompen installeren enzo. Zo kunnen de eierkopjes eindelijk een keer hun handen gebruiken en krijgen ze in hun jonge jaren veel praktisch werkervaring.

In plaats van een leger van soldaten, meer een leger van ontwikkelingshelpers.

Berichten: 3.165

Re: Maatschappelijke stage, voor of tegen?

De dienstplicht was zo slecht nog niet in dat het een plaats gaf aan alle jongeren en hun opvoeding een beetje verdiepte. Regelmaat, opruimen, en van die dingen waar sommige jongelui te weinig van hebben werden bijgebracht.
Het zou voor veel mensen goed zijn! :D

Het cliché klopt volgens mij wel dat je een vent werd in het leger. In België kunnen/willen de meeste studenten niet koken, de moeders geven voor 3 of 4 dagen opwarmeten mee. De moeders doen hun was, meer dan de helft van de studenten kan niet meer een bergje opfietsen (naar de les in mijn geval), sommigen van hun zijn behoorlijk oppervlakkig en materialistisch ingesteld. Feesten tot laat in de nacht en tijdens de blok dan 12 uur per dag moeten leren om nog te kunnen slagen.

Een jaartje dienstplicht voordat je aan je studie begint lijkt ook mij zo slecht nog niet. :D

Het bouwt ook mentale veerkracht; doorgaan wanneer je moe bent en het niet bij de kleinste tegenslag opgeven.

Het dilemma voor mij is dat ik pacifistisch ben en daarom ook tegen het leger ben.
Ik dacht dus dat de maatschappelijke stage zo iets zou kunnen doen, een leger van opruimers, ouderen-helpers, je zou ze zelfs uit kunnen sturen naar Ghana, (of wat dan ook) om alturistisch werk te laten doen, water-pompen installeren enzo. Zo kunnen de eierkopjes eindelijk een keer hun handen gebruiken en krijgen ze in hun jonge jaren veel praktisch werkervaring.
Op zich ben ik er voorstander van maar wel enkel onder de voorwaarde dat de jongeren niet als slaven worden gebruikt om het vuile werk te doen wat niemand wil doen.

Zolang het principe vooropstaat dat de jongeren er van leren vind ik het prima.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Maatschappelijke stage, voor of tegen?

Hier in Ierland zijn de jongere pas echt mamaskindjes. Ze komen zelfs nadat ze getrouwd zijn nog elke dag bij pa en ma voor het warme eten. Ze maken Credit-card schulden, die pa en ma dan wel weer kwijtschelden, enz enz. Ik denk dat het nu ook wel zo zou zijn in NL, maar dat weet ik niet precies.

Re: Maatschappelijke stage, voor of tegen?

Purperen Wolf ,ik ben een jaar verplicht soldaat geweest.Een jaar, dat de staat van mijn leven heeft gestolen.Volgens jou leeftijd ben je zeker nooit een verplicht soldaat geweest.Weet je,waarover je praat ?Als je ergens te lui of te dom bent om een normale dagtaak te vervullen,luid kunt roepen en je liters bier meester kan,dan ben je op je plaats in het leger.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Maatschappelijke stage, voor of tegen?

Waar zie jij dat ik de ouderwetse dienstplicht goed keur?

Berichten: 286

Re: Maatschappelijke stage, voor of tegen?

albert davinci schreef:Het zou voor veel mensen goed zijn! :D

Het cliché klopt volgens mij wel dat je een vent werd in het leger. In België kunnen/willen de meeste studenten niet koken, de moeders geven voor 3 of 4 dagen opwarmeten mee. De moeders doen hun was, meer dan de helft van de studenten kan niet meer een bergje opfietsen (naar de les in mijn geval), sommigen van hun zijn behoorlijk oppervlakkig en materialistisch ingesteld. Feesten tot laat in de nacht en tijdens de blok dan 12 uur per dag moeten leren om nog te kunnen slagen.

Een jaartje dienstplicht voordat je aan je studie begint lijkt ook mij zo slecht nog niet. :D

Het bouwt ook mentale veerkracht; doorgaan wanneer je moe bent en het niet bij de kleinste tegenslag opgeven.

Het dilemma voor mij is dat ik pacifistisch ben en daarom ook tegen het leger ben.

Op zich ben ik er voorstander van maar wel enkel onder de voorwaarde dat de jongeren niet als slaven worden gebruikt om het vuile werk te doen wat niemand wil doen.

Zolang het principe vooropstaat dat de jongeren er van leren vind ik het prima.
Het komt mij voor dat dit het beste idee is, een leger met sociale taken, maar dat is een gigantische klus om zoiets in te voeren. Dat kan nooit ineens. Het is verschrikkelijk jammer dat de militaire dienstplicht indertijd niet geleidelijk tot een sociale dienstplicht is omgevormd. Nu zal de politieke weerstand daartegen enorm zijn en waarschijnlijk volstrekt onhaalbaar. Dan heb je weer een Pearl Harbor nodig om het voor mekaar te krijgen.

Een stage van drie maanden in de schoolperiode lijkt me vrij onzinnig, want te kort om vormend te zijn. Ons onderwijs is ook niet zo super dat daar nog wel weer iets vanaf kan. Schaf dan het onderwijs maar helemaal af, zou ik zeggen.

Om draagvlak te krijgen voor een maatschappelijke dienstplicht zou je door een wezenlijke verbetering of restauratie van het onderwijs kinderen bewust kunnen maken van een samenleving waar je wat aan hebt en waarvoor je ook wel eens wat terug mag geven, voordat je voor jezelf begint.

Overigens lijkt het mij wel zinvol dat hierdoor ook uitzendingen naar het buitenland gerealiseerd kunnen worden.

Vergeet verder alles wat korter duurt dan een jaar, want dat is alleen maar verstoring van het ritme en de goede orde.
Hoedt u voor de afgoden der kuisheid, dankbaarheid en gehoorzaamheid

Berichten: 3.165

Re: Maatschappelijke stage, voor of tegen?

Als je ergens te lui of te dom bent om een normale dagtaak te vervullen,luid kunt roepen en je liters bier meester kan,dan ben je op je plaats in het leger.
Dit is wel een erg stereotype beeld wat jij schetst.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer