Nut frans en duits

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.106

Re: Nut frans en duits

Ik ben het eens dat Frans en Duits bijdragen tot je algemene ontwikkeling, maar Spaans, Russisch en Chinees doen dat ook (en misschien nog wel veel meer). Bovendien is de kans dat je later met Chinezen moet samenwerken niet kleiner dan de kans dat je later met Fransen moet samenwerken. Toch krijg je op de middelbare school nog niet één woord Chinees geleerd. Dat is toch jammer?

Berichten: 30

Re: Nut frans en duits

Persoonlijk ben ik van mening dat iedereen, ook in andere landen goed engels moet leren op school. Duits en Frans zouden keuze vakken moeten zijn, zodat als je het graag wilt, het mogenlijk is.

Op het moment is het zo dat je Frans en Duits MOET leren, en bijvoorbeeld geschiedenis is een keuze vak. Persoonlijk denk ik dat een vak als geschiedenis een stuk belangrijker is dat vooral Frans. Ik denk dat dit wel moet veranderen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Nut frans en duits

Ik ben het eens dat Frans en Duits bijdragen tot je algemene ontwikkeling, maar Spaans, Russisch en Chinees doen dat ook (en misschien nog wel veel meer). Bovendien is de kans dat je later met Chinezen moet samenwerken niet kleiner dan de kans dat je later met Fransen moet samenwerken. Toch krijg je op de middelbare school nog niet één woord Chinees geleerd. Dat is toch jammer?
Russisch en Chinees zijn natuurlijk een stuk moeilijker en vergen intensieve studie, dat lijkt me meer iets voor het voortgezet onderwijs. In België is Frans onontbeerlijk, het is immers een van onze landstalen. Omdat Spaans op wereldniveau een belangrijker rol speelt zou men dit in Nederland misschien als keuzemogelijkheid kunnen aanbieden. Bedenk echter dat het leren van Spaans gemakkelijker gaat als je wat Frans achter de kiezen hebt.
KeathFloris schreef:Persoonlijk ben ik van mening dat iedereen, ook in andere landen goed engels moet leren op school. Duits en Frans zouden keuze vakken moeten zijn, zodat als je het graag wilt, het mogenlijk is.

Op het moment is het zo dat je Frans en Duits MOET leren, en bijvoorbeeld geschiedenis is een keuze vak. Persoonlijk denk ik dat een vak als geschiedenis een stuk belangrijker is dat vooral Frans. Ik denk dat dit wel moet veranderen
Wat belangrijker is hangt natuurlijk af van je referentiekader (zie o.a. mijn voorbeeld van aarderijkskunde). Dat brengt ons terug bij de algemene vorming.

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Nut frans en duits

Het zou toch handiger zijn om 1 taal in te voeren, die iedereen maar te leren heeft. Communicatie niveau stijgt.

Misverstanden worden voorkomen. Wat ik vaak hoor/zie is dat een piloot in een vliegtuig de Engelse boodschap niet heeft verstaan, waardoor er dan misverstanden komen.

Het zou nog veel meer voordelen met zich mee brengen.
Faith does not give you the answers, it just stops you asking the questions. - Frater Ravus

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Nut frans en duits

Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Nut frans en duits

MaSma schreef:Het zou toch handiger zijn om 1 taal in te voeren, die iedereen maar te leren heeft. Communicatie niveau stijgt.

Misverstanden worden voorkomen. Wat ik vaak hoor/zie is dat een piloot in een vliegtuig de Engelse boodschap niet heeft verstaan, waardoor er dan misverstanden komen.

Het zou nog veel meer voordelen met zich mee brengen.
Het zou - naast de praktische onmogelijkheid op globaal niveau - een verarming betekenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.106

Re: Nut frans en duits

Dat Russisch en Chinees moeilijker zijn om te leren is geen reden om het dan maar helemaal niet te leren. Het gaat zich ook niet er om die taal vloeiend te spreken na je middelbare school, maar om de basisbeginselen te kennen, zodat je die makkelijker kan uitbreiden wanneer dat nodig is. Met 100 woorden Chinees in je hoofd kun je jezelf al veel makkelijker verstaanbaar maken. Enige uitleg over die tekentjes en je zal het zelf gemakkelijker gaan vinden om uberhaupt maar de moeite te gaan nemen om het te gaan leren. Bovendien denk ik dat je veel meer algemene ontwikkeling bijbrengt met de beginselen van een aantal andere talen dan iets verder gaan in één taal (waarmee je na de middelbare school nog steeds geen diepgaand gesprek kunt voeren). Dat dit onderwijstechnisch een lastige klus wordt is een technisch detail.

Berichten: 991

Re: Nut frans en duits

Het zou toch handiger zijn om 1 taal in te voeren, die iedereen maar te leren heeft. Communicatie niveau stijgt.
Ooit zijn er mensen op het idee gekomen 1 taaal te maken. Deze taal, esperanto mn, is een stille dood gestorven.

Berichten: 12

Re: Nut frans en duits

waarom niet gewoon helemaal frans of helemaal duits. En dan niet alleen woordjes stampen en teksten lezen + gramatica, maar spreken!.

Met de frans en duits die wij spreken kunnen we net een broodje bestellen.

(of de tijd allemaal in engels besteden, dan spreek je vloeiend engels na je opleiding)
pliep pliep

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Nut frans en duits



Wat zijn de bedoelingen?

Mag ik een toelichting?
Faith does not give you the answers, it just stops you asking the questions. - Frater Ravus

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Nut frans en duits

MasMa,je schreef:Wat ik vaak hoor/zie is dat een piloot in een vliegtuig de Engelse boodschap niet heeft verstaan, waardoor er dan misverstanden komen.

Jouw woorden deden me denken aan de commercial,waarin een Duitse kustwacht medewerker de Engelse boodschap niet goed verstaat.

Vandaar dat ik de link naar die commercial plaatste.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Nut frans en duits

Het zou toch handiger zijn om 1 taal in te voeren


...esperanto... Ik zou zeggen, leer het.

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Nut frans en duits

...esperanto... Ik zou zeggen, leer het.


Wat ging er eigenlijk fout tijdens dat project? Wat gaf nou juist net niet de doorslag?
Faith does not give you the answers, it just stops you asking the questions. - Frater Ravus

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Nut frans en duits

tja, fout... De meningen hierover verschillen nogal. Ik denk dat het grootste probleem uiteindelijk de drempel was, die een taal toch wel heeft. Moest iedereen op een maand tijd, zonder bijzondere dingen te doen, een taal kunnen leren, zou zoiets allicht sneller kunnen doorbreken.

Blijkbaar vindt men het minder risicovol om in het onderwijs latijn te steken dan esperanto. Moest men daar al eens mee beginnen in verschillende landen, zou het esperanto allicht wel doorbreken. Er bestaat een mogelijkheid, dat eerst esperanto aanleren en dan een andere taal de kennis van de andere taal bevordert. Bvb. eerst een jaar esperanto en dan drie jaar frans, en je spreekt beter frans dan wanneer je gewoon drie jaar frans kreeg. bron: wikipedia Voor zover ik het kan beoordelen zou een dergelijke hervorming van het onderwijssysteem dus rechtstreeks nut kunnen hebben.

Daarnaast zijn er heel wat mensen die het esperanto geen goede internationale taal vinden. Hoe dan ook is het esperanto de meest succesvolle van de artificiële talen. Merk op dat de taal ook niet helemaal dood is.

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Nut frans en duits

eendavid schreef:tja, fout... De meningen hierover verschillen nogal. Ik denk dat het grootste probleem uiteindelijk de drempel was, die een taal toch wel heeft. Moest iedereen op een maand tijd, zonder bijzondere dingen te doen, een taal kunnen leren, zou zoiets allicht sneller kunnen doorbreken.

Blijkbaar vindt men het minder risicovol om in het onderwijs latijn te steken dan esperanto. Moest men daar al eens mee beginnen in verschillende landen, zou het esperanto allicht wel doorbreken. Er bestaat een mogelijkheid, dat eerst esperanto aanleren en dan een andere taal de kennis van de andere taal bevordert. Bvb. eerst een jaar esperanto en dan drie jaar frans, en je spreekt beter frans dan wanneer je gewoon drie jaar frans kreeg. bron: wikipedia Voor zover ik het kan beoordelen zou een dergelijke hervorming van het onderwijssysteem dus rechtstreeks nut kunnen hebben.

Daarnaast zijn er heel wat mensen die het esperanto geen goede internationale taal vinden. Hoe dan ook is het esperanto de meest succesvolle van de artificiële talen. Merk op dat de taal ook niet helemaal dood is.
Staat er dan goed voor, alleen er zou meer over gepraat moeten worden.
Faith does not give you the answers, it just stops you asking the questions. - Frater Ravus

Reageer