Zon draait om Aarde...

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Zon draait om Aarde...

Wel, ik dacht dat beweging altijd "ten opzichte van" iets is. Als je een leeg heelal hebt met daarin 2 bollen, en 1 ervan draait om de andere, zul je ook niet kunnen onderscheiden welke van de 2 het is.


Daar heb je volkomen gelijk in. Ze draaien in principe altijd om een gemeenschappelijk punt. Heb je te maken met 2 gelijke bollen dan ligt dit punt dus in het midden.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 151

Re: Zon draait om Aarde...

Ik heb zometeen om 12.00 (29 juni) een Schoolexamen ANW over zeg maar dit Topic. We moeten de hele geschiedenis weten wanneer dit heliocentrische (helio=zon en centrisch=midden) model ter wereld werd gebracht en door wie. Allerlei voorbeelden en tegen argumenten moeten we kunnen opnoemen. Tevens moeten we het geocentrische (geo=aarde) model afkraken.

Aangezien het vroegerige "sterrenkunde" nu onder ANW valt vind ik het triest dat zoveel mensen dit niet weten. kortom zoals ik altijd al roep "ik ben niet trots op Nederland."
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.

Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zon draait om Aarde...

...... kortom zoals ik altijd al roep "ik ben niet trots op Nederland."
Kom kom, niet zo somber. Het was een Europabreed onderzoek. Als je het oorspronkelijke persbericht leest zie je dat Nederland in de top-3 van de goede antwoorden staat.

Helemaal bovenaan staat Zweden, helemaal onderaan Turkije. Maar ja, dat is ook geen Europees land.

Re: Zon draait om Aarde...

op de vraag of het zonnestelsel hetzelfde is als het sterrenstelsel.

Nope, Het zonnestelsel is onze zon met de daaromheen draaiende planeten, planetoiden en kometen.

Een sterrenstelsel is zoals onze melkweg, een stelsel bestaande uit honderden miljarden sterren.

En al deze sterren hebben ook waarschijnlijk planeten die om hen heen draaien. Een ster met meer dan 1 planeet noemen we een zonnestelsel.

Ik geloof niet dat ik het makkelijker had kunnen uitleggen.

Berichten: 97

Re: Zon draait om Aarde...

Ik weet het absoluut niet zeker hoor, maar ik dacht dat er veel zwaardere sterren in het sterrenstelsel zijn dan de zon, of is het sterrenstelsel iets heel anders het zonnestelsel?
Er werd gezegd zwaarste punt in het zonnestelsel. In dit sterrenstelsel zijn zeker zwaardere sterren dan de zon.

maar verder begrijp ik er ook niet veel van. Vraagt ook om uitleg !

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Zon draait om Aarde...

Wat begrijp je er dan niet van? Als je even vermeld wat je niet begrijpt dan kunnen wij je ook beter helpen. :shock:
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 187

Re: Zon draait om Aarde...

voor de algemene 'domme' mens (niet *wij* dus :wink:) draait de zon wel om de aarde, dat is waar! want de zon draait iedere dag toch een halve ronde en gaat dan de zee in, en doet dat de volgende dag weer?

kijk, als je alles ging bestuderen en logisch na ging denken, kom je op een ander antwoord uit die wij natuurlijk allemaal weten..

de mens (vooral vroeger, in de middeleeuwen etc) maakte van een eenvoudige visuele praktijkervaring een theorie, en die theorie 'geldde'.

gelukkig weten wij wel beter he? :shock:

Berichten: 187

Re: Zon draait om Aarde...

Volgens Einstein kun je niet zeker weten, of de zon om de Aarde draait, of de Aarde om de zon, want beweging is relatief :shock:

Berichten: 97

Re: Zon draait om Aarde...

Volgens Einstein kun je niet zeker weten, of de zon om de Aarde draait, of de Aarde om de zon, want beweging is relatief :shock:
daar zat ik ook over na te denken.

maar het hele zonnestelsel beweegt ook weer om een middelpunt. etc.

Berichten: 56

Re: Zon draait om Aarde...

Sommige wetenschappers beweren dat we het middelpunt van het universum bevinden.


Ja, ik ben geen wetenschapper, maar die paar wetenschappers hebben groot gelijk! Ga maar na: wanneer we het heelal definieren als alles wat we vanuit aarde om ons heen kunnen waarnemen, dan valt dit binnen een horizonsbol (zover we om ons heen kunnen kijken) en zijn wij per definitie het middelpunt ervan. Toch leuk he? 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: Zon draait om Aarde...

Het is heel goed mogelijk om te stellen dat de aarde stilstaat en de zon om de aarde draait. Echter, dit zorgt voor een zo veel ingewikkelder en minder elegante beschrijving van de doorlopen banen dat het waanzin zou zijn om dit model werkelijk te gebruiken.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Zon draait om Aarde...

Ik wil me graag bij Ing aansluiten. De bewegingen die je dan krijgt zijn zo complex dat deze niet puur door resp de centriputaal en centrifugaal krachten kunnen ontstaan.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Zon draait om Aarde...

Ik geloof jullie graag maar hoe zijn jullie daar zo zeker van?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.560

Re: Zon draait om Aarde...

Waar moeten we zo zeker van zijn? Dat de aarde om de zon draait?

Dat blijkt uit alle metingen die zijn gedaan. De makkelijkste en natuurkundig mogelijke oplossing is dat de aarde om de zon draait.

We laten buiten beschouwing of de natuurkundige theorieën kloppen. (tuurlijk doen ze dat, alle metingen -tot nu toe- geven aan dat deze theorieën kloppen)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 144

Re: Zon draait om Aarde...

Het lijkt me toch logisch dat de aarde en de zon om ELKAAR draaien zoals eerder genoemd in dit topic. De zon heeft een grotere massa dus trekt harder aan de aarde. De aarde daarintegen heeft minder massa en trekt dus zachter aan de zon. Ze draaien dus als het ware om elkaar. maar omdat de zon dus harder trekt lijkt het alsof de aarde om de zon draait.

:shock:
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Reageer